GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Alla inlägg under maj 2012

Av Greta - 17 maj 2012 18:18

 
( Vill bara först säga att jag kopierat inlägget från Svammelbloggen och trots idoga försök får jag inte till radbrytningarna. Så ni får försöka att inte störa er alltför mycket. )

Vad är nu detta för kvinna, tänker ni? Hon heter Anna-Maja Henriksson, är ordförande ( iallafall medlem) i Svenska Folkepartiet i Finland. Hon är även Finlands motsvarighet till Beatrice Ask, alltså Finlands justitieminister. Hon tycker bla att sexbrottslingar ska behandlas med kemisk kastrering. Visserligen på frivillig basis. Det kan kanske vara bra i vissa fall, jag vet inte, men handlar det om frivillighet behövs ingen lag om det, anser jag.

Varför uppmärksamma denna dam då? Jo, jag var inne på Jasmines blogg igår kväll och fick en del länkar som jag tog 
del av. Kan samtidigt passa på att tacka för dagens länkning från ovanstående blogg *ler*. Har inget med tjänster och gentjänster att göra vill jag poängtera, utan de länkar jag i går blev informerad om på hennes blogg är viktiga och
skulle oavsett ha resulterat i ett inlägg här. Kanske skulle det till och med ha platsat bäst på Bloggplatsen.


För okunniga vill jag först bara redogöra för skillnaden i den svenska och den finska prostitutionslagstiftningen. I Finland är köp och sälj av sexuella tjänster tillåtna om de sker på frivillig basis och i samförstånd mellan vuxna
människor. I Sverige är alla köp av sexuella tjänster förbjudet men det är helt lagligt att sälja sexuella tjänster om man inte drar in en tredje part, för då blir det koppleri. Onödigt att fråga mig vilken lag jag anser vettigast *ler*.

Nu vill denna Henriksson ha en skärpning av lagen. Hennes strävan är att göra något åt det här medan hon har posten som justitieminister. Här kan man ju i och för sig fråga sig vad hon ser som viktigt.... att visa att hon uträttat något som justitieminister eller att förändra något hon brinner för. Enligt uttalandet i artikeln är hon inte vidare insatt i frågan, utan verkar bara vilja förändra något för förändrandets sak.

"Den svenska modellen där alla sexköp är förbjudna har fungerat bra enligt min
svenska kollega och det vore nu dags att se över lagstiftningen också i Finland.

Enligt Henriksson har gatuprostitutionen minskat i Sverige efter lagändringen. Henriksson kan inte
säga om det förekommer gatuprostitution i Helsingfors, men enligt polisen förekommer det."

Hur amatörmässigt är inte detta? Gatuprostitutionen har minskat i Sverige tack vare lagen. Sedan då? Vad har Ask tutat i henne?  Hon vet inte om gatuprostitution förekommer i Helsingfors, ändå vill hon ha samma lag som enligt hörsägen minskat gatuprostitutionen här i Sverige? Är det för att förebygga ifall det plötsligt skulle dyka upp gatuprostituerade? Eller vad menar hon?

I nuläget har Finland inte längre någon sexarbetsorganisation, men sexarbetare hjälper gärna varandra över gränserna.... om de kan och har möjlighet. I Sverige har vi  Rose Alliance  och där verkar bla en väldigt kunnig och erfaren och duktig kvinna vid namn Pye Jakobsson. Här kan ni höra henne i ett morgonprogram på radion i Finland ( på svenska), där hon rakt, enkelt och lättfattligt framför sina åsikter. Måste säga att jag tycker att reportern i programmet är väldigt neutral, samtidigt som hon ställer frågor som säkert intresserar gemene man. För mig kan de kanske te sig lite upprepande..typ den om lyckliga horan i slutet.

I svenska yle ( aldrig tidigare hört talas om ) finns även en liten artikel med Pye med anledning av radioprogrammet.   

Alla människor har en dröm om hur deras liv skall bli. Vissa människor är beredda att göra saker som andra tycker är helt otänkbara för att uppnå målet. I det värsta scenariot finns inte valet men då skall vi satsa insatserna där och inte problematisera hela industrin och dra alla över en och samma kam, säger Jakobsson.


Om jag inte är helt ute och cyklar så vill även finska KD ha ett totalförbud mot sexköp. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att det förblir som det är. Helst också att Sverige tar efter Finland istället ochavkriminaliserar frivilligt sexköp mellan vuxna människor.

Av Greta - 7 maj 2012 13:45

 

   Jag satt i natt och skrev nästan ett helt inlägg, men så plötsligt försvann bara sidan och allt var borta. Det kan bero på underhåll för såg idag när jag loggade in hit att bloggen är stängd mellan 00-05. Kanske stod det så även igår, fast jag inte reflekterade över det. Hur som helst var det inte så kul och jag tänkte att det får vara. Jag struntar i att blogga om det här.


Men idag ändrade jag mig. Det skadar inte att uppdatera lite även på denna blogg och nu när jag har åsikter kring aktuella prostitutionsartiklar är det ett ypperligt tillfälle. Annars hittar ni mitt dagliga svammel här.


Anledningen till nytt blogginlägg här, är lördagens artiklar i DN om unga som säljer sex. Det är bra att det uppmärksammas, men som så ofta i dessa frågor så blir det en variant på Rödluvan och vargen. De oskyldiga flickorna och de stora stygga vargarna. Jag menar med det inte att tjejerna får skylla sig själva och att köparna är utan skuld.  Men jag anser att man måste se hela bilden och gå till problemets kärna och agera redan där. Man måste också se verkligheten som den är. I artikeln säger polisen att de flesta kommer från väl fungerande hem och psykologen att det är utsatta barn med övergrepp i bagaget. 


För att göra artikeln mer dramatisk så används ofta ordet "barn". Visst, en 15-åring är barn men även enligt lagen lovlig att ha sex med vem hon vill. En 18-åring är enligt lagen myndig och i mina ögon mera en ung kvinna. Redan i 12-årsåldern väcks sexualiteten hos vissa och alla har vi varit tonåringar med sprittande hormoner, upptäckarlusta, spänningssökande, bekräftelsebehov och ständigt kåta. Vissa mer, andra mindre. Detta får vi inte glömma och detta måste tas i beaktande. När jag själv var sexuellt nyutsprungen fanns tack och lov inte internet. Idag har de kåta nymferna en kuk endast ett knapptryck bort. Och som samhället ser ut idag med pressen att passa in, att ha dyraste väskan, bästa sminket, finaste klänningen osv vore det ju dumt att inte också ta betalt. Det inte dessa unga tjejer alltid vet, är vad konsekvenserna kan bli. Hur skulle de kunna veta det då de inte har något att referera till?  De är oerfarna, okunniga och ovetande om det mänskliga beteendet. De vet inte att mannen de ska träffa med ett skratt kommer att spruta ner deras ansikte och kalla dem horor, att de kommer att bli tvingade till sex utan skydd och kanske tvingas till analsex.


Här kommer problemets kärna. Jag vet att det finns barn som inte kan prata sex ens med sina föräldrar. Vi har en sexualundervisning som inte är värd namnet. Jag har själv rekommenderat 12-åringar som inget högre vill än att prata sex att gå in på RFSU:s hemsida och läsa. Jag har upplevt lärare som anser det oaceptabelt och pinsamt när eleverna kommer in på sex. Det signalerar skam och pinsamhet till eleverna, som tror att deras lust och fantasier är något fult. Hur tror ni de känner det, när det de sedan gjort i hemlighet kommer fram? När det skrivs stort om det i media där de görs till offer. Offer för vad? För sin sexualitet, sin kåthet,sin upptäckarlusta, sitt behov av att bli sedda och bekräftade ? Här finns mycket som skolan och föräldraföreningar kan göra för att liksom mota Olle i grind. Men det krävs ett avslappnat förhållande till sex. Inte detta tabubelagda som fortfarande figurerar i dagens Sverige. 


 Sedan finns naturligtvis de tjejer och killar som på något sätt har problem och av olika alternativ ( självmord, svält, droger, skära sig ) valt sexsäljning som ångestdämpande. De här borde, om vi hade haft ett samhälle som jag önskar, ha blivit uppmärksammade långt innan de kommit så långt som till att välja alternativ. De här individerna är inte offer för prostitutionen, utan de är offer för samhällets indragningar och oempatiska attityd.  


Vilka är det då som dras till dessa unga tjejer och killar? Ja det är faktiskt fler killar än tjejer som säljer sex enligt flera undersökningar, se tidigare inlägg här på bloggen. Vilka är det som nappar på betet som i dessa DN artiklar är unga tjejer? Tyvärr och det är ett stort tyvärr, så tror jag att majoriteten av både vanligt folk, poliser, rättsväsende, prostitutionsorganisationer, socialtjänster med mera tror att det alltid är riktiga svin. Om en äldre kille/man suktar efter en ung kvinna så är han pedofil. Punkt. Slut. Om så vore fallet så levde jag i fyra år mellan åren 15-19 med en pedofil som då var 32-36 år. Han var kanske inte min största kärlek, men han var en läromästare som jag än idag är tacksam för. Jag för honom var nog ett litet kuttersmycke, som han dränkte i kärlek, omtanke, uppmärksamhet och som gjorde att han kände sig ung och attraktiv. Det var en bra deal som vi båda hade nytta av och visst fick jag betalt... i form av resor, restaurangbesök, boende etc. Enligt vetenskapen är detta inte pedofili, utan hebifili. Ändå används ordet pedofil ständigt i sådana här sammanhang och har blivit ett slags skällsord. 


Jag tror det är samma sak här. Visst, precis som överallt så finns det rötägg. Det finns stygga vargar överallt. Kanske är de stygga vargarna fler när det gäller oerfarna, kåta, bekräftelsebehövda tonåringar.Vargar som vill förnedra, som vill ha övertaget och som ser en ung tonåring som ett lätt byte. Enligt mig behöver dessa vargar också uppmärksammas då de behöver vård. Det de inte behöver är att hängas ut i media som någon slags mall. 


Enligt mig är det helt normalt att fantisera och lockas av unga flickor. Att bli upphetsad eller njuta av bilder på en ung kvinnokropp. Lika normalt som det är för en äldre kvinna att se skönheten i en ung manskropp. Hur många kända, äldre kvinnor skaffar sig inte en toyboy?  Madonna är bara ett exempel. Och ta Hugh Heffner som njuter av att omgärdas av unga skönheter. Vi måste se verkligheten från båda håll. Inte blanda allt i en och samma säck.


Jag vet faktiskt vad jag pratar om då jag på nära håll och med en väldigt nära familjemedlem fått uppleva vargen. En väldigt stor, stygg varg som sedan omtalades mycket i media. Trots vår stora öppenhet i familjen  och trots min stora intuition så hände detta, men det fick ett bra slut. Men jag har också som nämnts, egna erfarenheter av det totalt motsatta. Det viktiga i hela denna fråga är som jag skrev inledningsvis... att se hela bilden. Men naturligtvis är jag glad om dessa oerfarna, kåta, spänningslängtande eller ledsna, deprimerande unga tjejers och killars rop uppmärksammas av professionella innan de hamnar i någon stygg vargs käftar. Men ge inte alla bekräftelsebehövda, omtänksamma, ungdomssökande män stämpeln svin eller pedofil.  Sista artikeln i DN daterad idag tar upp straffen för dessa män. Av någon anledning jag inte vet, så vägrar jag ta in ordet straff i mitt vokabulär. Det ger mig en sådan otrolig negativ känsla. Nämn straff i tex barnuppfostran och jag går i taket.  Gör man något som påverkar någon annan människa eller sak, så måste man ta konsekvenserna av det. Det lärde jag mina barn och det lever jag själv efter, men det är inte samma sak som straff. 


Det viktigaste, enligt mig, när det handlar om att ta konsekvenserna för sitt handlande är att se orsak och verkan. Varför gör den personen si och varför agerar den personen så?. Varför lägger en söt, frimodig, öppen tonåring ut en annons om sex? Varför nappar 40-årige Kalle på den annonsen?  Varför  söker en deprimerad, ångestladdad 14-15 åring en välbärgad gentleman på nätet? Varför tror 50-årige Sven som kör taxi att han är denna gentleman? Förstår ni mitt resonemang? Jag tycker som sagt att det är bra att kåta, pubertala ungdomar uppmärksammas innan vargen tar dem. Med andra ord att det bedrrivs spaning på nätet för att hitta dessa ungdomar som bara vill ha spänning eller som av destruktiva skäl försöker lindra sin ångest. Men fortsättningen på det måste bli betydligt bättre och uppmärksamheten innan måste bli betydligt bättre och förståelsen för verkligheten måste bli betydligt bättre och kunskapen om de som nappar som måste bli betydligt bättre.


Över till dagens debattartikel i Aftonblaskan som tenderar det här med kunskap och verklighet. Jag behöver inte länka, ni kan bläddra bakåt i mina inlägg så hittar ni flera inlägg som tar upp det här med manlig prostitution och att det är fler unga killar än unga tjejer som säljer sex. Detta vägrar av någon anledning etablissemanget att ta till sig. Kanske måste man vara sexsäljare och kanske måste man vara engagerad i frågan för att förstå frustrationen. Frustationen när allt i debatten handlar om kvinnliga offer och maktlystna, sviniga män. 


Idag och jag måste säga att jag är förvånad över att Jaris Kuosmanen är en av författarna till artikeln, så tar han och doktoranden Anneli Sirling upp just detta. Verkligen på tiden. Är detta en nydaning? En ny syn på prostitutionen?

  

Mycket av forskningen kring sexhandeln har utgått från de samhälleliga strukturer som antas göra män till förövare och kvinnor till utsatta och offer. Flertalet svenska och nordiska studier visar dock att fler män än kvinnor har erfarenhet av att sälja sex. Något överraskande verkar inte den här typen av resultat ha påverkat politiken eller synen på sexhandeln; det är kvinnor som nästan alltid länkas till säljarpositionen."


Jag vet inte. Jag kan bara hoppas att något äntligen händer. Att gamla tabubelagda bojor lossnar. Att inskränkta glasögon putsas av och att medeltida fördomar för alltid lämnar oss.

     

Skapa flashcards