GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

KRITIK MOT SEXKÖPSUTVÄRDERINGEN

Av Greta - 29 juli 2011 23:49

 2010-07-06


Fler än jag har reagerat på utvärdering av sexköpslagen tack och lov. Annars hade jag trott att det var mig det var fel på *ler*.  Några länkar men fler finns:

Fajaf   Hagwall 1  Hagwall 2    Louise  Motpol  Blogge  Hanna W  Helena von Schantz  Hos sistnämnda finner ni ytterligare bloggare som skrivit om utvärderingen.


Jag kände att jag ville få ut vad jag som sexsäljare känner och tycker till fler än mina bloggläsare så skrev en insändare till Expressen angående Anna Dahlbergs ledarartikel. Skulle blivit förvånad om jag hade fått svar, vilket jag naturligtvis inte fick. Men man måste ju försöka. Den artikeln kan ni läsa på min svammelblogg.

Försökte sedan att publicera en artikel på Newsmill i natt, men troligtvis blev den inte godkänd efter granskning, för i kväll fanns den inte kvar när jag loggade in där. Så jag lägger den här och länkar dit istället.



KRITISK TILL UTVÄRDERINGEN AV SEXKÖPSLAGEN


Efter att ha tagit del av justitierådet Anna Skarheds utvärdering om förbudet mot köp av sexuell tjänst 2 /7 -010 känner jag mig kränkt. Kränkt som kvinna, kränkt som människa och dessutom diskriminerad på grund av min sexuella nyfikenhet och sexuella lust och mina kravlösa sexuella möten. Möten där mina tillfälliga älskare ger mig en gåva eller överenskommen ersättning. Jag förstår att så också ska vara meningen då direktiven för utvärderingen var satta redan från start. Men i mina ögon kan man inte göra en statlig utvärdering efter påtryckningar och efter tio år från lagens införande med färgade glasögon och i syfte att förstärka stigmat för mig som sexsäljare och förstärka avskyn för mina kunder.


Jag känner att jag vill dela med mig av mina åsikter av utvärderingeni egenskap av sexsäljare. Jag är indirekt involverad i lagen som förbjuder köp av sexuell tjänst. Jag gör som bekant inget olagligt i lagens mening, men lagens syfte är till största delen att få folk att inse att kommersiellt sex är något fult. Något som absolut inte bör förekomma. Målet är en nollvision. Tillsammans med sexköpslagen finns en kopplerilag som säger att främjande till sexköp är ett brott. Således är tex hyresvärdar tvingade att anmäla vid misstanke att sexköp förekommer och de har även laglig rätt att vräka sexsäljaren. Därför riskerar även sexsäljaren att drabbas vid ev upptäkt.

Lagen infördes 1999 med syftet att ändra folks attityd (sex med okända är förkastligt, sex mot ersättning är avskyvärt), att förbättra för sexsäljarna och att minska efterfrågan. Genom kriminalisering trodde man att köparna skulle bli avskräckta och avstå. När lagen väl var spikad så var den ristad i sten och någon utvärdering var inte att tänka på. Efter flera påtryckningar från bla FN som bad om en oberoende, neutral utvärdering tillsatte regeringen slutligen 2008 justitierådet Anna Skarhed som ansvarig för en utvärdering, men med direktivet att lagen inte skulle ändras. Redan här borde det ha reagerats. Varför lägga tid och pengar på en utvärdering vars resultat är bestämt från början?

Under resans gång kom indikationer på en höjning av nuvarande straffsats. Schyman förespråkade skadestånd till sexsäljarna. Men man skulle avvakta tills utvärderingen var klar. Var alltihop redan uträknat? Var det hela bara ett spel för gallerian? Att vi sexsäljare skulle vara med och ge våra synpunkter fanns inte heller med i direktiven. Men trots alla frågetecken tror jag att denna utvärdering välkomnades av både förespråkare till lagen och icke förespråkare. Kanske skulle jag nu få reda på det faktiska tillståndet. Inte bara moraliska spekulationer, saltade siffror och "sanningar" byggda på någons tro.

I elfte timmen, i februari kom ett mail från sexarbetarnas organisationRose Allianse där Anna S ville ha svar på några frågor. Samma frågor fick en annan organisation som består av 6-7 kvinnor som tagit sig ur prostitutionen och nu kräver revanch. I utvärderingen går att läsa att ca 7 svar inkommit från båda. Istället för att redogöra för svaren väljer Anna S att endast publicera en snyftberättelse från en fd prostituerad. Detta, enligt mig passar inte in i en statlig oberoende utvärdering. Alla förstår att om man mått dåligt av något så pratar man sedan inte väl om det. Oavsett vad man mår dåligt av tycker jag det är starkt att kunna göra en förändring till det bättre. Nu var det inte bara prostitutionen som gjorde att den här kvinnan mådde dåligt. Det poängteras i utvärderingen (s129) "att de som tagit sig ur prostitutionen är positiva till kriminaliseringen medan de som alltjämt utnyttjas i prostitutionen är kritiska mot förbudet." Helt logiskt.

Att vägra kalla oss frivilliga sexsäljare för sexsäljare är ytterligare ett sätt att stigmatisera, nedvärdera och moralisera. Vi kallas kort  och gott "utnyttjade".


Fick jag då några nya fakta jag kunde ta till mig? Nej, tyvärr ingenting. Det mesta i utvärderingen är byggd på redan befintliga undersökningar. Attitydförändring hos folket påstår Anna S. Hon åberopar en SIFO undersökning 2002 då 1000 personer telefonintervjuades och 76 % ville att det skulle vara olagligt att köpa sex. Hon nämner också en enkätundersökning som gjordes 2008 då 71 % av 1100 svarande ville behålla sexköpslagen. Jag ser inte dessa undersökningar mer trovärdiga än de som media gjort de senaste åren. Tvärtom. 2007 hade SvD frågan Bör prostitution vara kriminaliserat? Av 6.499 svarade 37 % nej och 31.4 % nej, men koppleri. 2009 frågade Aftonbladet Bör sexköpslagen skrotas? av 57.315 svarande, sa 63.2 % ja.


Om prostitutionen ökat eller ej vet man inte, då ingen undersökning gjorts sedan 1990.

Gatuprostitutionen har minskat vilket vi redan visste. Inget nämns i utvärderingen om att den åter har ökat. I DN för ett år sedan kunde man läsa att polisen i Malmö, Göteborg och Stockholm bedömde det som lika många som innan sexköpslagens införande.

Vad gäller människohandel i Sverige finns det inte heller ågra uppgifter.

Utvärderingen visade på att inget tyder på att lagen varit till nackdel för de som känt sig utnyttjade. Men det saknas statistik över anmälningar om övergrepp för personer inom prostitutionen. Men att de som ville och behövde tog kontakt med myndigheter för att få hjälp. Samtidigt framgår det tydligt att här i Sverige hjälper vi på ett annat sätt än i de andra nordiska länderna.

"Sammanfattningsvis kan konstateras att arbetet mot prostitutionen i Norge, Danmark och Finland till stor del synes vara inriktat på skadereducerande åtgärder medan arbetet i Sverige (se avsnitt 3.8) i större utsträckning syftar till att få de prostituerade att lämna prostitutionen."(s.141)

Harm Reduction (skadereduktion) poängterades även i den direktsända pressinformationen att det sysslar inte vi i Sverige med?

Manlig prostituion (s.115) "Det finns emellertid inga närmare uppgifter om hur många män som totalt utnyttjas i prostitutionen i Sverige."

Nu finns det faktiskt undersökningar som visar att unga killar i prostitution är fler än unga tjejer.  Men det passar väl inte riktigt in i offertänket och tas därför inte med i den här utvärderingen vars resultat var bestämt redan innan den började.


Vad man än anser om sexköp och sexsäljande, är detta inte en utvärdering värd namnet. Den är långt ifrån oberoende utförd och den visar inget nytt. Den  bygger till största delen på redan befintliga, äldre undersökningar och i mina ögon förstärker den det stigma jag ofta känner av. Förutom att signalera vad  folk ska tycka har lagen inte haft så stor effekt, som tanken troligtvis var.

Prostitutionen är komplex och det är inte relevant som vissa vill göra gällande, att jag ska avstå mina lustfyllda möten för att det någonstans finns någon som inte upplever det lustfyllt. Eftersom vi vet att det finns de som tvingas och de som av olika orsaker tvingar sig själva till att mot sin vilja sälja sex borde resurserna sättas in där, istället för att sticka huvudet i sanden och göra sin tro  till en sanning för alla....att ingen säljer sex frivilligt.

Citerar som avslutning Julie O Conell, ociolog och författare: " Det är fel att kalla den vuxna kvinna som självständigt och frivilligt arbetar som eskort för sexslav och på samma sätt är det missvisande att kalla den kidnappade, inlåsta tonåringen för sexarbetare."

Linnea Evertsdotter, skribent, sexsäljare och beteendevetare


Att åsikterna är ristade i sten hos prostitutionsmotståndarna fick jag ytterligare bekräftelse på nyss när jag läste Hanna Wagenius från dagens seminarie om bla sexköp i Almedalen.  Det är inte bara att de står för sin åsikt, utan de vägrar ta till sig vad andra tycker och ironiserar i stort sett över sexsäljare och sexköpare.  Josh var också där. Läs vad han skriver så förstår ni hur det många gånger känns att vara frivillig sexsäljare.

 Ja, frivillig. Ingen har bett mig, jag har ekonomi så jag klarar hyra och utgifter, jag använder varken narkotika, alkohol eller nikotin och min uppväxt har varit harmonisk och trygg. Ändå väljer jag att ta emot en ersättning för att två människor kravlöst ska göra det skönt för varandra och därmed öka sitt välbefinnande och må bra.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards