GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 14 december 2011

NATIONELL KONFERENS OM PROSTITUTION och MÄNNISKOHANDEL

Av Greta - 14 december 2011 19:45

   Idag och i morgon pågår en nationell konferens i Stockholm om prostitution och människohandel. Jag är glad att jag fick info om den från en berörd person. Man har kunnat följa den live på nätet. Nu har jag inte haft möjlighet till det då jag inte varit hemma, men den finns kvar så även ni kan ta del av den. Hur länge den ligger kvar vet jag inte.


Programmet idag var bla:

  • ”Frivilligt eller ej”. Paneldebatt.
  • ”Arbetet mot prostitution och människohandel för sexuella ändamål”. Nationell lägesrapport.
  • ”Prostitution då och nu”. Föredrag.

Imorgon är det seminarium under förmiddag, för de som vill och har möjlighet att se det.

”Hur minskar vi efterfrågan på sexuella tjänster?" Låter väldigt intressant.


Det här är väl det lite större arrangemanget i prostitutionsfrågan på länge, vad jag vet. Jag har nu i kväll kollat på speciellt debatten men kikade även som hastigast på nationell lägesrapport. 2010 var det 31 anmälda människohandelsbrott inom prostitution och 53 inom andra områden och då var inte bärplockning med i den siffran. Det här bekräftar ju vad många sagt, att de flesta människohandelsfallen inte är inom prostitution.


Debatten sedan var intressant så den rekommenderar jag er verkligen att lyssna på. Man kan dra fram om man inte vill höra allt. I den medverkade bla de på bilden , Petra Östergren och Jonas Johnsson RFSL.


    Även Hanna Wagenius (bilden) och dessutom Jenny Westerstrand, Claes Borgström, Lisen Lindström (Sthlm prostitutionsenhet) och Lise Tamm (åklagare.)


Petra öppnade och bland mycket annat vettigt så sa hon också - Varför har vi ännu en debatt utan att en enda sexarbetare är med?

Nu visade det sig att Jasmine  satt i publiken och fick uttala sig ett par gånger, vilket hon gjorde väldigt bra. Det var en överraskning för mig och jag tror även för panelen att hon var där. Men mycket bra. 


Hanna W krtiserade bla den statliga utvärderingen, med all rätt. Vid ett senare tillfälle pratade hon om att vi inte kriminaliserar andra självdestruktiva beteenden och ställde frågan - Hur kan vi göra sexarbetarnas situation bättre?


Claes B fattade lite fel och menade på att sexarbetare är inte kriminaliserade, men det är samhällets ansvar att skydda det från sådant som kan skada andra. Han rör till det lite, tycker jag. Han pratade även om könsmakten. Enligt honom anser sig mannen ha makt att utöva sin sexualitet även om någon far illa. Jag vet inte om han refererade till sig själv *ler*.


Hanna förklarade vad hon menade...samma som jag flera gånger ansett också....att vi kriminaliserar tex inte rakbladet om någon skär sig, men vi kriminaliserar sexköparen om kvinnan säljer sex som en destruktiv handling.


Jonas efterlyste att yrkesverksamma proffessioner ska våga prata om sex och att HBT kompetens saknades. Alla ska ha rätt till hälsa som är god.


Claes svamlade något om att alla undersökningar ( absoluta merparten sa han ) som gjorts visar att merparten av säljarna farit illa.


Jenny W blandade ihop legalisering med avkriminalisering och att om vi normaliserade prostitution skulle det medföra problem.

Petra försökte förklara vikten av att se skillnaderna i de resultat som studerats, beroende på om de är gjorda tex i Tyskland där prostitution är reglerat (legaliserat) eller i Nya Zeeland där det är avkriminaliserat. Hon rekommenderade dem den utvärdering som gjorts där.


Lise Tamm försökte göra sig lustig och frågade Petra om hon ansåg det var bristande jämställdhet att det är mest kvinnor som säljer sex och mest män som köper.


Petra svarade klokt och bra..att det är inte speciellt ojämställt att det är fler kvinnor i tex vården. Utan det är villkoren som är ojämställda.


Ja, jag kan inte återge allt. Gå in och lyssna. Överlag tycker jag det var en bra och sansad debatt och kanonbra att Jasmine var där. Om den här debatten förändrar någonting är väl oklart, men det är bra att frågan lyfts ibland och debatteras.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards