GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

SKATTA BÖR MAN. SKATTA GÖR MAN...ANNARS ??

Av Greta - 29 juli 2011 21:21

2009-11-16


Teckningen har jag på skakig hand gjort själv på Photoshop. Men texten i pratbubblan är tagen från en pdf fil från Skatteverket.

Anledningen till att jag ägnade många timmar en kväll förra veckan, åt att leta mer kunskap än den lilla jag har, vad gäller skatteregler och sköntaxering är två. För det första har jag efter nästan ett års betänkande slutligen beslutat att göra en del förändringar i mitt liv. Hobbybiten vill jag har kvar ett tag till och därför ville jag ha lite mer kött på benen angående skatter mm. För det andra kom det här med sköntaxering upp på sexformet sexwork.net och någon skrev att det hittills inte finns något domslut på att en sexsäljare blivit sköntaxerad.

 

Jag vet om två, kanske tre fall, men jag vet inte domslutet på dem. Jag sökte på Skatteverket och på Kammarrätten, utan resultat.  Jag börjar med de här sköntaxeringarna, så fortsätter jag sedan med skatter.

Det första fallet är ganska välkänt. Det är från 2003, då Roshina Sambo fick F-skattsedel för att kunna skatta för sin intäkt som sexsäljare. Det blev mycket dividerande och det visade hur idiotiska reglerna är, pga denna sexköpslag. Skattar man för sina hobbypengar, så blir staten en form av hallick, som tar emot pengarna. Det hela slutade med att Roshina gick i konkurs och sköntaxerades med 700 000kr.


Det andra fallet är när poliskommissarie Gripenlöv statuerade ett exempel på Malmskillnadsgatan 2006. Här står att Länsrätten dömde till sköntaxering, men jag har inte kunnat hitta domen.

Det tredje fallet, (eller om det är samma som ovanstående), där slår 2007 Kammarrätten fast att prostituerade ska betala skatt. Det var den domen jag letade efter och inte fann.

 

Hur gör man då, om man är en ärlig, pliktskyldig person, som på sin fritid ( eller som försöjning) vill ha lite trevliga sexmöten mot en viss ersättning och skatta för ersättningen? Detta försökte Frida reda ut och bestämde tillsammans med ytterligare några sexsäljare ett möte med Skatteverket.  Resultatet blev, man får inte någon F-skattsedel om man uppger förtjänst genom sexmöten. Ändå är vi skyldiga att betala skatt. Så för att kunna göra rätt för sig och för att undvika en ev sköntaxering, måste man ljuga och hitta på en annan verksamhet. Samhället uppmuntrar alltså till lögner och hyckleri.

 

Det här borde det pratas mer om i debatten, för här har vi en lag som kriminaliserar våra kunder. Ändå vill staten ha en bit av deras pengar, samtidigt som vi, om vi vill vara rätttrogna, inte får uppge inkomstkällan. Får det verkligen vara så här?

Man hör ibland av andra sexsäljare, att de inte alls är intresserade varken av en avkriminalisering, eller av debatten överhuvudtaget. I vissa fall är det för att de är rädda att bli tvingade att skatta för sina intäkter från sexsäljandet. Men den skyldigheten har vi ju redan. En länk till en artikel om en sexsäljare i Ungern, som i detta fall ligger före oss.

 

Nu kommer jag då till dessa pdf filer. Jag sökte således efter kunskap hur jag personligen kan agera på bästa sätt, efter min kommande förändring. Först lite bakgrund om mig själv. De sista fem åren har jag i min vanliga verksamhet, som inte är något kamouflage för hobbybiten, skrivit kvitto, skött bokföring och tillsammans med revisor gjort bokslut, enligt konstens alla regler.

Hobbybiten, alltså sexsäljandet, har varit ett kompliment till den vanliga verksamheten och eftersom jag inte anser det vara någon särskild skillnad på syftet, så har jag även där skrivit kvitto och redovisat dessa intäkter. Inte vid varje möte, men vid väldigt många. Detta har jag gjort för att jag dels är en sådan person och dels för att jag anser, att kunden har rätt att ha möjligheten att kunna dra av för en skön stund, som stärker välbefinnandet.

De första trevande åren före min vanliga verksamhet, utgjorde hobbyn en så väldigt liten del, så intäkterna därifrån skulle nog inte ens överstiga gränsen för hobbyverksamhet, som inte är skatteskyldigt.


Pdf filen http://www.skatteverket.se/

download/18.2132aba31199fa6713e80003149/30126.pdf  hittade jag på Skatteverket, då jag ville veta mer om näringsverksamhet respektive hobbyverksamhet. Handledning för inkomst taxeringsåret 2008, heter den. Att göra om min verksamhet till hobbyverksamhet verkar enligt detta inte vara någon bra ide:


Det ska observeras att det är kravet på egentligt vinstsyfte som

skiljer hobby från näringsverksamhet. Har verksamhet vid

denna bedömning fått karaktären näringsverksamhet bör ej

uppgifter om arbetsinsatsens ringa omfattning förändra bedömningen

och omvandla den till hobby.


 Men jag skulle kunna starta om på nytt. Bilda en hobbyverksamhet i vanliga jobbet och en i hobbyn (med fingerat syfte då). Dessa skulle då inte slås ihop om man läser det här. 

 

Har skattskyldig flera hobbyverksamheter beskattas dessa var


för sig och får inte slås ihop eller kvittas mot varandra.


Kriterierna för näringsverksamhet är varaktighet, självständighet


och vinstsyfte. Hobbyverksamheten fyller i regel kraven på


varaktighet och självständighet men avsaknaden av direkt


vinstsyfte på längre eller kortare sikt medför att verksamheten


inte uppfyller kraven för näringsverksamhet varför den ska


hänföras till inkomstslaget tjänst.




 Jag sökte vidare. Hur är reglerna för svarta pengar, som väl mina förvärvade sexpengar ändå borde räknas som? Jag hittade en ny pdf fil, just om svarta pengar. http://www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a625800017284/


rapport200701.pdf?posid=6&sv.search.query.allwords=prostitution




Den yttre ramen för vad som är svartarbete bestäms av skattelagstiftningens regler. I Sverige


finns mycket få undantag för när ersättning för utfört arbete inte beskattas. Exempel på undantag


är bär-, svamp- eller kottplockning, blod-, mjölk- eller organdonation, hittelön, ersättning


till den som har räddat personer eller tillgångar i fara eller bidragit till att förebygga eller


avslöja brott eller brottsling samt ersättningar i form av avdrag på ordinarie hyra eller avgift


för bostad till hyresgäst för att utföra enklare förvaltningsuppgifter.


Med illegalt arbete menas sådant arbete eller verksamhet där verksamheten i sig är förbjuden


eller kräver tillstånd. Enligt praxis ska inte illegalt arbete beskattas. Men detta är inte en regel utan undantag.




Inget undantag vid prostitution alltså, som tidigare bekräftats. Jag letar vidare och förstår att om det räknas in i BNP så ska det beskattas.




Om en verksamhet är laglig eller olaglig kan skilja sig mellan olika länder även inom EU.


Som exempel kan nämnas att prostitution är laglig i Sverige men olaglig i några EU länder.


Principerna för beräkning av BNP är däremot enhetliga.




 Illegala sysselsättningar som inte räknas in i BNP och således inte ska beskattas om den upptäcks, är utpressning, sedelförfalskning och stöld.


Sysselsättningar som i princip är lagliga, men som utförs av obehöriga aktörer, räknas in i BNP och beskattning kan ske, trots att det är fråga om brott mot andra lagar. Exempel är läkare med falsk leg och svarttaxi.


Illegal produktion, där det är fråga om en frivillig transaktion mellan köpare och säljare, tex  prostitution, eller narkotikahandel och häleri, så ska det räknas in i BNP och beskattas.


 


Jag lärde mig en hel del på de här timmarna vid datorn. Men mycket är otroligt luddigt fortfarande. Det finns inget rim och reson i reglerna, enligt mitt huvud. Pengar från sexköp är svarta pengar, som ska beskattas, fast jag får inte säga att jag fått dem från sexköp. Pressar jag någon på pengar, så är dessa pengar jag får in på detta sätt inte skattskyldiga. Varför vill staten hellre ha pengar komna från sexköp än från utpressning?


 


Slutligen lite om det som stört mig mycket, som egen företagare. Nämligen momsen. Lyckas jag med stor möda få in ca 25 000kr var månad (vilket jag inte får), tillsammans med hobbybiten. Då får jag direkt ta bort 5000 till moms. Återstår 20 000 som med alla avdrag i slutänden inte blir mycket mer än ca 10-14 000kr. När momsen började var det inte så, fick jag reda på.


 


När moms infördes var företag med en omsättning under 30 000 kronor enligt huvudregeln


inte skattskyldiga. Denna regel finns inte längre. Den som i yrkesmässig verksamhet omsätter


skattepliktig vara eller tjänst ska redovisa moms från första kronan.




Jag håller med författarna till denna fil. 


    


Ett slopande av momsredovisning i inkomstdeklarationen och att undanta de allra minsta företagen


från skattskyldighet till moms skulle motverka oseriös verksamhet och förenkla för de


allra minsta företagen. 




Ja, det var det om det. Kanske inte ett så jätteintressant inlägg för gemene man. Men viktigt för de som det berör, för de som bryr sig och för de som inte vill komma i klammeri med rättvisan. Att sälja sex är ju ännu helt legitimt, fastän det är svårt många gånger att förstå att så är fallet.


 

Som vanligt för er som vill, kan ni läsa mitt dagliga svammel här. Ibland kan man faktiskt finna mitt bland svamlet, en och annan tänkvärd mening.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards