GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

NÄR ÄR PROSTITUTION, PROSTITUTION?

Av Greta - 15 juli 2011 21:05

 2008-03-08


Sitter här med ett halvt glas avslagen öl. Lördagkväll och jag funderar härs och

tvärs. Det är en tillfällighet att jag råkar skriva samma dag som det är internationella kvinnodagen. Kvinnor, män, jämställdhet, egna val etc, skriver jag om oavsett dag. Men för skojs skull så arrangerade jag en bild som symboliserar både dagen och mina tankar.


Mina tankar idag härrör sig från gårdagens möte med ett par fd arbetskamrater. Vi sprang på varandra på stan och det är ca 6 år sedan vi sågs. Både jag och de hade bråttom, så vi växlade bara några snabba ord och gav varandra varsin kram. Frågor som alltid kommer vid sådana här tillfällen är: Vad jobbar du med nu? Har du någon ny man?

Mina svar blir alltid: Jag kör eget. Nej, jag har flera som jag varierar med.


Igår hann jag inte med att utveckla svaren, fast jag såg hur nyfikna de var. Det här är inget speciellt konstigt för någon, verkar det som. Det gör mig inte till någon sämre människa i andras ögon, när jag berättar om X i Y-stad, som bjöd mig med på en resa och stod för resa och uppehälle. Eller att jag har två i Z stad, som finansierar våra träffar, som sker när bådas lust och möjlighet stämmer överens och att jag även har en på en plats nära mig, som jag regelbundet träffar när andan faller på och som överöser mig med diverse gåvor och ekonomisk hjälp.

Inget ögonbryn höjs märkbart, när jag berättar om olika resor, teaterbesök och hotellnätter, som jag blivit bjuden på och annan ekonomisk hjälp som de gett mig. Säkert är en del till och med avundsjuka.

Visst är det väl lite konstigt? Men folk förknippar inte det här med prostitution. Ibland hör jag dem säga, hur snällt och gulligt det är av dessa män. Män, som enligt svensk lag är kriminella!!!

Om, vilket faktiskt hänt ett fåtal gånger, jag då säger att det kan liknas vid prostitution, så vill de inte alls hålla med. Men betänk om jag skulle börja mitt svar i andra änden?

Vid frågor om ny man, skulle jag svara som vanligt - Nej, jag har fler att variera med. Sedan fortsätta med - Jag är prostituerad och träffar olika män, när jag har lust och behov av det och de betalar för att träffa mig. Ibland bjuder de på resor, ibland får jag andra gåvor, oftast i form av kontanter. Hur skulle rektionen då bli?


Nu har jag aldrig sagt så, fast jag haft det på tungan flera gånger, beroende på vem som frågat. Vad är egentligen prostitution och när räknas prostitution som prostitution?

Enligt lexikon så är prostitution = tillfälliga könsförbindelser mot betalning.

Om det stämmer, så är många av mina hobbymöten inte prostitution, enligt mig. Men det beror ju på vad som tolkas med tillfälliga. Män som jag träffat regelbundet i flera års tid, är det tillfälligt? Män som kommer för första gången och sedan återkommer...räknas de som tillfälliga? Äktenskap där könsförbindelser sker tre gånger per år, för att jul, nyår och midsommar ska bli lunga...är det prostitution?

Alla kvinnor och män som gifter sig rikt, för att kort efteråt skilja sig och få ett stort underhåll, vad räknas det som? Bedrägeri? Prostitution? Smarthet?

Alfred Nobel... betalade han lägenhet och kläder och annat till en prostituerad, för att då och då få en stunds vila och kärlek? Räknas Sofie Hess, som denna dam hette, som en prostituerad? Ja, säkerligen var hon det, men kanske förstod inte Nobel det, förrän det uppdagades att hon hade fler män som hjälpte henne ekonomiskt och när hon blev gravid med en utav dem.

Chefen från Sundsvall som togs på bar gärning på ett hotellrum i Stockholm? Ja han erkänner ju att han betalade för könsumgänge. Men båda gjorde det enligt en överenskommelse. Ingen kom till skada. Jag antar att båda njöt. Ändå är det enligt vår lag fel och brottsligt. Om han bara hade stått för hotellrummet och inte betalat i kontanter? Hade det ändå varit kriminellt och räknats som prostitution? Dessutom, tycker jag att det hade räckt med böterna, utan att behöva bli uthängd i media?


Har vår regering nu gått ut så hårt åt poliskåren, så ju fler sexköpare de sätter åt, ju fler fjädrar i hatten får de? Allt medan de stora kriminella ligorna som ägnar sig åt människohandel knyter kontakter och utvecklar metoder så de undgår upptäckt.


I Helsingborgs Dagblad, HD, finns idag en artikel skriven av tre kvinnliga kommunalråd. Jag tror tyvärr inte att de är så väl insatta i prostitutionsfrågan och de motskriver sig själva lite. För dessa tre kvinnor är sex (köp) otäckt och oacceptabelt, även om båda njuter och vill. Påtvingat genom sextrafficking eller frivilligt genom eget val, det spelar ingen roll, enligt dem. Ja, antagligen är jag dum, men jag förstår inte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards