GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

GRUPPER INOM PROSTITUTIONEN. ( EGEN TEORI )

Av Greta - 29 juli 2011 21:58

2010-04-15



Nu kanske ni undrar vad det är för figurer jag lägger in här. Sexköpare ska det föreställa. Jag tror att alla vet att det finns alla de sorter av den kategorin fastän vissa vill klumpa ihop dem till samma skrot och korn och gärna sätta åt dem så hårt som möjligt. Jag blev lite irriterad av det lilla jag såg på Kalla Fakta i söndags, då de tog upp sexnätverk på internet, som lurar unga "oskyldiga" tjejer och utyttjar dem mot deras vilja.

Naturligtvis stöder jag inte sådana män som gör så, men enligt mig var programmet lite felvinklat, där syftet verkade vara att få alla sexköpande män att framstå så. Nu såg jag inte allt. Kanske blev det bättre i slutet. Jag försökte få det här ur huvudet. Men  i dag dök bilder upp i tankarna som jag nu ikväll ritade på photoshop. En bild säger ju mer än tusen ord, sägs det.


Man kan säga att de som omnämndes i Kalla Fakta kom från grupp C och E. Alltså en väldigt liten del av totala delen sexköpare. Enligt mina spekulationer och teorier alltså. Sexsäljare finns det också olika sorter av, fastän även de gärna slås ihop av somliga.



 

De här unga tjejerna tillhör då grupp Dd och i viss mån Ee. En liten grupp i den stora hela av sexsäljare enligt min teori. Men ändå bör den inte finnas alls och den verkar även att öka. Dd gruppen skulle lika gärna kunna valt något annat än att lägga ut sig på nätet med syftet att bli bekräftade och därmed bli ett lätt byte för grupp D och E.  Självsvält, skära sig eller dylikt. Det är här det ska läggas resurser och satsas pengar. Förebygga genom att se de här individerna så tidigt som möjligt och erbjuda stöd och hjälp. Detta plus att införa ett gemensamt obligatoriskt ämne i skolan som tar upp sexualundervisning, kultur, empati, nätkunskap, att sätta gränser mm.


Att som nu kriminalisera en hel grupp och nedvärdera en annan är ingen lösning för att hjälpa utsatta individer. Om grupp Dd och i viss mån Ee inte finns, så skulle grupp D och E få svårt att hitta "offer". Grupp C skulle få mothugg och vara tvungen att ändra sin attityd om de inte vill bli åtalade för övergrepp eller liknande. Med rätt information skulle kanhända även grupp Cc minskas.


Med den attityd som många politiker har att lössläppt sex, kommersiellt sex, flera partners etc inte är acceptabelt, så skam och skuldbeläggs redan utsatta personer och kan till och med förvärra deras situation. För att lösa ett problem måste man gå till kärnan av problemet.


Det är samma sak med ökningen av unga förövare. Att åberopa lägre straffålder eller hårdare tag hjälper föga om man inte även här går till botten med orsaken och helst agerar så tidigt som möjligt.


Allt det här har jag skrivit förr, fast med annan formulering, men det tål att upprepas tycker jag.

Annat som det behövs läggas resurser på är nedanstående och det tror jag att det också görs. Men kanske inte på helt rätt sätt. Jag är inte så insatt i arbetet mot trafficking. Varken sextrafficking eller annan.

Här krävs samarbete över gränserna. Inte bara polisiärt utan även socialt, så att unga kvinnor i utsatta länder blir medvetna om riskerna och kanske undviker att bli lurade hit eller till annat land, under falska förhoppningar. Tullen har stor betydelse. Lägg resurser där med utbildning och information till personalen. Hjälpen till redan hitlurade kvinnor måste förbättras. Framförallt ska det inte blandas ihop med den vanliga prostitutionen och dess eventuella problematik.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards