GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 17 maj 2012

VISSA I FINLAND VILL ÄNDRA DERAS SEXKÖPSLAG

Av Greta - 17 maj 2012 18:18

 
( Vill bara först säga att jag kopierat inlägget från Svammelbloggen och trots idoga försök får jag inte till radbrytningarna. Så ni får försöka att inte störa er alltför mycket. )

Vad är nu detta för kvinna, tänker ni? Hon heter Anna-Maja Henriksson, är ordförande ( iallafall medlem) i Svenska Folkepartiet i Finland. Hon är även Finlands motsvarighet till Beatrice Ask, alltså Finlands justitieminister. Hon tycker bla att sexbrottslingar ska behandlas med kemisk kastrering. Visserligen på frivillig basis. Det kan kanske vara bra i vissa fall, jag vet inte, men handlar det om frivillighet behövs ingen lag om det, anser jag.

Varför uppmärksamma denna dam då? Jo, jag var inne på Jasmines blogg igår kväll och fick en del länkar som jag tog 
del av. Kan samtidigt passa på att tacka för dagens länkning från ovanstående blogg *ler*. Har inget med tjänster och gentjänster att göra vill jag poängtera, utan de länkar jag i går blev informerad om på hennes blogg är viktiga och
skulle oavsett ha resulterat i ett inlägg här. Kanske skulle det till och med ha platsat bäst på Bloggplatsen.


För okunniga vill jag först bara redogöra för skillnaden i den svenska och den finska prostitutionslagstiftningen. I Finland är köp och sälj av sexuella tjänster tillåtna om de sker på frivillig basis och i samförstånd mellan vuxna
människor. I Sverige är alla köp av sexuella tjänster förbjudet men det är helt lagligt att sälja sexuella tjänster om man inte drar in en tredje part, för då blir det koppleri. Onödigt att fråga mig vilken lag jag anser vettigast *ler*.

Nu vill denna Henriksson ha en skärpning av lagen. Hennes strävan är att göra något åt det här medan hon har posten som justitieminister. Här kan man ju i och för sig fråga sig vad hon ser som viktigt.... att visa att hon uträttat något som justitieminister eller att förändra något hon brinner för. Enligt uttalandet i artikeln är hon inte vidare insatt i frågan, utan verkar bara vilja förändra något för förändrandets sak.

"Den svenska modellen där alla sexköp är förbjudna har fungerat bra enligt min
svenska kollega och det vore nu dags att se över lagstiftningen också i Finland.

Enligt Henriksson har gatuprostitutionen minskat i Sverige efter lagändringen. Henriksson kan inte
säga om det förekommer gatuprostitution i Helsingfors, men enligt polisen förekommer det."

Hur amatörmässigt är inte detta? Gatuprostitutionen har minskat i Sverige tack vare lagen. Sedan då? Vad har Ask tutat i henne?  Hon vet inte om gatuprostitution förekommer i Helsingfors, ändå vill hon ha samma lag som enligt hörsägen minskat gatuprostitutionen här i Sverige? Är det för att förebygga ifall det plötsligt skulle dyka upp gatuprostituerade? Eller vad menar hon?

I nuläget har Finland inte längre någon sexarbetsorganisation, men sexarbetare hjälper gärna varandra över gränserna.... om de kan och har möjlighet. I Sverige har vi  Rose Alliance  och där verkar bla en väldigt kunnig och erfaren och duktig kvinna vid namn Pye Jakobsson. Här kan ni höra henne i ett morgonprogram på radion i Finland ( på svenska), där hon rakt, enkelt och lättfattligt framför sina åsikter. Måste säga att jag tycker att reportern i programmet är väldigt neutral, samtidigt som hon ställer frågor som säkert intresserar gemene man. För mig kan de kanske te sig lite upprepande..typ den om lyckliga horan i slutet.

I svenska yle ( aldrig tidigare hört talas om ) finns även en liten artikel med Pye med anledning av radioprogrammet.   

Alla människor har en dröm om hur deras liv skall bli. Vissa människor är beredda att göra saker som andra tycker är helt otänkbara för att uppnå målet. I det värsta scenariot finns inte valet men då skall vi satsa insatserna där och inte problematisera hela industrin och dra alla över en och samma kam, säger Jakobsson.


Om jag inte är helt ute och cyklar så vill även finska KD ha ett totalförbud mot sexköp. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att det förblir som det är. Helst också att Sverige tar efter Finland istället ochavkriminaliserar frivilligt sexköp mellan vuxna människor.

 
 
Ingen bild

Emmie

29 maj 2012 12:28

hejsan:D
Hur gör man för att bli eskort?
Tacksam för svar

Greta

1 juni 2012 17:48

Jaa du Emmie... om du verkligen har läst, förstått och tagit till dig de inlägg jag skrivit här, så skulle du inte ställa en sådan fråga.

Hur gör man för att bestiga berg? För att måla tavlor? För att skriva en bok? För att bli politiker? Det är ungefär samma sak.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards