GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

SKA SVENSK SEXMORAL GÄLLA I HELA VÄRLDEN?

Av Greta - 15 juli 2011 23:46

2008-11-28

                                                  
              

Vi kunde i veckan läsa hur vänsterpartiets Lena Olsson hakade på Norges förslag, att förbjuda sex även utomlands. Beatrice Ask tycker det är klart intressant och Tomas Bodström anser att det är ett naturligt steg att vi följer Norges förslag.

Frågan är vem det här förbudet ska gynna? Min åsikt är att en lag ska antingen vara till nytta för någon/något, eller förhindra något. Sverige har haft den här, enligt mig, ologiska lagen som kriminaliserar män som betalar för att ha sex med en annan person, sedan 1999. Den var om jag förstått rätt, en del av kvinnofridslagen, som i sin tur skulle hindra mäns våld mot kvinnor.  2005 blev den inskriven i brottsbalken.


Utgångspunkten för lagen var att varje människa ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp och sin egen sexualitet. Men vad var målet?  Enligt den här lagen har varken köparen eller säljaren rätt att bestämma över sitt liv, sin kropp eller sitt eget sexliv.

Det är lätt att få uppfattningen, att målet för de som ville få igenom den här lagen, var att lägga skuld på mannen och skam på kvinnan. Bilden som månglades ut till allmänheten var och är tyvärr fortfarande den att ingen kvinna frivilligt väljer att ta betalt för sin njutning. Den här bilden är inte alls sann,vilket folket mer och mer börjar inse. Trots det så fortsätter politiker att vidmakthålla den här osanningen och till och med lobbyrerar runt om i världen med falska uppgifter om att lagen gjort nytta och att huvuddelen av svenska folket står bakom den. Varenda folkomröstning som de senaste åren gjorts i olika tidningar visar att 70-80 % är emot lagen. Men våra politiker gör allt för att försöka få andra länder att anamma den. Det enda land som, pga av invadering av afrikanska kvinnor som sålde sex på gatorna, beslutade sig för att följa vår lag är Norge. Stor Britannien valde att endast kriminalisera sexköp av ofrivilliga.


Det målet borde även Sverige ha haft när lagen infördes. Istället för att hindra människor som själv vill försörja sig, eller som bara vill få en guldkant i vardagen genom att då och då ta betalt för att älska med en annan person, så borde resurserna läggas på den organiserade människohandeln som leder till bla prostitution och sex mot sin vilja. Resurser bör också läggas på hjälp till de som av destruktivitet, missbruk eller ekonomiska svårigheter tvingar sig själva att sälja sex. Prostitution handlar inte heller bara om sexköp kvinna/man. Det finns kvinnor som köper sex av kvinnor och män som köper sex av män.

Helt klart lever inte sexförbudsivrarna i vår verklighet och jag har svårt att ta de senaste förslagen från främst kvinnor, på riktigt allvar. Både förslaget om skadestånd till oss sexsäljare och nu detta att förbjuda personer att köpa sex utomlands gränsar till dåliga aprilskämt. Det vore väl tokigt om utlänningar som kommer hit ska rätta sig efter våra lagar, men när vi åker utomlands så ska vi följa våra egna svenska lagar istället för landets vi åker till. Om andra länder resonerade enligt det här förslaget, så skulle tyskar, danskar, engelsmän etc kunna resa hit och idka betalsex för fulla muggar, så länge det sker med alla parters frivilliga medgivande.


Jag hoppas att våra politiker snart ska inse, att lagar inte kan bygga på några fåtal personers moral och tro och därtill även försöka få den moralen överförd till andra länder. Nog borde väl målet ändå vara, att förhindra att kvinnor och män blir skadade, kränkta, eller tvingade att utföra något mot sin vilja.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards