GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

CORREN och NT-S SERIE OM SEXKÖP

Av Greta - 29 juli 2011 21:35

2010-01-15

    Tar ett skutt för en ovanligt bra serie om sexköp, som Östgöta Correspondenten och Norrköpings Tidning publicerat sista veckan. Bra, enligt mig, för att den tar upp olika perspektiv inom prostitutionen. Ofta när prostitution nämns i media är den framlagd ur den negativa synvinkeln. Ingen tidning vill framstå som förespråkare för prostitution vilket hänt att de blivit beskyllda för, ifall de inte följt den politiska normen. Corren brukar sällan vilja avvika från det politiskt korrekta, men har här överraskande gjort ett avsteg. Det glädjer mig.

Jag lägger in länkarna till alla inslagen, men vet inte hur länge de finns tillgängliga på nätet.


Ett av inslagen handlade om män som kontaktar unga tjejer via nätet. Vissa kontakter leder till ett möte, som ofta slutar i en sexuell handling. Ibland är tjejerna helt oförberedda, då det sexuella syftet från mannen inte kommer fram förrän de står öga mot öga med varandra. En del tjejer är fullt medvetna om det och växer genom komplimanger och bekräftelse. När verkligheten kommer ifatt dessa tjejer får de ofta en fadd smak i munnen, skuldbelägger sig själva och bär det inom sig utan att våga (eller kunna) prata med någon i sin omgivning. Det är inget fel att som hormonstinn och bekräftelsesökande tonåring figurera på nätet. Men de måste bli medvetna om riskerna och ev följder.

Jag tycker Kriminalchefen i Norrköping Anne Asp resonerar ganska vettigt i inslaget. Min personliga önskan är att det blir ett nytt ämne på högstadiet ( kanske redan i sexan) där både sexualundervisning, empati, jämlikhet,nätkunskap, sociala frågor, social kunskap, intution, kultur, beteende  mm mm ingick. Jämsides med information och föreläsning, skulle det vara grupparbete, kanske teaterversion eller musikal för de som är intresserade av det. Det måste vara intressant och kul och från elevernas perspektiv och följa eran vi befinner oss i.


I det andra inslaget (som egentligen var det första) berättar en sexköpare om sina upplevelser. Jag får känslan att lagen får honom att skuldbelägga sig själv. Det är väl även en av meningarna med lagen. Men jag tycker det är fel att en lag ska få personer att känna skam och skuld över sitt sätt att sköta sin sexualitet, då ingen kommer till skada. Hade han skaffat en älskarinna istället när partnern tappade lusten, skulle ingen utomstående moraliserat över det.


Det tredje inslaget tar upp en sexsäljares erfarenheter.  Trots likheter med min egen erfarenhet, så är det inte mig det handlar om  (vad jag vet iallafall).


Fjärde inslaget tar upp straffet för sexköp. Kammaråklagare Marie Kronqvist Berg intervjuas. Jag är inte ense med henne.


I det femte och sista inslaget pratar Lisen Lindström från Stockholms prostitutionsenhet om hjälp till prostituerade. Ja, vad ska jag säga om det? I och med att hon bara ser de som mår dåligt, pratar hon naturligtvis om sin erfarenhet. Jag delar inte hennes åsikt att prostitution är destruktivt. Alltså att all prostitution är det.

Det är en väldigt svart och negativ bild hon målar upp och så ser förstås hennes värld ut. Det här stärker berättelser jag läst av sexsäljare som velat haft hjälp. Man måste hjärntvättas och erkänna att det är prostitutionen som är boven i det dåliga måendet. Gör man inte det, får man ingen hjälp. Det vore en fördel om sådana här personer öppnade upp ögonen och såg lite mer än det som finns precis framför dem. En del mår dåligt, en del gör det inte. Alla ska ha rätt till hjälp och stöd oavsett vad orsaken till problemen är.


I måndags 11 jan debatterade  liberala Sophia Blomqvist med ordföranden i SSU Jonatan Hermansson i Correns 30 min, om sexköpslagens för och nackdelar. En ovanligt bra debatt om än lite kort, tycker jag, med sakliga argument från båda. 


Sophia skriver sina åsikter i frågan på sin blogg Dexion.


Daniel Åhs Karlsson ordförande för CUF Norrköping, medverkade i veckan också på Correns 30 min, med åsikten att sexköpslagen borde avskaffas. Jag håller naturligtvis med, men tyvärr gör inte Centerpartiet det, läste jag i gratistidningen Extra Östergötland.


Jag kan ha fel, eller så är jag för tillfället extra positiv, men jag tycker det känns som att det öppnats upp en smula i den här frågan. Jag skuttar vidare med förhoppning om att det öppnas upp ännu mer framöver.

Som vanligt hittar ni mitt dagliga svammel här.

Pingade  förra inlägget på intressant.se, men det verkar inte fungera. Har hänt förr, så testar igen med detta och hoppas på det bästa även där. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards