GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

RESULTAT och RAPPORT av RFSL och MALMÖS PROSTITUTIONSENHET

Av Greta - 30 juli 2011 00:15

 2010-09-02

         


Nu ska vi se om jag förstått det här rätt. Vem som gjort vad osv. Rapporten ovan "Handlar det om val" är utförd av Niclas Olsson Kompetenscenter prostitution Malmö. Till sin hjälp (förutom de som svarat på enkäterna) har han haft en del olika personer bla  Suzann Larsdotter och Jonas Johnsson på RFSL. Den här rapporten kom nu i veckan och jag återkommer strax till den.


  I Juli i år kom RFSL ut med den första delrapporten om Homo-Bi och Transpersoner som köper och säljer sex. Rapporten är gjord på begäran av regeringen och utförd av Suzann Larsdotter och Jonas Johnsson RFSL och Niclas Sandin NMA (nordisk media analys).

Jag tänker inte redogöra så ingående för den här rapporten, då mitt huvud för tillfället är fullt av en massa tankar. Tidigare i år skrev jag själv här på bloggen om den manliga prostitutionen, som till största del består av män som säljer sex till män. Ett fenomen (för somliga problem ) som sällan eller aldrig nämns i debatten. Inte ens i den nyligen presenterade, statliga utvärderingen nämns den i någon större omfattning. Enligt mig för att den helt enkelt inte passar in i offertänket och makttänket och för att den kan omkullkasta det moraliska syftet med nuvarande sexköpslag.

 

Ulrika Westerlund (bilden) är förbundsordförande för RFSL och i förordet till rapporten skriver hon bla:



"Internationellt sett är den svenska lagstiftningen ganska unik. Den har sin grund i en feministisk analys om att säljaren av sexuella tjänster ofta är en utsatt kvinna, som inte kan sägas välja sin verksamhet av egen fri vilja.


I RFSL:s principprogram från 2005 står att vi inte anser att kriminaliserande lagstiftning är en lösning på de problem som prostitution kan föra med sig. Anledningen till detta är att vi menar att lagen i sig kan bidra till att driva in verksamheten ”i det fördolda, med ökad utsatthet och ökade skaderisker för alla inblandade parter som följd”. Istället menar vi att det sociala arbetet inom området ska utökas och den sociala exkluderingen av dem som säljer sexuella tjänster motverkas.


Den här rapporten hoppas vi ska vara ett led i det sistnämnda. Här kommer män som säljer sex till andra män till tals. Det är en grupp som ofta är helt osynliga, både i samhällsdebatten och i de utredningar som gjorts."


 


Jag märker att jag har svårt att hålla styr på mina tankar. Jag har alltså en massa åsikter även om detta, fast tanken med det här inlägget var egentligen det jag nämnde inledningsvis. Jag har fetmarkerat en mening. En mening jag anser viktig och något jag själv tryckt på i flera år. Harm Reduction. Något vår statliga utredare Skarheden tog absolut motstånd mot.


 För att avsluta den här första delen kan jag bara nämna att det är ingen större skillnad mellan att som man sälja sex till män, mot att som kvinna sälja sex till män. Största problemet är det sociala stigmat. Främsta orsak att sälja är pengar, spänning, få utlopp för egna sexuella fantasier. Rapporten kan du läsa här.




  Nu i veckan kom resultatet av tre olika nätenkätstudier utförda av Niclas Olsson (bilden) prostitutionsenheten i Malmö. Syftet med studien är att öka kunskapen om sexköp via internet. Förutom enkäterna ingår intervjuer med några säljare och några köpare av sex.


Jag tror inte man måste vara sexsäljare som jag, för att välkomna undersökningar, forskning, studier som görs neutralt och oberoende. Studier och utvärderingar där inte resultatet är bestämt från start. Studier där syftet är att få kunskap så att man kan agera utifrån den och utifrån individen. Det största hindret i prostitutionsdebatten är tyvärr okunskap och fördomar.


 


Den här undersökningen baserar sig på tre olika nätenkäter. Jag måste bara som en parentes påpeka att vill man nå den målgrupp man söker måste man själv befinna sig där de finns. Ett tips till kommande justitieråd och statliga utredare. Frivilliga, oberoende sexsäljare och trevliga, respektfulla köpare finns och vi är inte svåra att få tag i, om viljan finns.


 


Niclas hade viljan och han lade ut tre olika enkäter på nätet. En riktad till säljare av sex, en riktad till köpare av sex och en regional riktad till ungdomar med fokus på webcamsex med eller utan ersättning. 985 ungdomar besvarade den enkäten och 393 de övriga två. Totalt 1379 svar. 1/3 del av de som haft webcamsex hade funderat på att ta betalt. Övervägande del av dessa var över 22 år. 103 stycken av de 985 som svarat på enkäten hade tagit steget fullt ut och tog betalt för webcamsex. Ungefär 10 %.


Det här känns lite tryggt för mig. Det har varit så mycket i media sista tiden om unga tjejer som råkar illa ut och jag har ofta poängterat och betonat hur viktigt det är att se dessa ungdomar innan de av bekräftelsebehov eller destruktiva skäl tar steget ut till "vargarna" på nätet.


 


Kan vara av betydelse att notera att av de här 985 ungdomarna var det 539 kvinnliga och 393 manliga. Resterande benämner sig själva som "annat".  


 


Övergår jag då till enkäten vänd till de som säljer sex så är 6 av 10 män. 0.6 % Övervägande män alltså. Just i denna studie måste man kanske tillägga. Ändå stämmer det förbluffande bra med RFSL-s rapport och en del tidigare undersökningar.  Kanske dags att ändra lagen?


 


Enkäten till köpare av sex visar däremot att det endast är män. Kan det bero på de dåliga kvinnliga lönerna måntro? Att vill kvinnor leva ut sin sexualitet utan krav måste de ta betalt. De har inte råd att själva betala för en stunds njutning. Jämlikt? Eller beror det på att kvinnor till skillnad mot män går emot någon slags förlegad norm om de erkänner sin kåthet, lust och experimentlusta? Eller kan det bero på att män i sina gener har det i sig att det är de som ska hålla upp dörren, de som ska stå för notan, de som har den sexuella makten? Det sista har det väl alltid varit kvinnan som haft?


 


Hela rapporten " Handlar det om val "hittar ni här. Rekommenderar er starkt att läsa den. Inte för att jag själv säljer sex, utan för att den är äkta och för att den visar verkligheten som den är just här. Inte något på förhand uppgjort och manipulerat för ens egna syften.


Avslutar med en liten puff för nästa onsdag 8/9, då det enligt min tv-tidning kommer att handla om sexköpslagen i tv2 kl.20.30 Mitt dagliga svammel puffar jag också för.


 


3/9: Fick bakläxa på procenten *ler*, så har redigerat en smula.




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards