GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 16 juli 2011

VÅRT BEHOV AV SEX (KÖP) och BEKRÄFTELSE (UNGA)

Av Greta - 16 juli 2011 00:54

2009-09-18

 Ja, nu är jag här och smyger i buskarna igen. Har det hänt något då, sedan sist? Njaa, inte mycket, men lite finns det att skriva om. Lite, som kan bli mycket, när jag breder ut mina vingar.


Kan först nämna "FrågaOlle dokumentären" som igår onsdag 16/9 handlade om sexarbetare. Av någon anledning går det tyvärr inte att för tillfälligt se det på webtv, men ni kan läsa kommentarer och se att den obligatoriska röstningen visar att över 70 % vill ha bort sexköpslagen. Samma resultat som det varit de senaste två-tre åren.

Olle Waller, sexualupplysare sedan ca trettio år, har i mina ögon alltid framstått som en kunnig, ödmjuk och tillåtande person. Därför kändes det extra gott i hjärtat att höra, att även han är kritisk till vår sexköpslag. Sexsäljande och sexköpande kommer alltid att finnas, sa han och man måste skilja på frivillig och ofrivillig.

I programmet fick 4 olika sexarbetare berätta om sin sysselsättning, en engelsk manlig eskort, som ville kalla sig gigolo, en dansk sexsäljare som arbetade på bordell, en svensk oberoende sexsäljare och en svensk fd strippa, som när hon var aktiv jobbade i Danmark.

Personligen tycker jag det var jättebra att den ljusa sidan av prostitutionen visades och som Waller avslutade programmet med att säga, äntligen låta dem få prata till punkt. Det är ju faktiskt väldigt sällan det händer. Oftast är det endast och bara den destruktiva och ofrivilliga prostitutionen det pratas om. Så ett stort tack till Olle Waller och kanal 5.


Närbesläktat med det här, att vissa väljer att få en ersättning i någon form i utbyte mot sex och att ganska många gärna väljer att ge den ersättningen, är dejtingsidorna. Men där är inte männen lika generösa och jovaliska.

Sexbehovet finns naturligtvis, både hos männen och hos kvinnorna. Men vill man prata makt så framkommer det mer där, än i den frivilliga prostitutionen. Singlar, gifta och sammanboende söker sexpartners, som kan ställa upp när de själva har tid och lust och gratis förstås.

Läste i Aftonbladet om en journalist som registrerade sig på några olika dejtingssidor. Fyra gifta män på en vecka är rubriken. Det här kan man lägga utrymme för i en kvällstidning, men hade det handlat om mer öppna kort där de gifta männen var villiga att ösa presenter eller  pengar till kvinnorna, så hade det kallats för sexköp. Något att fundera på. Kanske ska vi förbjuda dejtingsidor?


Hoppar jag sedan till vårt grannland Norge, så kan man få intrycket, att i sin iver att få män att sluta betala för sin sexuella njutning, så förtränger polis och myndigheter allt vad empati och medkänsla heter.

Ett tag utgjorde sig manliga poliser för att vara sexköpare, för att efter det att de fått adress till sexsäljaren kontakta dennes hyresvärd, med vräkning som följd.

Efter det så skrevs det om en plötslig ökning utav gatuprostituerade??

Nu är det kvinnliga poliser, som beslagtar sexsäljarnas mobiler och sedan svarar när kunderna ringer, för att på så sätt få tag i de som väljer att ge en ersättning í utbyte av sex och närhet.


Man kan undra om dessa utvalda, elelr självvalda poliser är asexuella och/eller utan känsla för sina medmänniskor. Jag kan anta, bara anta, att det kanhända är poliser som själva köpt sex och genom det här dövar sitt samvete. Jag kan också anta, att de kvinnliga poliserna är bittra kvinnor som kanske aldrig upplevt en orgasm.

Ja, jag antar alltså bara. Precis som den norska polisen antar att 80 % av de prostituerade är traffickingoffer. Om nu så vore fallet, hur hjälper det här utövandet kvinnorna? Varför sätta dit och lura oskyldiga män, som  troligtvis inte har en aning om huruvida den de ringer till är traffickingoffer eller inte?


Jo för att polisen har makt och nu har de gett sig den på, att alla män måste följa en idiotisk lag som de antagligen inte själva tror på. Men det gäller ju att visa sin auktoritet och sin arrogans, oavsett metoder och oavsett hur många de skadar på vägen.

Jag har många förslag på alternativa tillvägagångssätt, som jag tror hjälper mer än som nu stjälper. Men det ska jag inte uppta det här inlägget med.


I stället fortsätter jag med ungdomsrapporten som kom nyligen "unga om sex och internet". Den bekräftar en del av det jag själv haft åsikter och funderingar om. Det mest skrämmande i den, är att medelåldern för att börja sälja sex är 14 år. Vad görs åt detta?

Annars visar rapporten att det fortfarande är fler unga killar än unga tjejer som säljer sex och att ungdomen är mer insatt, mer nyfiken och mer öppen än vad myndigheter och andra vuxna vill tro.

Den visar också att i de flesta fall, då unga människor väljer att ha sex i utbyte mot pengar, kläder, smink, sprit etc, så finns i bakgrunden en otrygghet i någon form. Det är inget häpnadsväckande med det, anser jag. Så är ofta fallet även vid självsvält, brottslighet, mobbning, missbruk, skolk, självmord mm.

Risken finns, att då det handlar om att sälja sex, så kommer vissa att ta fokus från orsaken och lägga skulden helt på sexsäljandet. Så är det även nu och det kan alltså späs på ytterligare


Enligt mig så bör, eller rent av ska det finnas tid och resurser i skolorna av kunnig personal, som slår vakt om eleverna, uppmärksammar när något inte stämmer och som agerar på ett tidigt stadium.

Dessutom och nu återkomer jag till mina åsikter, så bör nuvarande sexköpslag förändras och sexköp av oberoende sexsäljare avkriminaliseras. Vi måste öppna upp och prata klarspråk. I rapporten framkommer att dagens information till unga funkar inte.

Låt professionella och insatta personer informera på högstadiet och i gymnasiet. I mitt huvud har jag väldigt svårt att tro, att någon 16-18 åring och allra minst 14-16 åring, har den sociala och sexuella kompetensen som krävs för att ge av sig själv, utan att må dåligt och utan att bli utnyttjad. De har i den åldern inte den livserfarenhet som krävs för att sälja sex, eller för att utföra annat jobb där det krävs intuition, lyhördhet, empati, självtillit och mycket, mycket skinn på näsan.


De flesta ungdomar lever för stunden och blir euforiska över lite sedlar och bekräftelse. Låt dem få den bekräftelsen på annat sätt än genom webcamshower, avsugningar och kåta män på nätet. Men så länge ingen ser dem, hör dem eller bryr sig, så är detta ett för dem enkelt sätt. Som i en förlängning troligtvis kommer att visa sig vara allt annat än lätt. Ungdomsstyrelsen har gett ut en vägledning "fråga mig bara" , som faktiskt inte är helt dum.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards