GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

MER OM PROSTITUTION

Av Greta - 8 augusti 2011 22:05

2011-04-13

     Jag vill bara tydliggöra ytterligare några saker. Det är lika bra att passa på *ler* när prostitutionsfrågan nu väcker  allmänhetens intresse igen och många har synpunkter och åsikter.

Bilden föreställer mig på ett hotellrum i höstas. Kanske många nu tror att det handlar om ett sexmöte, med tanke på klädseln bla. Men jag får göra er som tänkte i de banorna besvikna. Allt i min värld handlar inte om sex och att få män att betala för ett knull. Här träffar jag en väldigt trevlig kvinnlig person angående ett speciellt projekt, som jag medverkade i helt utan ersättning. Men det var lika roligt som ett sexmöte hade varit.


Anledningen till dels den här bloggen som jag startade 2006 och som numera egentligen är avslutad och dels att jag började engagera mig i prostitutionsdebatten är det stora avståndet som skiljer prostitutionsmotståndarna från verkligheten. Det avståndet har inte minskat, utan det känns fortfarande som att vi inte riktigt pratar samma språk.


Bara för att jag försvarar min rätt att ha sex mot ersättning och mina kunders rätt att betala för en skön stund, så betyder inte det att jag inte bryr mig om de som far illa, eller att jag negliserar människohandel och sextrafficking. Vore det sextrafficking som diskussionen handlade om och om sextrafficking vore synonymt med prostitution, ja,då vore jag också motståndare.


Men som de flesta borde känna till idag, så är inte fallet så. Människohandel som leder till prostitution så kallad sextrafficking är en sak och prostitution över lag är en annan sak. Det är bara de rabiata fanatikerna som med alla medel försöker att manipulera folk till att tro att allt är samma sak och att sexköpslagen därför är viktig. 


Sexköpslagen i nuvarande utforming behövs inte för att komma åt människohandel och hallickar. Här träder andra befintliga lagar in, så sexköpslagen har inget syfte alls i de fallen. Men tyvärr försöker man slå i folk att det förhåller sig så. Enda gångerna sexköpslagen kan träda i kraft oberoende andra lagar, är när sex i samtycke byts mot ersättning. Och det är det, jag i första hand vänder mig starkt emot. Som en följd av att sex i samtycke som byts mot ersättning är ett brott,  följer även koppleridelen in. Den som gör att jag tex kan bli vräkt då min hyresvärd enligt lagen gör sig skyldig till koppleri.


I gårdagens " Veckans Brott" berättade Paulina sin historia. Hur hon blev bekant med en man genom internet, kände sympati (antar jag ) men också hur hon vid första mötet kände ett slags hot. Deras så kallade förhållande gick sedan ut på att han skaffade kunder som utnyttjade Paulina. Pengarna tog han själv hand om. I tio år ( om jag minns rätt) pågick det här utan att Paulina gjorde något åt saken. Inte förrän hon blev gravid anmälde hon honom.


Det här är inte vanlig prostitution. Det är jätteviktigt att poängtera skillnaden mellan Paulina och tex mig. Den här mannen blev inte dömd utifrån sexköpslagen. Här handlar det om sexuellt övergrepp, våld, hot och tvång. Sådant här förekommer tyvärr. Det verkar också bli allt vanligare att även frivilliga sexsäljare väljer att ha en "beskyddare". Orsakerna till det kan man diskutera. De är säkert många. Men en från början snäll beskyddare kan efter en tid bli mindre snäll och då är sexsäljaren i en situation hon inte vill vara i. Då handlar det inte längre om sexsäljarens egna vilja alltid.


Precis som Paulina sa i programmet så är en sexsäljare, oavsett frivillig eller inte, dömd från start och det kan vi nog tacka etablissemanget för som vill hålla kvar och även förstärka den attityden. Skam och skuld gör det väldigt svårt för utsatta att våga berätta. Lägg därtill till det förödmjukande bemötande som många blir utsatta för, utav myndigheter och prostitutionscentra som är till för att hjälpa. Jag har träffat personer som verkligen är offer för dessa myndigheter. Det är således inget jag hittar på.


Andra saker som prostitutionsmotståndare försöker manipulera med är utelämnande av fakta och att de tar stöd av undersökningar baserade på statistik, gjord på icke korrekt sätt. Det är inte svårt att få 89 % som vill lämna prostitutionen, om man frågar ett ( okänt )antal gatuprostituterade. Vägrar man sedan i vissa fall att redogöra för hur undersökningen är gjord, då kan jag inte se den som seriös och något som våra politiker ska hänvisa till som en sanning. Men hur många "vanliga" människor kan se igenom det här? 


Utelämnande av fakta kan exempelvis vara att endast koncentrera sig på kvinnliga sexsäljare. Det finns undersökningar som visar att andelen unga män som säljer sex är större än andelen kvinnor. Men det näms i stort sett aldrig av prostitutionsmotståndarna. Anledningen är naturligtvis att de inte ser män som offer. Män ska och kan bara vara förövare. 

Ni som vill veta undersökningen kan antingen googla vilket går snabbast, eller scrolla i bloggen här. Jag orkar inte ta mig tid själv nu att gör det. 


Om vi glömmer ersättningen en stund och bara tänker oss det sexuella. Då har vi de som frivilligt har sex med en enda, med två, med flera, med kända, med okända, ute, inne, av kärlek, bara av åtrå, ofta, sällan, tillsammans i grupp, nyktra, onyktra osv.

Där finns även de som har ofrivilligt sex, som alltså har sex fastän de egentligen inte vill. Det kan vara för att ställa upp, för att muta, av medlidande, av hot, av löfte om något och av tvång ( övergrepp och våldtäkt.


Vid sex mot och för en ersättning förekommer också olika varianter. Men då är det plötsligt viktigt att göra all sex som sker mot eller för en ersättning till något fult, alternativt något brottsligt. Var finns logiken i det?


Alla som är emot prostitution måste öppna ögonen, ta bort skygglapparna och se hela bilden för att en rättvis debatt överhuvudtaget ska bli möjlig.

Jag är inget undantag som vissa vill ha det till. Kanske är de frivilliga sexsäljarna i majoritet. Det är det ingen som vet och ingen som är emot prostitution vill veta det. Varför då?

Två läsvärda länkar av andra sexsäljare. Den ena berättar hur hon blivit av med sina barn. Den andra hur viktigt det är att kunderna är observanta vid möte med en sexsäljare. Vi är nog många som undrar hur Paulinas kunder egentligen var funtade. Bara det att lämna över pengarna till en man??

Mitt eget inlägg om Brås rapport om människohandel som har några år på nacken.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards