GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

PROSTITUTION / POLITIK

Av Greta - 15 juli 2011 21:59

 2008-09-20

Lite nya tankar och funderingar.

Jag har ett ganska rörigt hjärnkontor, vilket ni kanske har förstått vid här laget. En del hasplar jag ur mig på min dagliga svammelblogg

  men det mesta läggs på hög och sparas tills jag slutligen är tvungen att rensa och sortera. Den här egenheten att ta in allt och mer till, från  omgivningen är jag långt ifrån ensam om, men jag har upptäckt att det blir mer och mer jobbigt, ju äldre jag blir.


Naturligtvis är en av orsakerna, att efarenheterna blir fler vilket påverkar och komplicerar funderingarna och slutledningsförsöken. En annan orsak är tiden. Jag har mer tid nu, än när jag hade fullt upp med barn, familj, hus och jobb. Ytterligare en aspekt är att jag nu jobbar ensam och även lever ensam.Förr kunde man dryfta en nyhet under en kafferast och på så sätt få ur sig en del tankar.


Men den största orsaken, tror jag, är tillgången på information och omfattningen på den dylika. Innan 2002, visste jag knappt hur man satte på en dator. Men när man studerar har man inte mycket val. För en sådan som mig, är internet inte alltid en fördel.


Nu har jag inga problem att strunta i TV och jag köper aldrig någon tidning, lyssnar aldrig på radio (mer än i bilen). MEN jag suger i mig allt jag hittar på nätet..nästan. Jag kan läsa samma nyhet i tre olika nättidningar och få tre olika tolkningar, vilket naturligtvis sätter igång mina tankar. Vill jag sedan göra det extra svårt, kan jag läsa några bloggar som tar upp den här nyheten och få ytterligare tolkningar. Har jag sedan min egen tolkning, som oftast inte stämmer med någon annans, då blir det lätt kaos. Kaos och frustration.


 


Orsaken att jag 2006 startade den här bloggen, var utsagor lite överallt om att den "lyckliga" horan inte finns. Det var liksom en sanning, som upprepades som ett mantra och som slutligen stod mig upp i halsen. För mig var det bara en stor lögn, för jag fanns ju och finns fortfarande och jag kom inte på något bättre sätt att berätta det på, än genom en blogg.


Debatten har under åren inte ändrats nämnvärt, men flera "lyckliga" horor bloggar och förekommer i media och många av landets medborgare tar parti för människans egna vilja och dennes rätt till sitt eget liv och sin egen kropp. Även en del "olyckliga" horor bloggar och berättar sin version utifrån sin verklighet. Det är värdefullt och en nödvändighet för att få en nyanserad debatt och för att hitta alternativa lösningar på deras problem.


 


Man kan inte plocka ut prostitution som en företeelse och skilja den från övriga samhällsproblem, anser jag. Dessutom innebär prostitution som sagt bara problem för vissa, vilket är en viktig aspekt att ta hänsyn till. En annan väldigt viktig aspekt är att se till hela samhället. Hur samhället fungerar idag och vad målet är hur det ska kunna fungera bättre. Jag har i flera tidigare inlägg berört min åsikt att prostitution ingår i socialpolitiken.


Ska man dra det här ett strå till, så är prostitution bara en liten länk i en större kedja. En kedja som sträcker sig från födelsen till döden. Alltså en levnadskedja. Med tanke på dagens politik, både det som sossarna drev igenom och det som nu alliansen gjort och tänker göra, så spär de på förutsättningarna FÖR en fortsatt prostitution. Både utifrån den säljandes perspektiv och från den köpandes perspektiv.


 


Du föds som ett oskrivet blad, som undan för undan fylls allt eftersom åren går. Vad det fylls med varierar från individ till individ och efter förutsättningarna från omgivningen. Har du tur föds du till en kärleksfull familj där barnets bästa står i fokus och där barnet är en del av familjen och vars åsikter respekteras. Har du otur föds du till en splittrad familj utan kärlek, kramar, gränser och regler. Du ställs utanför redan från start, därför att de vuxna i din närmaste omgivning också stod utanför innan du kom till världen.


Naturligtvis skräms jag av Reinfeldts prat om förskola från tre års ålder.


Har du sedan tur så kommer du i en skola där elevernas åsikter tas tillvaro och där gemenskapen mellan skola, elever och föräldrar sätts i fokus. Du får beröm och peppas och du får hjälp när du inte klarar av något. Har du otur kommer du till en skola där ingen ser dig och ingen hjälper dig.


Naturligtvis skräms jag av snacket om att pränta dit skolk i betygen.


Ja, kommen hit på ditt livs resa, så är grunden lagd. Är du den med turen, så är många vägar öppna för framtiden och ju mer missar du gör desto fler erfarenheter får du. Är du den utan tur, så finns inte så många vägar att gå och en enda miss kan vara förödande.


 


Men den utan tur, kan ha en omedveten inre styrka och tex engagera sig i andra ungdomar för att undvika att andra ska få det som han/hon haft. Ställer samhället upp här?


Den med tur kan få ett kanonjobb, men bli arbetslös efter några år då företaget flyttar utomlands. Han/hon söker hundratals jobb utan resultat. Ekonomin försämras, depressionen lurar bakom hörnet. Det kan också bli så att den med tur drabbas av sjukdom och hur det är med alla nya regler och ändringar hos Försäkringskassan just nu, kan väl ingen ha undvikit att ta del av. 193 sekunder max per samtal, var det sista jag läste.


 


Vad har nu allt detta med prostitution att göra? Jo, överallt påstås det att prostitutionen styrs av efterfrågan, därför ska de som efterfrågar elimineras...alltså kunderna. Men man kan inte eliminera kundernas behov. Det handlar inte alltid om enbart sex, utan många köper socialt umgänge. (artikeln är från 2000 ) Vi har idag brist på beröring i samhället.Det är många som inte fått en kram på flera månader. Många som inte fått ett uppmuntrande ord på åratal och jag hävdar faktiskt att många anledningar till det finns i hur samhället är idag. Man behöver inte ses, då alla har mobil och mail. Ingen har tid att lyssna på andras bekymmer. Snart har samhället inte plats för de som föds med otur. Psykvården kollapsar.


Men för att prostitutionen överhuvudtaget ska kunna fortsätta, så krävs tillgång. Sett ur socialpolitiskt perspektiv, så spelar det inte alltid någon roll om du föds med eller utan tur. Jag själv anser mig ha haft tur när jag kom til världen. Ändå säljer jag sex. En annan kan ha haft otur, men säljer inte sex för det.


 


Det finns högt uppsatta kvinnor med bra lön som säljer sex. Det finns sjukskrivna, arbeslösa kvinnor som säljer sex. En del trivs, andra inte. En del kvinnor har inget val, om de inte ska vara tvungna att sälja hus och hem för att få ekonomiskt bistånd. Trots att de hatar det de gör och hatar således naturligt även kunderna, så väljer de detta då inget bättre finns att tillgå.


Så finns jag som säljer sex dels för pengarnas skull och dels för min egen njutnings skull. Jag ser mig inte tvingad tlll det mot min vilja. Jag utför faktiskt både jobbet och sexhobbyn med glädje, samtidigt som det ger mig variation. Men utan att komplettera med sexkunder så skulle jag vissa månader inte kunna klara utgifterna och levnadskostnaderna. Utan sexkunderna skulle jag i längden inte klara min försörjning enbart på mitt företag, som ändå ger en viss frihet. Trots att hälften av mina intäkter försvinner i skatt och moms, så har jag ingen längtan till att bli anställd igen.


Jag vet inte vad vitsen är med den aktuella skatteminskningen? Om jag förstått det rätt så får de med låg inkomst också lägst minskning och de med hög inkomst högre minskning. Det blev lustig formulering, men kontentan är att de som redan har mycket pengar också får mer i plånboken efter skatt. Ingen hjälp för att minska klassklyftorna alltså.


Nu är det inte så jättestor skillnad, enligt mitt sätt att se, på de som söker mig i vanliga jobbet och de som söker mig som sexkund. Jag skulle vilja kunna slå ihop de här sysslorna, men med den attityd som fortfarande florerar hos normsättarna är det omöjligt. Jag hoppas vi kommer dit, då det är lika acceptabelt att betala för en hud mot hud stund, som det nu är att  betala för en prat stund. När psykvården inte har tid, kan kanske en eskort vara till hjälp.


 


PS ... den påtvingade prostitutionen ser jag som vanligt som en del för sig, som redan nu har egna lagar och regler och räknas sålunda inte in i det ovanstående resonemanget...DS

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards