GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

SEXKÖPSLAGEN HINDRAR INTE......

Av Greta - 29 juli 2011 23:20

 2010-05-23

                             

Sexköpslagen hindrar inte unga, bekräftelsesökande eller destruktiva människor att börja sälja sex. Inte heller hjälper den dessa människor att komma tillrätta med det grundläggande problemet (vilket sällan är prostitutionen).


Sexköpslagen hindrar inte de människor som av någon orsak lever under existensminimum, eller av ytterligare orsak inte kan, vill eller har möjlighet att jobba 40 tim/v att med eller mot sin innersta önskan förstärka ekonomin genom att sälja sex. Inte heller hjälper sexköpslagen dessa människor (som önskar) att få ordning på sin ekonomi och sin tillvaro.


Sexköpslagen hindrar inte de missbrukare som snabbt behöver pengar till nya droger, att sälja sex. Inte heller hjälper den dessa missbrukare.


Sexköpslagen hindrar inte mig eller andra som av egen vilja och lust vill sälja sex för att få en kick, krydda i tillvaron och samtidigt få en extra ekonomisk förstärkning som ytterligare kryddar tillvaron.


Nähä, tänker ni kanske, sexköpslagen handlar ju inte om de som säljer utan om de som köper. 

Men så länge ett attraktivt utbud finns, gör inte lagen att intresserade spekulanter plötsligt försvinner. Så länge tjänsterna finns så finns det också köpare.


Logiskt sett borde även sexsäljandet förbjudas. Men då skulle fötterna ryckas undan helt för de som är i en utsatt situation ekonomiskt, socialt och sexuellt.

Det mest logiska är att helt ta bort förbudet att umgås, kyssas, kramas och/eller ha sex mot ersättning då det handlar om vuxnas, frivilliga, ömsesidiga överenskommelse.

Vid ofrivilliga avarter träder som bekant andra befintliga lagar in.


Hur fördelningen frivilligt, ofrivilligt och sextrafficking ser ut är det ingen som vet och ingen är intresserad av att ta reda på det heller i vårt land. Resultatet skulle ju kunna bli förödande för våra lagivrare. Istället för att verkligen söka fakta drar de till med siffror de hört, läst eller helt enkelt hittat på. Senast var det Nyamko Sabuni som utan faktaunderlag påstod i "efter tio" att 95% av all människohandel går till sextrafficking. En så hög siffra att den är ologisk bara av den orsaken.


I höstas gjorde Storbritannien en stor undersökning under en sexmånaders period. Blogge skrev om det då för er som är som jag, som hellre läser på svenska. 55 polisdistrikt plus andra enheter och organisationer deltog. De gjorde razzior på över 800 bordeller. 528 misstänkta personer greps under de här sex månaderna. Av dessa fälldes och dömdes slutligen 5 för traffickingbrott och dessa 5 hade upptäckts redan innan undersökningen startades. Slutresultatet för undersökningen blev alltså noll fall av trafficking under de aktuella sex månaderna. Ytterligare en engelsk länk om traffickingmyten med en del länkar.


Nu vet vi ju ändå att det finns och förekommer och även om det bara skulle var en enda så är det en för mycket. Vi vet också att lagivrarnas siffror är skyhögt saltade. Just för att få dig som sväljer allt och som litar blint på personer i maktposition att ta ställning mot prostitution. Jag vet också att sexköpslagen i nuvarande utformning inte betyder ett skvatt varken för de som tvingar eller för de som tvingas.


Det här är min teori om fördelningen i vårt land. Alltså utan faktaunderlag och således inget att lita på.

     


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards