GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

ÄR GRATIS SEX = FRIVILLIGT SEX ?

Av Greta - 15 juli 2011 21:12

2008-03-21


Trots att jag tidigare övergett tanken på, att det just är själva betalningen för en skön stund, som är det största gisslet för de som propsar på ett förbud, så undrar jag ändå om det inte faktiskt är så. Annars så skulle de ju även vilja ha förbud för ALLA sexuella aktiviteter. Någon form av lag, med regler när, var och vem man får lov att idga sex med.


Nu tror jag faktiskt, att det finns speciellt radikala feministkvinnor, som faktiskt skulle vilja ha det så. Som tycker det är fel med flera partners, som tror att ungdomar får psykiska problem om de har sex med killkompisar, som tror att alla som finner njutning i sensuella bilder är störda, att kvinnor som visar sin lust har traumatisk barndom osv. Lite överdrivet kanske, men de resonerar ungefär så, efter vad jag kan tolka utifrån deras uttalanden.

Sex och relationsrådgivaren Hanna Arnhög har så rätt, tycker jag, när hon i den här artikeln anser det vara mer skadligt att genom förbud och förmaningar skuldbelägga ungdomen.


Många anser, att sex som sker mot betalning inte är frivilligt sex. Vi vet alla att det förekommer köpesex som inte är frivilligt. Men en del vet också att det mesta köpesexet faktiskt är frivilligt. Det är bara i speciella situationer som någon  tvingar en man eller kvinna, att mot sin vilja köpa eller sälja sex. För dessa situationer har vi särskilda lagar, som då ska träda i kraft. De har ingenting att göra med frivilligt köp eller säljande av sex.

Naturligtvis kan det vara väldigt svårt att ta till sig det faktumet, om man själv ser sex som något tvång här i livet. Tyvärr, med den erfarenheten jag har och alla människor jag mött i olika situationer, så är nog andelen större bland de som har sk gratis sex mot sin vilja, än bland de som säljer/köper sex helt frivilligt.

Jag har själv, under småbarnsåren, haft sex fast jag inte hade lust och egentligen inte ville. Jag offrade mig för att jag tyckte synd om mannen, helt enkelt, för han nappade inte på mitt förslag, att skaffa ett surrogat tills min lust kom tillbaka. Som sexsäljare, tvingar jag mig aldrig att göra något som jag inte känner att jag vill göra. Så för mig är inte gratis sex synonymt med frivilligt sex.


Om man själv har dåliga erfarenheter av män, kan det också vara svårt att inse att det förekommer frivilligt sex mot betalning . Man kan då ha svårt att tro, att de flesta män har samma behov av uppskattning, samma behov av närhet och beröring, känner samma osäkerhet som kvinnor kan göra osv. Det kanske är en man på hundra, som köper sex just för att få  känna en stunds makt och övertag. Men ska 99 män straffas för att en beter sig illa?


Om tanken är, att sex alltid ska vara gratis, varför måste det då vara det? Är det för att det är en drift och ett behov som vi föds med? Isåfall borde annat också vara gratis, för vi föds med andra behov också. Alla dör om de inte får föda, men ingen dör om de inte får sex. Man mår oftast dåligt utan sex, men man dör inte.

Är anledningen kanske, att sex ska förknippas med kärleken till en enda person.  Då är det synd om alla de som inte blir kära. Är det då meningen att de ska vänta kanske hela sitt liv på denna kärlek, så de äntligen kan ha sex? Hittar de aldrig kärleken,  är det då meningen att de ska dö som oskulder?


Jag vet inte varför sex måste vara gratis. Jag tycker själv, att det mest ultimata är sexuell njutning, utan någon form av ersättning eller gentjänster, eller krav. Men det är nog väldigt, väldigt svårt att hitta sådana partners, tyvärr. Speciellt om man som jag, vill ha flera partners att växla och variera med och någorlunda regelbundet.

Enda gången jag kan tänka mig, att sex kan vara fullständigt hängivet, utan att någon form av baktanke eller annat finns med i bilden, är under den stora, himlastormande förälskelsen. Då tanken på den andra är maximal, i alla avseenden. Tyvärr varar inte den fasen i evighet och inte alla har förmåga att bli så förälskade.

Men visst, både jag och ni vet, att det finns sällsynta förhållanden, där parterna är öppna och ärliga mot varandra. Där sexet sker när båda har lust och om inte..vill få lust.


Det finns mycket annat, som jag också tycker borde vara gratis. Ibland är det det, ibland inte. Om inte, så bär de flesta av oss, på viljan att vi ändå vill göra rätt för oss. Att uppta någon annans tid tex. Att få prata av sig med någon. Att få hjälp med något osv. Präster får ersättning för att stötta en medmänniska. Förr var prästyrket ett kall. Så tror jag inte det är idag. Ber jag någon att vattna blommorna och ta hand om posten, ifall jag åker bort, så  känner jag ju att jag vill ersätta den personen på något sätt. Det är ingen, som tycker det är konstigt. Det vore kanske mer konstigt om jag inte gjorde det.


Det är bara när det handlar om det sexuella, som vi inte får och inte ska och inte ens är tillåtna, att ge någon form av ersättning. De som ändå gör det, riskerar böter, fängelse, förnedring och vid otur att hängas ut i pressen. De som tar emot ersättningen, går inte heller  fria från samhällets spott och spe.

Jag kan betala för att få beröring på kroppen, för att få massage och jag kan ta betalt för att själv beröra andras kroppar. Det är helt okej. Men om jag vill massera personens kön, då är det helt plötsligt en annan sak, fastän att könet räknas till kroppen.

Det är okej att som läkare och gynekolog beröra klienten/kundens kön, om det inte handlar om att tillföra kunden njutning. Kan det vara så, att de som förfasar sig över sexköp, egentligen vill förbjuda att någon får eller ger njutning. Är det avundsjuka hela sexköpslagen handlar om?


Ja, det kan låta befängt. Men helt otroligt är det inte. Den handlar i vilket fall inte om, att hjälpa missbrukare och utsatta kvinnor/män. Om så vore fallet, då hade inte Maria Carlshamre i radio uttalat sig om att det var slöseri på pengar att hjälpa prostituerade. Då skulle inte Norska staten tvinga hyresvärdar att slänga ut kvinnorna på gatan. Då skulle inte traffickingkvinnor skickas tillbaka till hemlandet, utan uppföljning. Ja det finns många...då skulle inte.


Jag säger som så många förr. Lägg krutet där det behövs. Använd de lagar som berör just våld, hot, misshandel, kränkningar etc. Låt de som vill  betala, eller ta betalt för sitt frivilliga sex, som inte skadar någon, få göra det.  Jag tror att köpt sex oftare handlar om frivilligt sex, än vad "gratis" sex gör.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards