GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 25 november 2012

REPLIK PÅ DN:S DEBATTARTIKEL OM SEXKÖPSFÖRBUD UTOMLANDS

Av Greta - 25 november 2012 10:04

   Nu duggar inläggen plötsligt tätt här. Men blev  igår tipsad om en debattartikel på DN, skriven av några kvinnoförbundskvinnor som tyckte det vara dags att kriminalisera svenskar som köper sex utomlands. Jag gick in och läste den, trots att jag försöker ha lördagar datorfritt. Artikeln är väl i och för sig blaha, samma gamla argument och ett syfte att andra ska tycka som de här tre kvinnorna. Kommentarerna är mer intressanta på så sätt att de allra flesta INTE tycker som dem. Fick för mig att testa att skicka in en replik, väl medveten om att chansen att få den publicerad är snudd på noll och ännu har jag inte fått något svar. Lägger därför ut den här.


Ser inte skogen

Ibland ser man inte skogen för alla träd och jag undrar om dessa kvinnor skrivit ihop artikeln bara för att. Om viljan är att se till allas bästa då bör man försöka se lite längre.

Vill man förhindra maktobalans, utsatthet och fattigdom räcker det inte med att strypa efterfrågan genom ett förbud. Vart ska tillgången då ta vägen? Bli än mer utsatt, än mer fattig. Ni vill värna om kvinnor i prostitution, skriver ni. På vilket sätt gör ni det genom att straffa deras kunder? Alla unga män som säljer sex och som är flera än unga kvinnor behöver det kanske inte värnas om.


Ni skriver vidare att sexbrott och prostitution inte kan separeras från människohandel. För mig i alla fall är det en väsentlig skillnad på eget val och på att tvingas. Även om  valet ibland står mellan pest och kolera. Som pålästa politiker bör ni veta att all  människohandeln inte sker i syfte till prostitution. All form av tvång ska absolut förhindras oavsett om det handlar om tiggeri, städ, restaurang, bygg, asfalt, bärplockning eller prostitution. För att komma dit måste man skilja det från frivilligt arbete, vilket görs i alla områden utom i det sexuella. Trots att det säkert finns både diskare, städare och sexarbetare som hellre skulle vilja göra annat för att få mat på bordet.


Det ni vill ha sagt med er artikel och som nästan dränks i all moralism är att svenska kunder till sexarbetare utomlands, där sexköp är legalt, ska straffas. Polisen hinner inte med ens de brott som nu finns. Hur ska de då hinna med att spana utomlands? Hur ställer ni er då till det omvända, att våra lagar inte ska räknas utan landets lagar där förövaren är medborgare? Skulle sexköp då bli okej om det är en dansk på besök?

Ni jämför med Norge, vilket är en dålig jämförelse då, vad jag vet, det endast är en sexköpare som blivit straffad vid sexköp utanför Norge.  Det hörs för övrigt många röster där som ångrar att de sa ja till lagen överhuvudtaget.


Att kön och sex är jobbigt för många är helt naturligt. Jag har full förståelse för de som bara vill knulla gratis och då kanske bara med en enda tills döden skiljer dem åt. Vi är olika och jag hoppas ni har förståelse för att jag gärna låter en kavaljer betala mig och tillfredställa mig när lusten finns. Alla som gör som jag är varken fattiga eller trasiga som ni vill påskina. Vissa är det och de blir varken hela eller rika om deras kunder straffas. De behöver stöd och hjälp och det är där er koncentration bör läggas.

Se skogen, alltså se kärnan på problemet. Låt inte träden det vill säga er moral och era fördomar och er avsky mot otrogna män stå i vägen. Putsa glasögonen och öppna upp sikten.


Linnea Evertsdotter skribent, sexsäljare och författare till boken ”Att Sälja Sex”


Brås rapport om människohandel 2008

Fler unga män än unga kvinnor säljer sex 2012

 

Tillägg 26 nov: Nyanserad ledarsida DN.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards