GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 16 juli 2011

AVKRIMINALISERA OCH GÖR OM SEXKÖPSLAGEN

Av Greta - 16 juli 2011 00:44

 2009-08-01

        Dags igen för lite nya tankar på den här bloggen. Mina dagliga bloggtankar hittar ni som vanligt här.

 

Nya tankar, skriver jag. Men det är ju samma gamla vanliga resonemang jag för med mig själv. Fast då och då ploppar det upp i huvudet nytappningar i ämnet. Kontentan i det jag skriver här på Expressenbloggen är, att jag vill ha bort sexköpslagen i nuvarande utformning. Det är en helt flummig och ologisk lag och jag vet, att jag inte är ensam om att anse det. Jag vill till och med påstå, att de som ivrar för den, inte kan ha förstått innebörden av den. Eller avsaknaden av innebörd, rättare sagt.

"Lagen (1998:408) om förbud mot sexuella tjänster (den s.k sexköpslagen) trädde i kraft 1 jan 1999. I samband med sexualbrottsreformen 2005 upphävdes den och ersattes av en ny straffbestämmelse-köp av sexuell tjänst- i 6 kap 11 & brottsbalken.


Bestämmelsen innebär att det är förbjudet att mot ersättning skaffa en tillfällig sexuell förbindelse. Straffskalan är böter eller högst 6 mån fängelse. Den omfattar även den som skaffar en sexuell, tillfällig förbindelse, som någon annan betalar. Med sexuell förbindelse avses främst samlag, men även annat sexuellt umgänge.


Bestämmelsen är könsneutral. Även försök till köp av sexuella tjänster är kriminaliserat. Att sälja sexuella tjänster är inte straffbart och säljarna omfattas inte av reglerna om medhjälp till brott.


Hur många betalar inte i någon form för ett knull? Både män och kvinnor. För att citera en skribent på ett forum: .."även vanliga gåvor i samband med uppvaktning kan omfattas och uppvaktningen behöver inte ens vara ovälkommen." "Ska man prata prostitution i samband med sexköp, utan att precisera vad man menar med prostitution, så blir konsekvensen att man utpekar den person, som tar emot en gåva av vad slag det vara må."


En lag ska skydda egendom eller person. Frivilligt sex skadar ingen och frivilligt sex mot pengar skadar ingen. Om det inte är frivilligt, är det övergrepp och våldtäkt. Senast nu idag kunde jag lyssna på ett inslag där en eskort anmält två fotbollsspelare för våldtäkt. Tyvärr får jag i inslaget känslan av att det inte riktigt tas på allvar då kvinnan kom från en eskorttjänst. Men det är bara min egen tolkning. Det viktiga är ändå att även sexsäljare anmäler en kund som frångår avtalet och använder våld. Det är aldrig accepterat att påtvinga sig vare sig sex, eller annat.


De flesta lagivrarna skulle påstå, att det finns ingen som frivilligt erbjuder sexuella tjänster. Men de ljuger. För hur kan de veta det?


Det de vet är, att det finns sexsäljare som av någon orsak mår dåligt. Det vet jag också. Ofta (inte alltid) mår dessa dåligt innan de börjar prostituera sig, så varken sexköparna eller företeelsen som sådan bör läggas till skuld. I sexköpslagen står inget hur de här ska hjälpas.


De vet också, att det förekommer att personer blir tvingade till att sälja sex. Det vet jag också. Men det står inget om tvång och slaveri i sexköpslagen. Jag vet inte om det överhuvudtaget finns någon lag i vårt land, som förbjuder slaveri. Olaga tvång finns, som ger böter, eller fängelse upp till två år.


Att sälja sexuella tjänster är inte olagligt. Man får alltså ta emot en gåva och i gengäld ge givaren njutning. Men givaren begår ett brott, då han ger gåvan. Inte i någon annan företeelse, vad jag vet, är det förbjudet att ge, men lagligt att ta emot. Att tillskansa sig sexuell njutning, utan att ge något är däremot inget brott. Är inte detta ologiskt och flummigt?


Det är hög tid att den här lagen tas bort och skrivs om. Som det är nu straffas alla lika, oavsett om du medvetet köpt sex av en tvångsprostituerad, eller om du köpt sex av en frivillig, oberoende sexsäljare. Att få nolltolerans, som vissa lagivrare påstår sig ha som mål, är en utopi. Då skulle halva befolkningen vara tvingade att leva i celibat, eller i oönskade partnerskap. Skaffa sig älskare/älskarinnor, eller tilltvinga sig sex med våld.


Vår sexuella drift är medfött och ett av våra grundbehov. Andra behov är mat, dryck, beröring, social bekräftelse. Man ska ha rätt, att själv välja hur man vill tillgodose dessa behov. Odla egna grödor, eller köpa sin mat. Onanera, ha stadig partner, eller betala för sin sexuella tillfredsställelse. Men man stjäl inte sin mat och man tilltvingar sig inte sex.


Varför lagivrarna inte vill se det på det här viset, vet jag inte. Jag kan inte ens gissa. Det kan vara egna dåliga upplevelser, det kan vara egen avsky för sex, det kan vara okunskap och det kan vara principer. Inget av det försvarar iallafall att vi ska ha den sexköpslag vi har idag.


Som Cecilia Wikström (fp) EU parlamentariker, säger i det här inslaget på nyhetsmorgon, angående den ökade gatuprostitutionen,"det måste bli en attitydförändring". Det här upprepar hon ett antal gånger. Hennes förändring går ut på att få folk att inse, att det inte finns sådana som jag och att folk inte ska acceptera män som vill betala för en sexuell tjänst.


Jag efterlyser också en attitydförändring, men precis det motsatta. Inse att jag finns och inse att det finns män och kvinnor, som väljer att köpa de tjänster jag erbjuder. Ola Mårtensson på SvD har förstått och insett. Tack.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards