GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

VEM SER SEXSÄLJARE SOM BEHÖVER och VILL HA HJÄLP?

Av Greta - 8 augusti 2011 22:14

2011-07-17


Vad sjutton styr jag med, kan man undra. Eller vad styr Expressen med?. Bloggen är kvar och inga problem med att skriva nytt inlägg. Nu har jag precis skrivit av mig på min dagliga svammelblogg.  Men då ämnet är så viktigt så skriver jag ett inlägg även här. Det kommer ju att föras över till bloggplatsen vid tillfälle ändå, där jag nu undan för undan för över inläggen från denna blogg för att spara. Men det tar sin tid.


Unga som säljer sex.  Ren kopiering blir det från svammelbloggen.

Och när jag nu har bestämt det så kan jag fortsätta skriva om barn/ungdomar som på något sätt mår dåligt och inte uppmärksammas. Jag länkar för tredje gången nu till den här researchbloggen. Jag har svårt att släppa det här, eftersom det här också är något jag ifrågasatt massor av gånger och själv sett med egna ögon när jag hade företaget. Jag kom aldrig i kontakt med ungdomar under 18 år, men många historier fick jag höra och flera duster hade jag med diverse myndigheter och psykvård. Totalt lönlöst. Som att prata med en vägg. Bestämmelser och regler sattes av högre ort och det var alltid, alltid pengarna som styrde.

Jag tycker det är så bra att det debatteras och tas upp som det gör just nu. Visst kan man i vissa stycken eller inlägg få uppfattningen att det mest handlar om redan utsatta individer/barn. Men sanningen är inte alltid så och det är ju det som är det allra viktigaste...att se sin medmänniska, ge förtroende och tillit och framförallt tid, och på så sätt få veta orsaken till det som stör harmonin i den personens liv. Ska jag hårddra det väldigt så slänger man idag ut unga, vilsna (alla tonåringar är på något sätt vilsna), kanske redan utsatta till vargarna. När vargen fått tag i sitt byte så håvar man in, straffar vargen och dumförklarar personen. Enligt mig ska även de som slänger ut straffas. Några spridda citat från bloggen:


"Jag får många mejl från unga som bara får medicin mot sin ångest. Medicinen fyller säkert sin funktion, men de efterlyser någon att prata med."  
Det här gäller inte bara unga, utan överlag. Min anmärkning.

"Jeremy, 24, berättar att han fick kontakt med män på nätet från åttonde klass. "Jag tror att jag bara ville bli sedd och uppskattad då." Han åkte in på psykakuten efter självmordsförsök och fick medicin. Flera år senare hamnade han av en slump på en ungdomsmottagning.

"Jag hade tur. Jag träffade en person där som förstod att allt inte stod rätt till. Hon frågade mig om jag behövde prata med någon, och det gjorde jag ju.""

"Andra som skriver till mig har aldrig mött någon som sett igenom fasaden och vågat fråga. Inte träffat någon som varit beredd att lyssna."

""Mitt hjärta slog dubbelslag i bröstet när jag läste artikeln om unga som säljer sex. Jag har nämligen varit en av dem och jag trodde fram till i dag att jag var ensam, skriver en 20-årig tjej.""

"Många vittnar om gapet som uppstår när man fyller 18 år, där upphör kontakten med BUP och i stället hänvisas ungdomarna till vuxenpsykiatrin.

– Om det är svårt att få hjälp på BUP är det ännu svårare för de som fyllt 18, säger Carl Göran Svedin, professor i barn- och ungdomspsykiatri."

"– När de går på BUP får de hjälp att avsluta skärandet, eller sluta med droger, men de få inte hjälp med sitt grundproblem, säger hon."
Hur jäkla svårt kan det vara? Då är det ändå så kallad proffessionell personal med långvarig utbildning. Det här är så vanligt så man tror inte det är sant. Man botar symptomen men inte orsaken. Tänk om man skulle göra så med en fysisk sjukdom?

"Många som skriver till mig berättar att de kommer från "vanliga" familjer, med mamma, pappa, hund och fredagsmys. Men det är så klart inte sanningen för alla."
Det finns ingen sanning för alla. Det är som i prostitutionsdebatten. Man kan inte säga att så här är det. För så är det kanske bara för en del och helt annorlunda för andra. Var och en har sin historia och det är den historien som är viktig.

"– Nästan alla som kommer till oss har sökt hjälp på andra ställen tidigare. Många upplever att de träffat någon som inte lyssnar eller inte tar dem på allvar."
Sagt av psykolog på Rädda Barnen. Som sedan av någon anledning tillägger:

"Jag tror att de flesta vuxna som möter de här barnen och deras föräldrar lyssnar, så det kanske handlar om att de inte känner sig förstådda."
Tror man det så bör man kanske ändra sitt agerande som psykolog och terapeut. Kanhända gå i egen terapi för att få bort sitt eget "skräp". Tyvärr tror inte jag att det är så idag. Att psykologer måste rensa sitt inre och se omgivningen utan sina egna fördomar. Men det borde ingå i utbildningen.

Ni kanske inte tycker att det här är det minsta intressant. Men det är banne mig det viktigaste i hela prostitutionsfrågan. Sextrafficking är också viktigt, fast det ingår inte i sexköpslagen. Nu har vi haft den här jäkla lagen i tolv år och det ser fortfarande ut så här. Så återigen kommer min fråga. Vad är syftet med denna morallag? Att hjälpa sexarbetare som mår dåligt borde ha högsta prioritet. Med hjälp menar jag då förstås inte svar som....först och främst måste du sluta sälja sex, annars kan vi inte hjälpa dig. Högsta prioritet i dagsläget är att få in pengar till staten via böter från de som åkt fast för köp och sedan förstöra deras liv. Då kan man slå sig för bröstet och sova gott om natten.

Viktigt i sammanhanget är naturligtvis, som jag skrev förut, att se var individ för sig. Det finns 18-20 åringar som säljer sex och trivs med det. Men för de som inte trivs och vill ha hjälp men inte vet hur, finns inget. En del avböjer hjälp, men man kan inte avböja något som man aldrig blivit erbjuden. Jag hoppas verkligen att socialstyrelsens  utbildningsrapporter kommer till användning och att de så småningom gör skillnad.

Herregud vad jag skriver. Det här borde egentligen ligga på Expressenbloggen, som egentligen inte borde finnas längre. Ja jag har visserligen inte kollat på några dagar.

Kom på en annan sak så här i sluttampen. Jag var inne på båda sexforumen tidigare idag. Ställen jag hoppas att myndigheter och andra som vill hjälpa utsatta också tittar in på. Där finns både de som slängs ut och vargarna. Plus andra också naturligtvis. Läste iallafall idag att någon 16-åring annonserade på en sida. Hur lätt vore det inte för de som vill hjälpa att ha koll även bland annonssidorna. I samma tråd skrev sedan någon att det här i mitt län tydligen fanns flera stycken minderåriga.

Jag googlade sidan, som jag inte vill länka till här för det är tydligen en riktig skitsida. Den börjar iallafall på a och slutar på s. Nu kunde jag inte hitta någon annons av minderårig, så förhoppningsvis är den borttagen. Jag tror inte heller det kan vara så lätt för ansvariga att veta åldern om de inte skriver ut den. Jag fann en del annonser där det stod "jag är xx år". Om det har stått 16 där vill jag vara osagt.

Tyvärr finns det ju en hel del "vargar" som sitter på lur för att hitta ett passande byte. Och ett passande byte är man om man är ung, naiv,sårbar och bekräftelsebehövd. Inte alltid förstår nog dessa tjejer och killar vad de ger sig in i. Att det som från början är kul och spännande kan sluta som något helt annat. Det är bla sådant som det behöver pratas om i skolorna på lämpligast sexundervisningen. Japp, nu fick jag in det också. 


Ni som normalt inte läser svammelbloggen, men vill veta min åsikt i nya sexundervisningen kan läsa detta inlägg.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards