GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

KRITIKEN MOT SEXKÖPSLAGENS UTVÄRDERING + PETRA Ö

Av Greta - 30 juli 2011 00:24

 2010-09-17

                  


Ett litet inlägg så här på torsdagskvällen. Jag kan lika gärna häcka här vid datorn istället för att lyssna på återupprepade argument från våra partiledare på tv inför det stundande valet.

Jag kommer också att upprepa mig för jag har skrivit om ungefär samma sak på svammelbloggen som jag nu skriver här. Men då jag inte har samma läsare här som där, är det ändå på sin plats.


Att ta till sig kritik oavsett om den är bra eller dålig, är ofta en konst. Kritik är viktigt. Utan kritik vet man inte vad man gjort bra, vad man kunde gjort bättre, eller vad som kanske rent av var dåligt. Att få höra att man gjort något som var dåligt kan få vissa personlighetstyper att antingen låta bli att lyssna eller att vända på steken och lägga över felet på den som kritiserar. 


Även om två tycker något är dåligt och åtta att det är bra, så bör man ändå enligt mig fundera över både den bra och den dåliga kritiken. Framförallt bör man bemöta kritiken och framförallt gäller det om det är en myndighetsperson där det kritiserade handlar om människors väl och ve.


Gör man ett stort beställningsjobb åt staten om ett socialt fenomen,som ibland tyvärr även är ett problem bör man vara medveten om att få både ros och ris. Jobbet jag syftar på är utvärderingen av sexköpslagen som presenterades i juni i år. Jag har inte läst knappt någon positiv respons på den, förutom Schymans.  Däremot är det flera som kritiserat den och då menar jag inte att det bara är en grupp sexsäljare och sexköpare som haft åsikter. Det är forskare, författare, journalister, krönikörer, liberala politiker och ett flertal oberoende bloggare.


Men inte någonstans har jag sett att Anna Skarhed som gjorde utvärderingen har bemött kritiken eller förklarat sitt tänk. I mitt huvud är det brist på respekt och intresse för vad andra anser. Louise Persson och Laura Agustin resonerade i samma banor och skrev en artikel till Newsmill nu i veckan. Skarhed och Ask måste ta till sig kritiken. Läs den!


   Nedanstående är kopierat från min andra blogg. 

Petra Östergren, kom igår 15/9  ut med en ny bok "Berättelsen om Esmara."  Den ges ut på Piratförlaget och är första delen av flera. Jag skriver flera då jag blev osäker. På ett ställe stod första av två och på ett annat första av en triologi.
 
Men denna kreativa dam har mer på sin lyra än att författa böcker. Hon håller även på med sin doktorsavhandling. En avhandling som hon inte tänkte skulle handla om sexköp och sexköpslag. Men åtminstone jag är både glad och tacksam för att hon ändrade sig.
"Det finns flera saker som gör sexköpslagen intressant ur ett socialantropologiskt perspektiv. Som hur dess syften och påstådda effekter skiftar. Ibland sägs lagen vara till för att hjälpa kvinnor i prostitutionen och ibland är den till för att skapa ett mer jämställt samhälle – så om sexsäljares situation förvärras på grund av lagen så spelar det ingen roll.
Ibland är lagen till för att bli av med gatuprostitutionen, ibland för att bli av med all prostitution och ibland är den till för att bekämpa människohandel för sexuella ändamål. Och slutligen, ibland är lagen till för att skicka en signal till svenska män att det inte är okej att köpa sex, medan den ibland är till för att skicka en signal till andra länder att vi är bäst i världen på jämställdhet."
"Min huvudfråga inom ramen för avhandlingen är därför att undersöka vilka funktioner sexköpslagen har, kopplat till större politiska och samhälleliga skeenden och strömningar. För de önskningar, meningar och syften som lagen har måste förstås i sin kulturella kontext. Eller för att uttrycka det annorlunda: Vad är sexköpslagen ett svar på? Är den en nyckel till något annat, och vad är detta annat för något isåfall?"
Sommaren 2012 räknar hon med att det hela ska vara klart.
 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards