GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

MÄNNISKOHANDEL/PROSTITUTION

Av Greta - 29 juli 2011 21:31

 2010-01-13

Nu har vi kommit en liten bit in på det nya året. Prostitutionsdebatten ligger lite i dvala, utom i Östergötland och det återkommer jag till i ett separat inlägg. Kanske väntar de flesta på den stora utvärderingen som väntas vara klar i slutet av april. Med de flesta i detta sammanhang syftar jag förstås på lagivrarna. Jag tror de väntar på det stora lyftet med bla skärpta straff för de män som valt att betala för sitt sexuella välbefinnande. Väntar på att få trycka ned oss sexsäljare ännu mer i smutsen och sätta en ännu större offerstämpel på oss.


Så här precis när vi påbörjat ett helt nytt decenium, skulle jag ändå vilja klatcha för ett nyare tänk i prostitutionsfrågan, vilket bilden får symbolisera. Naturligtvis lär, om så blir fallet, vissa skuggor dröja sig kvar som på bilden.

Jag skulle önska att man en gång för alla särskiljer människohandel, trafficking och hallickverksamhet från den vanliga prostitutionen. Med den vanliga menar jag sexköp av en fristående, oberoende sexsäljare. Jag skriver medvetet inte frivillig, för det ordet tolkas så olika från person till person och vad menas egentligen med frivillig? Även om det är ett eget val, vilket jag anser att det alltid måste vara, så är det inte liktydigt alltid med frivilligt. Hur många traskar inte dagligen till ett jobb de egentligen inte vill ha? Men de har gjort bedömningen att det valet var bättre än andra alternativ.


Ser man på hur lagen ändrats efter hand, kan man förundras över hur sakta kunskap och förståelse når makthavarna. 1999 kom förbudet att betala för en sexuell tjänst. 2002 infördes ett nytt brott i Sverige, människohandel för sexuella tjänster. 2004 utvidgades det till att även gälla andra former av utnyttjande än sexuella. Källa.


Läser man Aftonbladets artikel 10/1-010, får man uppfattningen att lagen är svårtolkad. Inte många döms för människohandel, trots att en hel del ligor avslöjas. Den här sortens brott borde ha hög prioritet och även om man kan tycka att män som besökt tvingade kvinnor, borde ha misstänkt något och avstått, så är det inte jakten på dem som är det primära. Det är organisationen bakom. Spindlarna i nätet och hantlangarna man måste komma åt.

Det nya tänket borde vara, att se människohandel både med sexuellt syfte och annat syfte avskiljt från prostitutionsbegreppet. Vi ser ju tex inte alla städare eller byggjobbare som offer, trots att människohandel finns även där.


När det sedan gäller prostitution, så önskar jag som tidigare att sexköp med gemensam överenskommelse och eget val avkriminaliseras. Att man inte moraliserar, men att man informerar och försöker snappa upp de som kan hamna i riskzonen, tex väldigt unga människor. Vi vet alla hur lätt det är att knyta kontakter via nätet. Det viktiga är att unga killar och tjejer är uppmärksamma och att de vågar prata med någon i sin omgivning ifall de misstänker något. Vi kan aldrig förbjuda hormonstinna och bekräftelsebehövda tonåringar att visa sig på nätet. Det är inget fel, utan det viktiga är att få dem att förstå just det. Att det inte är deras fel.

Vid destruktiv prostitution är det inte prostitutionen som är boven. Här ska naturligtvis den grundläggande orsaken utredas och behandlas individuellt. Vid missbruk likaså. Med individens fria vilja. Finns inte den bör man iallafall så gott det går underlätta för utsatta personer.

Prostituerade som upptäcker att de tar skada av det och vill få hjälp att sluta, måste erbjudas den hjälpen snabbt och på proffessionell basis. Utan att skuldbeläggas.


Att lägga all skuld på sexköparna och offerförklara oss är helt förlegat. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns emotionellt skadade och störda personer. Personer som njuter av att förnedra, att skada och att kränka. Vad passar bättre till det än en hora? Personer som njuter av att sätta på unga flickor. Ju yngre och trångare desto bättre och utan att bry sig om ev motstånd. Sådana personer bryr sig naturligtvis inte det minsta om ifall den prostituerade gör detta frivilligt eller inte.

Ännu viktigare att komma ihåg i sammanhanget är att sådana på något sätt skadade personer, bara utgör en liten klick av alla som köper sex. De här personerna bör upptäckas och få den vård de behöver. Att som nu straffa alla, gör bara att de som behöver komma fram i ljuset,för att undvika att de skadar än fler, blir mer gömda i mörkret. Aktuellt i media nu är härvan i Staffanstorp. Tack och lov att en vanlig, empatisk sexköpare till slut dök upp, så helvetet slutade för tjejen.


Jag tror att fler misstänksamma sexköpare skulle anmäla ifall de inte som nu, själva betecknades som kriminella. Det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite. Risk att skada oss föreligger inte, då vi inte gör något olagligt.

Så en klatch som sagt för att tvång och våld behandlas för sig och separeras från prostitutionsbegreppet och att attityden sakta ändras för oss frivilliga sexsäljare och våra betalande älskare. Att samhället blir mer öppet och tillåtande.


Återkommer så småningom med ett inlägg om sexköpsserien i Corren och NT.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards