GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

LITE BEMÖTANDE AV KOMMENTARER FRÅN REPLIKEN PÅ SVD

Av Greta - 8 augusti 2011 21:57

2011-04-13

        


Med anledning av min replik igår  på Schymans mfl artikel i Svd 9/4 att prostituerade ska ses som brottsoffer, så skriver jag ett par inlägg  på denna blogg igen. Min svammelblogg noteras inte alltid varken på knuff eller twingly, så därför hoppar jag tillbaka till Expressenbloggen en stund. Men det är ingen garanti ändå att den här twinglylänkas, då jag är sexsäljare.


Det är väldigt glädjande, tycker jag, att båda dessa artiklar väckt en sådan reaktion och sådant intresse hos läsarna. Jag tackar för de många kommentarer som skrivits. Jag har skummat igenom dem och noterat att väldigt många resonerar som jag, men naturligtvis finns flera olika åsikter, precis som det ska vara. Jag respekterar de som tar avstånd från prostitution därför att det helt enkelt inte känns rätt just för dem. Men vissa tror jag, har åsikter som kan förknippas med okunskap eller som bara vill tycka något för att vara lite politisk korrekta,eller som av någon orsak vill lobba för sexköpslagen. 


Hur som helst får jag nog se mig i skyn efter en nyanserad debatt, där man skiljer äpplen från päron och där man försöker hitta lösningar på eventuella problem inom prostitutionen. Någon har även helt hakat upp sig på trafficking och nämner det i var och varannan kommentar.


Istället för att ta tid och energi på att bemöta tyckandet på plats så ger jag min syn här på några av åsikterna.

Ingen tvingar mig att bli brottsoffer, skriver en del. Läser man första artikeln av Schyman och Co så står redan i rubriken Prostituerade är brottsoffer. Vidare  "Riksdagen bör förtydliga att alla personer som köps i prostitution är offer för sexköpsbrottet, vilket skulle ge dem rätt till skadestånd." Observera det bestämda påpekandet är, istället för tex kan vara. 

Men visst, ingen tvingar mig att sälja sex. Men i ett demokratiskt land som vårt, anser jag mig ha rätt att själv få bestämma över mitt liv, min kropp och min sexualitet. Utan att riskera repressentalier som exempelvis att bli vräkt, eller bli utsatt för nedvärderande och kränkande behandling av myndigheter och prostitutionsorganisationer. Att sälja sex är inget brott. 


Jag snuvar staten på pengar. Ett vanligt argument från prostitutionsmotståndarna. Jag kan förstå att det kan sticka i ögonen på en del, men svartjobb förekommer i de flesta brancher. Inte ens politiker vet vi går fria i det fallet. Nu är detta även ett okunskapsargument. Googlar man lite innan man delger en sådan synpunkt hittar man både domar i fallet och vad skatteverket säger.

Alla är skyldiga att skatta, även prostituerade, men vi får inte göra det. Däremot har staten rätt att ta allt ändå, om olyckan vore framme. Alternativet vore att ljuga och hitta på en annan tjänsteutövning för att på så sätt få ta del av de sociala förmånerna och få skatta och göra rätt för sig. Men det vore, anser jag, att lägga sig och acceptera en ologisk lag.


Jag ser bara till mig själv, kunde jag läsa i någon kommentar. Att jag inte bryr mig om alla de som far illa, som blir tvingade och som mår dåligt. Inget kan egentligen vara mer fel. Det är bara att scrolla i bloggen här så hittar ni  flera inlägg där jag just tar upp sådana saker. Även i boken jag gav ut förra året "Att Sälja Sex" tar jag upp det. Men ibland är det så lätt att tro och tycka utan att bry sig om att skaffa bakgrundsinfo.


Jag kan ha lösa one night stands, anser en del, istället för att ta betalt. Ja visst kunde jag ha det, om jag vore en sådan person som föredrog det. Om man är intresserad av debatten och vill påverka i något håll, så bör man, precis som i förra punkten, ha lite på fötter innan man uttalar sig om något. Det är bara att googla greta garbo eller linnea edvardsdotter, så hittar man nog en hel del och där går även att finna varför jag valt att ha betalande älskare. Personligen skulle jag nämnligen känna mig otroligt mycket mer "svampig" om jag sprang ute några gånger i veckan och drog hem okända bara för att få ett knull. Så går det inte ens till i min sexsäljarutövning. Där är nykterhet ett krav och just jag vill ha en slags relation med småprat och småhångel innan man kommer till skott. Men det viktiga är att det inte alltid handlar om penetrering alls.  


Det är bara män, sexköpare och sexsäljare som är emot sexköpslagen, såg jag någon ha synpunkter om. Det påståendet vill jag bestämt dementera. Det finns politiker ( Federley, Hanna Wagenius, Per Hagwall, för att länka till några, fler finns. ), författare, åklagare, jornalister, forskare, historiker mfl. Plus massor av bloggare av båda könen som aldrig vare sig sålt eller köpt sex. 


Jämföra prostitution med narkotika, är det också några som gör. Jag har som jag nämnde inte lusläst varenda kommentar, så jag kan ha missat syftet med den jämförelsen. Om det är själva lagen, där det i ena fallet är tillåtet att sälja, men inte i det andra, eller om det är behoven som jämförs vet jag således inte just nu. 

Min åsikt om lagen är att den är väldigt ologisk och inte genomtänkt. Antingen ska både sälj och köp vara förbjudet eller annars inget. Men i min värld ska man inte kunna förbjuda sex alls.

Vad gäller behoven anser jag att det är två helt olika behov, som man inte alls kan jämföra seriöst. Behovet av sex, närhet, beröring, bekräftelse och omtanke är ett behov vi alla föds med och tillfredsställs inte det så mår vi dåligt. Det är något som måste tillfredsställas hela livet, både som nyfödd, som barn, som tonåring, som äldre, som gammal. Det är inget som jag hittat på, utan det finns många vetenskapliga undersökningar på det.


Behovet av narkotika är ett skapat behov. Ingenting som vi från början behöver. Sedan skadar oftast narkotika mer än vad det gör nytta. Sex däremot har aldrig varit skadligt om det skett frivilligt och med samtycke och gärna med lust och glädje. Många, kanske de flesta, av oss frivilliga sexsäljare tvingar oss aldrig till något vi inte känner att vi vill.


Om någon vill ha ytterligare svar på något speciellt så är det bara att maila mig. Adressen finns på min svammelblogg. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards