GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

EN MINISTER BÖR VÄL TÄNKA TILL INNAN ORDEN LÄMNAR MUNNEN

Av Greta - 29 juli 2011 21:44

2010-03-22

 


Jag lägger huvudet på sned och förundras över mänskligheten. En del av den iallafall.

Efter ett tags stiltje här på Expressenbloggen känner jag, att jag vill sälla mig till många, många andra bloggare och skriva ett inlägg om vår justitieministers oförnuftiga uttalande härom dagen. Annars tror jag att de flesta numer vet att jag nästan dagligen skriver av mig på den här bloggen. 

Hit till Expressenbloggen återvänder jag bara när det händer något i sexköpsdebatten som jag anser att jag har tid, lust och intresse av att skriva om, trots att det ofta blir upprepningar av mina åsikter i sexköpsfrågan.


Som troligtvis de flesta vid det här laget känner till deltog justitieminister Beatrice Ask i veckan vid ett seminarium om prostitution och där kläcker hon ur sig den (enligt henne ) fantastiska iden att sexköpare bör få skämmas ordentligt.  Ett bra sätt vore då att skicka ut kuvert i grälla färger tex gredelin, så att alla i deras omgivning skulle få vetskap om att här handlar det om en sexköpare. Eller en misstänkt sexköpare.

För mig och glädjande nog väldigt många andra ter sig det här synsättet medeltidaaktigt. Hanna Wagenius och Louise Persson skriver bra i sina debattartiklar. Många bloggare har samma åsikt och även en del andra politiker. Klickar ni en er på artiklarna så hittar ni länkarna dit.


Det som först slog mig, efter det att förvåningen lagt sig, var om det verkligen var meningen att det här skulle komma ut till allmänheten. Ask har ju även vid andra tillfällen uttalat otroliga ståndpunkter som inte passar in i vårt århundrade.  

Sedan kom funderingen. Hur mycket goja sägs inte troligtvis inom riksdagens väggar och hur många sammangaggningar sker inte utan minsta verklighetsförankring. Kanske är det tur att inte allt når allmänhetens öron. Eller är det kanske otur?

Ännu en artikel i ämnet.


Jag kan förstå att det finns personer som av moraliska skäl tar avstånd från sexköp. Jag har även en viss förståelse för de som av okunskap förknippar allt sexköp med Lilja for ever och av den anledningen tar avstånd. Man kan inte ta för givet att alla ska vara insatta i sexköpslabyrinten. Jag kan bara hoppas och önska att de som då har en åsikt är villiga att lära mer.

Men jag har ingen förståelse för när en justiteminister ( eller vilken beslutsfattande politiker som helst ) visar på en sådan okunskap och sådan oförståelse för mänskligheten som Ask gör, både nu och har gjort tidigare. Det är på gränsen att inte accepteras.

 

Har man aldrig träffat en sexköpare, man eller kvinna, vilket jag inte tror att Ask har gjort, då ska man inte och då kan man inte, komma med förslag där viljan är att skada medborgare i samhället bara för att vi har en lag som kriminaliserar sex mot ersättning. Speciellt inte då sexköp inte skadar någon. Det skadar lika lite som vilket frivilligt sex som helst. Helt horribelt att anse att det är farligt och skadligt och kriminellt bara för att det blir kommersiellt.

Jag undrar om Ask skulle slänga i ansiktet på sin vänninnas barn att deras pappa har en älskarinna? Eller informera grannar, släkt och arbetsgivare att frun i uppgång C, moster Agda, eller tjejen i kassan på ICA vänsterprasslar? Eller att pastor Uno har en manlig älskare?

Är detta så hemskt att alla bör veta? Även om det bara finns minsta misstanke att så är fallet bör familj och omgivning få kännedom om det, anser denna dam som är vald att vara vår justitieminister. Helt ärligt, utan att vara ironisk, så kan jag undra vad hon går på när hon dessutom gör detta uttalande:

Om det är en dotter som blivit utsatt för övergrepp av sin far kanske brevet ger henne mod att berätta."

 

Drar hon likhetstecken mellan sexköpare och incest? Får man som justitieminsiter verkligen generalisera på det här viset?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den här människosynen. Ser jag nyktert på det, är det riktigt skrämmande då jag har förstått att hatet mot personer som väljer att ge en gåva eller betala för en sexuell tjänst är så stort bland somliga.

Går jag  till mitt inre är det mer ett beklagande och jag kan tycka synd om de, som av någon orsak bär bitterhet och manshat inom sig. Tyvärr verkar det här hatet rikta sig endast mot män som betalar för sexuell njutning och närhet och beröring. Vi vet alla att även kvinnor gör det, fast de flesta kvinnor med eller utan det sexuella behovet kanske väljer att själva ta betalt.

 

I samband med att det här uttalandet av Ask blev känt, publiceras en artikel om en kvinna som hade sin pojkvän som hallick och blev "tvingad" att sälja sex. Jag sätter tvingad inom citattecken då ingen annan än hon och pojkvännen vet. Hon var ändå 21 år och vem tvingade henne att vara kvar hos pojkvännen?  Det här är ganska typiskt media tyvärr. Att blanda in en snyfthistoria som inte handlar om frivilligt sexköp och om majoriteten sexköpare. Jag tvivlar inte direkt på hennes historia, men det handlar liksom inte om att hon säljer sex. Det är pojkvännen som säljer henne i det här fallet och håller hon av någon anledning god min är det inte lätt för en sexköpare att avgöra hur det ligger till.

 

I SvD tycker 74% av 8.022 personer att det är fel med färglada uppseendeväckande kuvert. 21 % att det är rätt och 5 % vet ej.

  I Aftonbladet  anser 55.9 % av 64.342 personer att det är fel, medan 44.1 % anser det är okej.

Majoriteten tycker att justitieministern har fel, vilket naturligtvis gläder mig och gör att jag ändå ser ljust på framtiden.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards