GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 6 juli 2012

SEXARBETARE RÄTT TILL SJUKERSÄTTNING

Av Greta - 6 juli 2012 20:02

   Man kan nu lite varstans på nätet lyssna och läsa om att sexarbetare/sexsäljare ska ha rätt till sjukersättning om och när de betalat in skatt på sina intäkter. För mig är det en självklarhet att betalar man skatt, moms och sociala avgifter ska man naturligtvis ha samma rätt till sjukersättning vid sjukdom, som vilken företagare som helst. Kruxet är att vi inte får ha ett företag som säljer sexuella tjänster, trots att det är helt lagligt att sälja. Det här visar bland många andra sätt hur tokig och ologisk den här sexköpslagen är.  Jag skrev 2009 ett inlägg om det här med att skatta.


Med skatteverkets godkännande kan man få F-skattsedel för att sälja sexuella tjänster. Det här kollade några sexsäljare upp för några år sedan. Men man måste hyckla och skriva andra tjänster på papperet. Skatteverket går alltså med på att man ljuger på grund av att lagen är som den är. Intäkterna vi får är olagliga eftersom sexköp är olagligt och skatteverket vill inte befatta sig med sådant. Det köper jag, men som ni märker blir allt bara en röra. Vi SKA skatta, men FÅR inte.... om vi inte ljuger ihop något om att vi tjänat pengar på hushållsarbete, hårklippning, städning, massage, fotvård eller vad som helst.


Om man nu väljer det alternativet för att man vill göra rätt för sig och betala sin skatt och betala in till sin pension och sin sjukersättning. Precis som det framkommer i artiklarna så finns det ett fåtal som valt detta. Då får man se till att inte bli sjuk....fram tills nu då. Jag vet att en tjej har kämpat sig blodig nästan och troligtvis är det detta fall som nu gjort att vi har rätt till sjukersättning som alla andra. Om jag minns rätt så var anledningen till att inte betala sjukersättning den att det inte gick att i förväg bestämma kundunderlaget och därmed inte intäkterna. Jag är osäker, men det var iallafall väldigt, väldigt luddigt.


Det här är en vinst som det var värt att kämpa för ( hoppas jag att hon tycker ), både för personen det gäller och för alla oss andra. Dessutom sätter det lagen lite ur spel offentligt. Vi inom branchen vet hur tokigt den slår, både vad gäller detta och vad det gäller andra ting. Stigmatiseringen har många ansikten. En annan tjej kämpar nu och har kämpat ett bra tag med en annan form av stigmatisering som slagit henne otroligt hårt. Nu vet vi efter Schymans förklarande ( se tidigare inlägg om feministisk debatt med henne, Pye och Camilla L ) att lagen inte alls är till för sexsäljarna. Själv kan jag inte låta bli att undra varför hon då för ett par år sedan började orera om att vi var offer.


Det var en parentes. Lagen handlar således inte om oss utan om att skrämma köparna, som anhängarna tar för givet alltid är män som köper av kvinnor. Det vet vi också nu att det inte riktigt är sant. Väldigt många män köper sex av andra män. Vi vet också att köparna inte blir ett dugg skrämda. Om nu lagen inte handlar om oss som säljer sex, varför är det då alltid vi som drabbas av myndigheters och allmänhetens inskränkthet? Köparna får om de har otur betala böter och blir av med jobb och familjehedern om de är ofentliga eller högt uppsatta. Det är också hårt. Onödigt hårt. Men vi lever ständigt med denna stigmatisering trots att det enda vi gör är att vi valt att antingen försörja oss eller som kanske de flesta ha några trevliga sexmöten som hobby och sidoinkomst. Istället för att knulla gratis och känna oss utnyttjade så väljer vi att njuta mot betalning. Jag kan faktiskt på fullt allvar påstå att lagen slår hårdast mot oss sexsäljare och då gör vi ingenting som är olagligt. Vi bara är och tar vara på våra förmågor och intressen.


Så detta ,att det nu är klarlagt att gör vi det som vi är skyldiga till så har vi också rätt till våra rättigheter, i detta fall i form av sjukersättning, är ett stort steg på rätt väg.  

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Skapa flashcards