GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 20 november 2012

FILMEN CALL-GIRL..tankar om dess debatt

Av Greta - 20 november 2012 15:05

 


Det här är verklighetens Doris Hopp, några månader efter att hon muckat från Hinseberg, när hon blir tillfrågad av Aftonbladet till deras Vi 5 enkät om vi städar för mycket. Lånad från Aftonblaskans plusartikel "Verkligheten bakom filmen Callgirl". Man måste alltså vara plusmedlem för att kunna läsa den.


Tänkte idag 20 nov -012 att jag skulle skriva lite även på denna blogg. Nu är den ju mest en samlingsplats för tidigare inlägg i prostitutionsdebatten, men det kan vara kul att läsa något nytt mellan varven. Tanken är att delge mina tankar kring nu aktuella filmen Callgirl.   Inte om själva filmen för den har jag inte sett, utan om hur debatten går runt den.  Från prostitutionsmotståndarna är det det vanliga tugget. De tycker nu att filmen bekräftar deras argument att säljare är oskyldiga offer och köpare missbrukar sin makt och position. Att den tar död på myten att det sker mellan samtyckande vuxna individer. Just så uttrycker sig Kajsa Ekis Ekman tex. Vilket inte alls förvånar mig att just hon tycker. Men jag kan hålla med henne om att det är alldeles för tyst om hyckleriet och mörkläggningen.


Plusartikeln är mer nyanserad och bygger på polisförhör och utredningsmaterial. Förutom dessa minderåriga tjejerna så var det just vuxna frivilliga kvinnor som sålde sex med samtycke. Men det är ju lätt att bara se det man vill se om man är motståndare. För att ta mitt gamla exempel...då kan man på samma sätt döma ut alla äktenskap bara för att det förekommer partnervåld i dylika konstellationer. Det gör man ju inte, även fast vissa är emot äktenskapet ( och våldet). Citat från artikeln:


"Doddo ( som Doris kallades)  kallade tjejerna för sina väninnor. Och många av dem vittnade om en påtagligt vänskaplig relation. Så här berättade exempelvis en 30-årig lärarinna i polisförhör:

– Hon var ibland barnvakt åt min lille son. Jag har väl betjänat 10–15 män sexuellt tack vare henne.

Samtidigt gnällde många av väninnorna över att de blev lurade och fick mindre pengar än de blivit utlovade. Några av dem bröt med henne sedan betalningen uteblivit helt."


 "Det var visserligen inte förbjudet att köpa sex på den tiden. Och med tanke på att det i mitten av 1970-talet fanns uppskattningsvis 200 bordeller i stan kan koppleri inte sägas ha varit ett prioriterat brott för polisen.

Men Doris Hopps call girl-verksamhet var inte vilket koppleri som helst.

I hennes telefonbok fanns namn på över hundra tjejer som utan problem smälte in i de salonger där de stora torskarna rörde sig. Många hade vanliga jobb och prostituerade sig som ett lönsamt extraknäck"

"Hennes kunder var politiker, finansmän, högt uppsatta jurister, officerare på försvarsstaben, artister, kändisar och välkända journalister"


 Ungefär samma slag av kunder som nu alltså. Men så tappade hon väl omdömet totalt och så gjorde även vissa av kunderna, när hon började ta in minderåriga, utsatta tjejer i verksamheten. Jag ser inte alls något fel i att hon tipsade bekanta om kunder eller tipsade kunder om bekanta tjejer. I mina ögon är det just detta med minderåriga som gör det hela så smutsigt och oacceptabelt. Tyvärr har ju inget gjorts på alla år för att undvika att liknande upprepas. Unga, utsatta, bekräftelsesökande,destruktiva tjejer och killar är ännu idag lätta byten för "vargarna", utan att någon knappt bryr sig och utan att vuxna i närheten vågar eller har tid att uppmärksamma dem. Med vargarna menar jag då de kanske 10 % av alla sexköpare som ingen vill ha som kund på grund av deras oempati och oattraktiva kvinnosyn.

 

Det andra oaceptabla är att allt sopades under mattan. Hyckleriet, lögnerna och att rädda sitt eget skinn utan tanke på hur de här tjejerna kände sig.


"De två yngsta hade börjat prostituera sig som 14-åringar. Doris Hopp träffade dem genom en vid den tiden mycket välkänd programledare på radio. Han hade köpt sex av flickorna och satte dem i kontakt med Doddo som skulle kunna hjälpa dem få fler kunder.

Och det kunde hon, väl medveten om deras låga ålder."

    

"I polisförhören berättar flickorna hur de åkte till lägenheten på Ruddammsvägen ungefär tre gånger i veckan. På en dag kunde de ta emot fem, sex kunder. Till en början frivilligt, senare under hot. De fick ett par hundra kronor för varje kund."


Filmen bygger på den här bordellaffären men är ingen dokumentär utan en så kallad spelfilm. Därför kan jag tycka att det är snudd på sanslöst att folk nu sitter och letar efter identitetslikheter med dåtidens maktmän och startar en debatt om det. Istället för att gå till pudelns kärna. Att nära anhöriga gör det har jag viss förståelse för, annars spelar det väl ingen roll vad dessa maktens män hette. Det som spelade in då och som spelar in än idag är att de skor sig på andra och gör allt för att den falska fasaden inte ska rämna. Dagens politiker är precis samma kålsupare, både när det gäller sexköp som annat de inte vågar stå för.   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards