GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

MANLIG PROSTITUTION

Av Greta - 29 juli 2011 23:23

2010-06-20


Varför jag börjar ägna tid och energi åt det här med manlig prostitution vet jag inte riktigt. Mer än att jag blev nyfiken då jag fick en länk till en norsk tidning för några dagar sedan.

Jag började googla och förundrades en smula av det jag hittade. Förundrades och blev än mer oklok på vad vår nuvarande sexköpslag egentligen är till för. I mitt huvud kan man inte bara tillsätta en lag vars huvudsakliga syfte är att hindra män ( i första hand ) för att betala för en stunds sexuell njutning. Jag skriver i första hand därför att det är underförstått hos lagstiftarna och lagivrarna att det är män, fastän lagen är könsneutral.


I mitt huvud kan man inte heller göra en lag där det andra syftet är att offerförklara kvinnorna. Lyssnar man till lagivrarnas argument kan man inte undgå att förstå att det är just det de vill. Till och med såpass att vi borde få skadestånd.

I mitt huvud bör man, om man vill hjälpa och förhindra människor att skadas eller skada (vilket jag anser ska vara huvudsyftet med en lag) skapa en lag där huvudsyftet ligger i att hjälpa och förhindra. Inte straffa och offerstämpla. Jag skulle vilja veta hur många sexköpslagen har hjälpt under de här elva år som vi haft den. Kanske Anna Skarhed kommer med ett svar den 30/6 då utvärderingen ska vara klar. Om den inte är förlängd ännu en gång, vill säga. Även hur många av dessa som är män.


Länken jag fick gick till en artikel i Dagbladet.No Pro centret i Oslo har  kommit ut med en rapport, "Et usynlig marked?", en feltstudie av sexsalg blant gutter, menn og transpersoner i Norge. 

Det är första gången som den manliga prostitutionsmiljön kartlagts står det. Det kan så vara, men det är inte första gången som det gjorts undersökningar om den manliga prostitutionen. 


Det är ingen större skillnad mot den kvinnliga prostitutionen, står det i artikeln, mer än att den manliga är mer dold och därmed också mer riskfylld och män som mår dåligt av sin sysselsättning upptäcks inte.  

"Ingen av mennene Pro Sentret brukte i sin feltstudie fortalte at de var tvunget til salg av sex. Pro Sentret skriver i rapporten at de ikke vet om menneskehandel innenfor den mannlige prostitusjonen".

Men det kan man naturligtvis inte helt utesluta. 


— Vi må gi hjelp til dem som trenger det, men vi må ikke gjøre alle disse mennene til ofre. Mange vil ikke kjenne seg igjen i dette, sier Jessen.


Klicka gärna in er på länken på artikelsidan och läs om Jonas 26 som säljer sex.

Artiklar om manlig prostitution har då och då dykt upp även här i Sverige. Forskningsprojektet "Prostitution i Norden" som redovisades -08 belyste bla manlig prostitution. Jag skrev lite om projektet här, inte om manlig prostitution, för det var inte det som snappades upp av de fåtal medier som skev om rapporten då.


Idag hittade jag denna artikel från -09 som visar att i en undersökning bland ett stort antal män och kvinnor (enligt mig inte helt seriöst då antalet inte nämns) mellan 18 och 74 i Sverige visar att 2 % av männen någon gång sålt sex och 1.6 % av kvinnorna.

För några år sedan gjordes en undersökning också i Göteborg men med unga tjejer och killar, där resultatet även där visade att fler unga killar än unga tjejer sålde sex. Jag har inte sparat på den länken, men har man tid och lust så finns den i något gammalt inlägg här på bloggen.


2005 intervjuade RFSL i Malmö  sex svenska, manliga prostituerade och redovisade resultatet på en konferens i Stockholm.

- De kommer från stabil svensk medelklassbakgrund, och är väl integrerade i samhället. De ser sig inte som offer, utan som subjekt som väljer det här, säger Niklas Eriksson.

Niklas Eriksson har jobbat i tolv år på RFSL-rådgivningen. Han tycker att de sex killarna i undersökningen är ganska typiska för de manliga prostituerade som han kommit i kontakt med under årens lopp.
Ingen av de sex får sin huvudinkomst från prostitution, utan har andra jobb eller pluggar vid sidan av. Kunder raggar de via egna hemsidor eller på någon träffpunkt på nätet, exempelvis Aftonbladets chat.


Redan 2001 såg jag under mitt googlande, alltså två år efter sexköpslagens införskaffande, att Aftonbladet gjorde någon egen sammanställning om manliga prostituerade.

"I Sverige har debatten om prostitution handlat om kvinnor som säljer sig till män. Prostitution har blivit en könsfråga där företeelsen ses som mannens yttersta förtryck av kvinnan."

"Till skillnad från de kvinnliga prostituerade som kan bedriva sin verksamhet öppet uppe på Malmskillnadsgatan tvingas en manlig prostituerad vara ytterst försiktig. Risken att drabbas för våld från böghatare är stor. Trafiken är därför mycket svår att upptäcka för den oinvigde."


"Liksom polisen är prostitutionsgruppen helt inriktad på den kvinnliga prostitutionen.

– Tyvärr är det så, säger Patrik Cederlöf. Vi har ju bara möjligheter att nå kvinnor som prostituerar sig öppet och som är mottagliga för vår hjälp.

– Men vi vet att pojkarna och männen som dras in i prostitution mår lika dåligt som kvinnorna. Tyvärr kan vi inte nå dem."



"När Pros-centrum (Stockholm ) öppnade för tre år sedan trodde socialarbetarna att deras arbete enbart skulle handla om att hjälpa utsatta kvinnor. Nu när verksamheten stabiliserats visar det sig att var tredje prostituerad som kommer till centret för att genomgå ett behandlingsprogram är en man."


 


Om var tredje som sökte hjälp då för nio år sedan var en man, så fanns det säkert lika många som behövde hjälp ,men inte sökte på grund av skam och ev rädsla och säkert lika många som inte behövde hjälp alls. Hur är det idag?


2005 visar undersökningar i Sverige, Norden och Baltikum att manlig prostitution är ett dolt problem som varken polis eller socialtjänst jobbar med. I den här artikeln står även en faktaruta om en svensk och en norsk undersökning bland ungdomar som båda visar att andelen killar är större än andelen tjejer som säljer sex.




Som jag skrev inledningsvis gör inte dessa artiklar som jag fann, att min åsikt om sexköpslagen direkt ändrades. Tvärtom stärktes min åsikt att lagen inte betyder ett jota. Förutom då att signalera hur man bör och inte bör idka sex. Det står tydligt i lagen (det enda tydliga) att den är könsneutral.


Varför fokuseras det då bara på kvinnor som säljer sex och varför görs vi till menlösa, hjälplösa offer? Råkar man nämna något om män som säljer sex så viftas det bara bort. Jag blir nästan lite arg när jag skriver nu. År efter år har det gjorts undersökningar och i stort sett varje undersökning visar att andelen män som säljer sex är i majoritet. Ändå tjatas det bara om kvinnor som görs till offer och män som görs till bufflar som ska straffas.  


 


Övervägande i de här undersökningarna är det i huvudsak  homosexuella som framstår som manliga prostituerade. Man vet att det även finns män som säljer sex till kvinnor, men hur stor den andelen är vet ingen. Det har förekommit enstaka artiklar här i Sverige där manliga eskorter uttalat sig.


 De är inte många, för precis som för kvinnliga sexsäljare är det en risk ( pga lagen) att uttala sig och att vara anonym tillåter inte många media. Dessutom får eller vill/vågar inte media publicera artiklar som handlar om frivillig prostitution. Det politiskt korrekta är att all prostitution är ofrivillig och alla strävar ju efter att vara så perfekta och korrekta som möjligt. Kontaktar jag en tidning och påstår att jag mår dåligt av att sälja sex, då får jag vara anonym utan problem och de tar gladeligen in min berättelse.




Danmark som änu inte har och som jag hoppas aldrig får en sådan idiotlag som vår och Norges sexköpslag, vill ändå kartlägga omfattningen av manliga prostituerade. Socialdemokraterna i Köpenhamn vill veta för att kunna hjälpa om så behövs.


En sexköpslag av vår kaliber innefattar ingenting om hjälp och stöd för de som valt att sälja sex. Ska du ha hjälp måste du förkasta sexköp och låtsas att det är det som är problemet även om det inte är det. Så humana är vi. Och är du manlig sexsäljare då behöver du ingen hjälp över huvudtaget. Så långt har vi kommit i jämlikhetstänket. En man är inget offer. Bara en buffel.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards