GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

ÖKNING AV SEXBROTT, REMISSYTTRINGAR MED MERA

Av Greta - 8 augusti 2011 20:53

 2010-11-12

        


 Det händer fortfarande inte så mycket i prostitutionsdebatten. En och annan artikel med skribentens egna åsikter dyker upp. Expressen skrev för en tid sedan att prostitution inte är glamouröst. Detta enligt uttalande av ordföranden för kvinno och tjejjourers riksförbund.

Nej, prostitution är inte mer glamouröst än att köra spårvagn, jobba inom vården eller sitta i kassan på Konsum. Skillnaden är att en sexarbetare troligtvis träffar fler trevliga människor, känner sig kanhända mer behövd, får mer respons på det hon/han uträttar och tjänar mer pengar vilket gör att hon/han får mer fritid. Dessutom bestämmer hon/han över sin egen tid.

Naturligtvis kontaktar inte en frivillig, självständig sexsäljare som mår bra kvinnojouren. Lika lite som en frisk person kontaktar läkare. Men den här diskussionen har vi haft så många gånger så jag lägger den åt sidan.


Mer intressant är då rapporterna om ökningen av sexbrott. Alltså ökningen av anmälda brott, men även insikten för vissa att det är fler än man trott som köper sex. En artikel i Aftonbladet  i somras uppger att var sjätte man någon gång köpt sex. Precis som psykolog Martin Grann påpekar är därtill mörkertalet enormt.

Men varför är det ett problem? Så länge ingen kommer till skada är det inget att förskräckas över, anser jag. Mer än att så många bryter mot sexköpslagen, men det kanske är mer ett friskhetstecken än ett problem. Det visar ju också att lagen i nuvarande utformning är verkningslös.


Nej då, säger "experterna". Tack vare lagen åtalas och fälls fler och fler sexköpare. Det kan däremot, enligt mig vara ett problem, för många av dessa gör inget annat brott än att älska och vara ömsinta mot en kvinna/man mot en viss ersättning. Är det en högt uppsatt chef, polis, politiker eller annan offentlig person så blir det ofta dubbelt och tredubbelt straff, då de hängs ut i media, blir avskedade och kanske av med sin familj. Kan man verkligen må bra och sova gott när man försätter oskyldiga människor i den situationen? Att älska borde aldrig vara något brott, när det sker i samtycke.


I år har hittills 895 fall anmälts. Det högsta sedan lagen infördes 1999. 400 av dessa ingår i sexköpshärvan som nystades upp i Östersund Så 495 om man räknar bort dessa.

Förra året var det 352 anmälda. 2003: 300, 2004: 156 och 2005:460

Så jag kan väl inte tycka att ökningen av anmälda sexköp är så väldigt stor egentligen. Nu är detta bara anmälda, ej åtalade och koppleri och människohandel ingår inte i den här statistiken.

 Att det ändå är en viss ökning beror förstås på direktiven uppifrån att inte sky några medel i jakten på sexköpare. Därför står det spanare i buskarna på de utsatta gatorna i hopp om att ta någon med byxorna nere. Men även försök till köp är ju olagligt, så det räcker att tilltala en person som polisen tror eller vet är prostituerad.  Jag tror inte det hjälper att då komma dragandes med att man bara frågade efter vägen, även om det var det man faktiskt gjorde.

Även på hotell och på nätet finns spanare. Jag skulle önska att de la sin tid på de som verkligen far illa, för de finns ju naturligtvis också och på de som gör illa, vilka också finns. Men helt naturligt är de svårare att hitta och då fastställs inte den bestämda kvoten och det blir ingen fjäder i hatten.


Åsikter om både mig som sexsäljare och om sexkunderna florerar ju då och då, både i artiklar och i bloggar. Jag brukar kika in på Poliometern  mellan varven för att se om det skrivits något nytt. Sist fann jag artikeln i DN, där Hanne Kjöller vill psykologisera sexkunderna. Varför åker män till Asien för att lätta på trycket, var väl den huvudsakliga frågan. Att män betalar en svensk tjej här i Sverige är inte så farligt, men att åka ner och betala en fattig tjej i Thailand eller Kambodja hade hon svårt att förstå.

Jag kan väl nästan tycka tvärtom, men det beror ju på vilket filter man ser igenom.  Jag tycker Motpol skrev ett bra svar i sin blogg. Att det sedan finns hur många orsaker som helst att en man väljer att ge en ersättning för en skön stund, har jag skrivit om flera gånger, sist i det föregående inlägget här. Även kvinnor väljer att betala för en sexstund, vet vi också, även fast de är färre än män som gör det. Kvinnorna är smartare och tar betalt istället och orsakerna till det är även det hur många som helst.


Jag hoppar nu till utvärderingen av sexköpslagen. Sista oktober var sista dagen för inlämnande av remissyttringar. Bemötandet av kritiken mot utvärderingen har ju som jag skrivit tidigare varit noll. Nu ska det bli intressant att se hur det blir efter remissyttringarna. Jag har tyvärr bara hittat två ännu och det är RFSU och RFSL. Båda tar avstånd från högre straff och speciellt RFSL är kritisk till själva utvärderingen.

SvD hade nyligen en artikel om kritiken mot utvärderingen där kriminologen Ingrid Lander inte heller tror på högre straff.


Avslutningsvis en länk till BRÅS pågående uppföljning av regeringens handlingsplan mot prostitution och människohandel för sexuella ändamål. Jag har bara skummat igenom den lite lätt, men tyckte att det även där görs paralleller mellan frivilligt och ofrivilligt. Jag tror inte vi kommer någonstans förrän man inser att båda sorterna finns. Tills dess stampar vi på samma ställe och har samma onyanserade debatter. Den här uppföljningen ska vara klar 31 januari 2012.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards