GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

JAG VÄLJER SJÄLV UPPLÄGGET PÅ MITT SEXLIV.

Av Greta - 15 juli 2011 21:16

2008-03-27

    När man väljer ( om man nu har möjlighet att själv välja) jobb eller sysselsättning att försörja sig på, eller att ha som extrainkomst. Då har åtminstone jag, tre frågor att ta ställning till. Ja, det finns fler, som avstånd, medarbetare, arbetstid etc.  men just de här tre är väsentliga för mig.

- Lön

- Trivsel

- Meningsfullhet


Av dessa tre, är faktiskt lönen det minst viktiga för mig. Jag har hellre ett dåligt betalt arbete som jag trivs med och som jag känner är meningsfullt, än ett där jag vantrivs fast tjänar mycket. I mitt vanliga nuvarande jobb, känner jag stort välbefinnande med det jag gör, fastän att intäkterna inte är speciellt stora. Friheten och meningsfullheten överväger stort.


För min egen njutning och välbefinnandes skull, så komplitterar jag denna huvudsakliga sysselsättning, med att sälja sex. Dels för att jag gillar och behöver sex och dels för att jag behöver en extrainkomst.

Säger jag, att jag säljer sex bara för pengarnas skull, så ljuger jag.

Säger jag, att jag gör det endast för att jag trivs och mår bra av det, så ljuger jag också.

Likaså om jag säger, att jag gör det endast för att ge välbefinnande till andra.


Jag gör det för alla dessa tre orsakers skull. Pengarna, trivseln, välbefinnandet. Om jag inte trivdes och fick ut något av det, så skulle jag inte fortsätta med det, bara för pengarnas skull. Det är så svårt för sexköpshatarna att förstå det här. Fast det är egentligen inte svårt att förstå, det är bara svårt att vilja förstå.


Att Inger Efraimsson valde att sluta på Försäkringskassan, då hon blev tvingad att ta beslut som hon stred mot hennes inre, är bra gjort tycker jag. Många andra tycker detsamma. Men hur många fortsätter inte att gå emot sitt innersta. Ingen mår bra av att arbeta mot sin egen vilja och moral. Men de bestämmer ändå själva, hur de vill göra. Stanna kvar eller gå.

Med tanke på den arbetslöshet vi har i landet, är jag övertygad om att många dag ut och dag in, vecka efter vecka tvingar sig iväg till ett dåligt betalt arbete som de vantrivs med. Ingen motionerar om att det arbetet ska förbjudas och ingen försöker få de som mår dåligt att inse, att de inte ska fortsätta med det jobbet. Tvärtom står staten med piskan och jagar på.


Jag anser, att oavsett vad man valt att sysselsätta sig med, ska man ha hjälp om man mår dåligt av det. Mår man inte dåligt, så är det ju frid och fröjd. Borde vara iallafall, om det inte handlar om sexarbete. Det är så ledsamt att läsa och höra uttalanden från helt oinvigda personer, att alla sexarbetare mår dåligt. Varför ska det vara så himla svårt att förstå och att tro på vad vi säger.


Jag är fullständigt ärlig, när jag påstår, att jag tusen gånger hellre säljer sex, än jobbar på försäkringskassan och sover dåligt om nätterna.

Någon gång, måste det gå in hos folk, att de flesta som säljer sex, har valt det själva och de flesta mår inte dåligt av det.  Men det fåtal, som ändå mår dåligt, får ingen adekvat hjälp. Varför är det så?


Jag har tidigare nämnt FAST (försäljning av sexuella tjänster) i Malmö och Isabella nämner det då och då i sin blogg. Jag känner inte till något annat än detta i Sverige, som har det här upplägget. FAST finns för de som vill och behöver ha hjälp. Det är inget krav att man måste sluta sälja sex. Det kan vara annan hjälp man behöver. Det skulle behövas fler liknande organisationer. Folk som ser oss, hör oss, hjälper oss, informerar etc. Med andra ord, folk som inte förkastar och nedvärderar oss.


Varför vill de inte tro på oss, som säger att vi valt detta själva av alldeles fri vilja? Varför håller alla politiker denna lag om ryggen och varför vill de att andra länder ska ta efter en sådan lag? En lag som inte fyller någon som helst funktion, vad gäller att komma tillrätta med den ofrivilliga prostitutionen, som sker med tvång och hot. En lag som kränker oss frivilliga och våra kunder.


Ibland så jämför man sexköpslagen med lagen mot aga. Att båda är lagar, tänkta att sända ut speciella signaler i samhället. Tyvärr förstår jag inte det resonemanget. Lagen mot aga, handlar om barn. Sexköpslagen om vuxna människor med fri vilja.

Barn är oskyldiga individer, som inte har varken kraft, rättighet, kunskap eller erfarenhet att föra sin egen talan. Lagen om aga är till för att skydda barn, mot föräldrars slag och våld. Vi har även lagar som förbjuder våld mot vuxna människor. Det är och ska vara förbjudet att att skada någon annan psykiskt, fysiskt och ekonomiskt.

Vad dessa signaler har med sex och köp av sex att göra, det förstår jag inte.

Är meningen den, att samhället ska sända ut signaler och spä på gamla fördomar om att sex är skamligt och fult?  För det tvingade sexsäljandet, det har vi ju andra lagar för. Vi har våldtäktslagar, misshandelslagar, kränkningslagar och människorovslagar bla.


Jag välkomnar verkligen utredningen som nu pågår om vad sexköpslagen har gett för resultat. Jag hoppas också förstås att även vi får ett ord med i lagen. Vi som det handlar om. Vi som vet bäst och mest, om vår egen situation och vår egen vardag. Så att vi inte återigen blir nonchalerade, misstrodda och ombedda att hålla käften

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards