GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

VARFÖR SKA FRIVILLIGA SEXSÄLJARE LIDA AV ANDRAS DUMHET?

Av Greta - 15 juli 2011 21:09

 2008-03-12

            Under en diskussion här hemma för ett tag sedan angående prostitution, sa ena avkomman. - Varför ska vissas lycka bekostas av andras elände? Varför ska man utgå från dig och andra frivilliga sexsäljare, när kanske tre gånger så många i hela världen far illa av prostitution? Man kan inte ändra en lag, för att gynna ett fåtal.

Jag är inte tillräckligt insatt i andra länders kultur, moral och värderingar för att kunna debattera ur ett globalt perspektiv. Jag utgår ifrån min verklighet och förhållandena i mitt eget land. Men det här fick mig att fundera en del vart jag egentligen står, vad jag innerst inne tycker och hur jag skulle vilja att det vore.


Min första tanke gick i stil med: Är det bara av egoistiska skäl som jag vill ha en förändring av lagen? Är jag av samma skrot och korn som de som trampar på andra för att nå dit de vill? Ljuger jag för mig själv? Den sista frågan ställer jag då och då till mig själv och jag önskar att alla gjorde det ibland.

Jag kom fram till, att man lika gärna kunde vända på avkommans uttalande. Varför ska vi lida för att ett fåtal beter sig illa? Eftersom fokus alltid läggs på de som tar skada och far illa, så vet man egentligen inte hur fördelningen är. Det mest skrämmande är, att de bestämmande så totalt vägrar att inse, att det överhuvudtaget finns frivilliga sexsäljare. Kanske är det här man måste börja?

Det finns siffror, som många gånger saltas och ibland även tas ur tomma intet på hur många traffickingoffer som finns. Var finns siffrorna på motsatsförhållandena?


Alla samhällen, utom kanske hos de utrotade urinvånarna, styrs av intäkter och utgifter. Man måste få in medel för att kunna ha tak över huvudet, kläder på kroppen och mat i magen.

Många, många människor i många länder, även i det utvecklade och rika Sverige, har inte dessa medel som behövs för en normal levnadsstandard. Anledningen kan vara brist på arbeten. Det kan också vara lågavlönade arbeten, där man sliter ut sig till slavlöner, vilket i sin tur kan leda till sjukdom som då blir ännu en anledning. En annan orsak kan vara att få ihop pengar till sina droger, om man är missbrukare.

En del av dessa människor, här såsom i andra länder, väljer då att ta betalt för sexuella tjänster. Vissa gör det på en hobbynivå och trivs med det de gör. De kan hålla en normal standard och får också en hel del fritid. Andra ser det som ett jobb och vill tjäna så mycket som möjligt, oavsett om de tycker det är kul eller inte. De gör hellre det här, än tar ett annat trist jobb med mycket sämre inkomst och mindre fritid. En del inser efter ett tag, att de hatar att sälja sex, de avskyr kunderna och smutskastar sig själva. Det är från den här sista, lilla gruppen som politikerna hittar sin sanning, att alla prostituerade mår dåligt. Det vore både intressant och viktigt, att få reda på hur stor procent den här gruppen utgör i hela sammanhanget. Jag hoppas det nu pågående nordiska projektet Prostitution i Norden, får fram svaren.

Ytterligare några, vars längtan efter ett normalt liv, utan brist på mat, kläder, pengar, är så stor, att de desperat tar första bästa chans. Den chansen kan komma från en kriminell liga, som lurar dem med löfte om välbetalt jobb i ett annat land. Verkligheten i det landet kan i värsta fall bli, att tvingas ta emot 10 - 15 sexkunder per dag.


Vart dessa människor luras ifrån, är inte svårt att räkna ut. Det är naturligtvis från de länder, där bristen på livets nödtorft är som störst. Vad görs i dessa länder för att lindra bristen? Ges information, om att vara vaksam vid kontakt med personer som lovar guld och gröna skogar? Samarbetar länderna sinsemellan? Hur agerar tullen? Det viktigaste...hur bemöter och hjälper vårt rättsväsende de upptäckta offren?


Det hotas nu från riksdagshåll, att ev även kriminalisera säljarna. Om, vilket jag har svårt att tänka mig, detta skulle bli verklighet, då kommer tusenfalt mer kvinnor, barn och män att må dåligt, än vad fallet är idag.

Om, vilket jag hoppas på, lagen ändras så kunderna avkriminaliseras, då kommer många, många kvinnor och män, att slippa lida och  förhoppningsvis få hjälp i tid, de som vill och behöver.

Låt oss samarbeta, istället för att förbjuda, dölja och sopa under mattan. Informera i skolor och på ungdomsmottagningar, för att hindra unga män och kvinnor att frestas tjäna pengar på sex, innan de ens är klara över sin egen sexualitet. Uppmana kundera att vara uppmärksamma och observanta och att anmäla vid minsta misstanke om tvång. Hjälp de kvinnor och män som vill ha hjälp, och gör det utan pekpinnar och fördömande.


Idag kan inte en prostituerad be om hjälp för något som inte har med just hennes val av inkomst att göra, utan att myndigheterna direkt försöker få henne/honom att inse att allt har med sexsäljandet att göra. Erkänner de inte det, så får de ingen hjälp. Bristen på bekräftelse, uppskattning, närhet och beröring är stor i vårt samhälle. Att tro att den bara plötsligt försvinner vid ett förbud, är befängt. Sexköpare har alltid funnits och kommer alltid att finnas, oavsett förbud eller inte.


Jag kan inte bli riktigt hel, förrän synen på sex,kön,naket, lust och njutning ändras. Men jag längtar till den dagen, för att citera Gessle, "när vi två blir en". När delen Greta Garbo kan sammansmälta med den privata delen, utan risk för fördömanden och stigmatisering. Nu kanske vissa tycker, att jag då kan slopa Greta Garbo biten, om jag nu så gärna vill bli hel.

Men varför ska jag avstå något som jag tycker om, bara för att några andra tycker det är fel?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards