GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

INGET ARGUMENT I SEXKÖPSDEBATTEN HÅLLER

Av Greta - 15 juli 2011 21:02

 2008-02-09

     Jag kunde tydligen inte låta bli. Nu är jag här och skriver igen. Här är det oftast lite mer genomtänkt, det jag skriver, än vad det är på min dagliga svammelblogg. Just nu är det funderingar som återkommit då och då, sedan flera år tillbaka. Men jag kan inte släppa dem. Varför är de som är emot prostitution, just  emot? Vad har de för argument?


Jag har full förståelse för att vi alla har olika syn på vad vi anser är rätt eller fel, tänkbart eller otänkbart, snyggt eller fult osv. Jag har också fullständig sympati, acceptans och respekt för de som anser sin kropp och sitt sexliv vara ytterst intimt och privat och för de som tycker nakna kroppar är fult och något som inte ska exploateras öppet.

Vi uppfostras på olika sätt och skaffar oss kunskaper på olika sätt och skapar erfarenheter på olika sätt. Vi är helt enkelt olika och det måste vi vara. Det vore hemskt om vi gick omkring som kopior av varandra. Samma klädstil, samma mål, samma drift, samm åsikter.

Bara för att jag inte delar dess åsikter, som anser att sex är privat och endast till för en enda partner, så kräver jag inte att de måste ändra sig och tycka som jag.


Men ett fåtal (jag tror att det bara är ett fåtal ) vill och kräver att andra ska dela deras åsikter. Med politisk makt och hot ( Gunilla Ekberg) fick en klick av detta fåtal till och med igenom en lag där de oliktänkande skulle straffas på olika sätt. Vissa med böter, andra med utfrysning, en del med nonchalans och ignorering. Ja, till och med, med fängesle, sköntaxeringar och utestängning från det offentliga rummet. Hemska straff, anser jag, bara för att man inte delar samma åsikter som en viss klick i samhället har.

De flesta lagar och förordningar vi har, är till för att skydda medborgarna från att skada eller att skadas, av sak eller person. Om det skulle visa sig, att man skadar eller skadas av att ha sexuellt umgänge, då borde alla sexuella aktiviteter förbjudas.


Att ha sexuellt umgänge mot sin vilja, skadar. Här finns det lagar. Lagar som förbjuder incest, våldtäkt, att tvinga någon för egen vinning, att offentligt publicera bild eller film, utan de medverkandes tillstånd, att på allmän plats idga sex eller blotta sitt kön osv.

Det är egentligen otroligt, att den här lilla klicken fick igenom en sexköpslag. En lag där den ena personen i en sexuell aktivitet görs till brottsling. Detta endast för, att denna lilla klick anser att betalar man för att ha sex, då ska man straffas. Det spelar ingen roll, om personen som tar emot ersättningen, frivilligt erbjuder detta för att stilla sitt eget behov av det ena eller det andra. Alltså njuta av både sexet och ersättningen, eller endast av ersättningen.

För hur många kassörskor handlar du av, som njuter av både arbetet och lönen? Du straffas inte för att du handlar av någon som hatar sitt jobb, men vill ha lönen.

Den här jämförelsen köper inte de, som ser det sexuella som privat och tabubelagt. men för mig är det en fullt jämlik jämförelse. Vi kan inte ha lagar, som straffar de som går emot ett fåtals moral.


Att det endast är ett fåtal visar i stort sett alla röstningar i tv och tidningar på sista tiden. Mellan 70 - 80 % av de som röstar vill ha bort sexköpslagen. Ca 10 % vet inte.

För att då återgå till frågan inledningsvis. Vilka argument har då de resterande ca 20 %, för att behålla lagen och kanske till och med skärpa den? Det man mest hör och som ständigt återkommer är:


1. Ingen säljer sex frivilligt, vilket då gör kunden ( i motståndarnas ögon ) till en våldtäktsman.

Det säger sig självt, att kommer man endast i kontakt med de som mår/mått dåligt, så är det kanske en sanning, att just dessa inte sålt sex frivilligt. Men det är långt ifrån en sanning, som representerar alla sexsäljare. Därtill, övergrepp och våldtäkt, finns redan en lag för.


2. Lagen gör det svårare för människohandlare att tjäna pengar på att tvinga utländska, fattiga kvinnor, att sälja sex i Sverige.

Det här är nog mer ett önsketänkande och ett medvetet argument, för att gemene man ska villfaras att tro, att lagen gör nytta. Det finns, mig veterligen, ingen ordentlig undersökning, som visar att så är fallet. Tvärtom underlättar lagen för kriminella nätverk att agera i det dolda. Trots löfte om anonymitet, så undviker de flesta sexköpare att anmäla misstänkt sextrafficking pga sin egen utsatthet som kriminell.

Dessutom sägs ingenting om det faktum, att omhändertagna sextraffickingsoffer, skickas tillbaka utan att få hjälp från Sverige. Tillbaka i sitt hemland är risken stor att de återigen hamnar i händerna på människohandlare.


3. Gatuprostitutionen minskade.

Här finns det undersökningar som visar, att antalet gatuprostituerade sjönk efter lagens införskaffande. Men ingen vet om det berodde på lagen, eller på att tekninken utvecklades. Många gick från gatan till internet, vilket även gjorde det säkrare och diskretare för kunden.

De som fortfarande är hänvisade till gatan, är missbrukarna. Men eftersom kunden nu blev kriminell, så sker mötena på mörka, undanskymda platser, vilket utgör en påtagligt större risk för övergrepp, hot och misshandel.


4. Kvinnan ses som ett objekt, vilket befäster den patriarkala synen i samhället och motverkar därmed jämställdheten.

Det här argumentet hörs ständigt. Själv ser jag det inte som ett argument, utan mer som en tolkning utifrån egna värderingar. För mig är det endast ord, som far omkring och sätts ihop i olika konstellationer, för att låta så bra och invecklat som möjligt.

Det är både sant och falskt, beroende på vilken tolkning man väljer att ha och utifrån sin egen moral. ( Men lagar ska ju inte bildas pga någons moral)

Vill man se den sexsäljande kvinnan som ett objekt, då är det sant. Men är då även den sexsäljande mannen också ett objekt, som motverkar jämställdheten?

Väljer man däremot att se den sexsäljande kvinnan eller mannen som ett subjekt, då är det falskt.

De som ser de sexsäljande som objekt, måste då även se andra säljande aktörer som objekt också. Läkare, massörer, terapeuter mm. Annars haltar deras tolkning väldigt, enligt mig. Då handlar det bara om att de anser, att allt som har med sex och kön att göra är tabu och det får stå för dem. Den åsikten ska inte göra människor till brottslingar.

Hur sedan en överenskommelse mellan två vuxna människor motverkar jämställdheten, det kan nog bara de som anser det, svara på. Däremot är det att gå emot de mänskliga rättigheterna, att förbjuda en dylik överenskommelse för den ena parten.


5. Det är fel att köpa en annans kropp.

Även detta är väldigt ofta återkommande. Antagligen är det allvarligt menat, men jag kan inte se det annat än som ironi. Förr köpte man slavar och fattighemsbarn. Enda gångerna idag man pratar om att köpa en annans kropp, är väl då vid adoption, inom sporten och om någon rik knös lockar med pengar och rikedom för att få till ett äktenskap.

Jag tror ingen sexköpare, vill köpa den sexsäljandes kropp och sedan dras med den hela tiden.


6. Vi kan inte ändra lagen nu, för det skulle sända ut fel signaler.

Det här är det senaste argumentet och det sas av Maria Wetterstrand (mp) i programmet Debatt häromveckan. Det är nog även det ärligaste argumentet, dock ej så hållbart.

Trots att många nu antagligen insett, att lagen inte fyller någon funktion, tvärtom, så vågar man inte erkänna sitt misstag.  Hur ska de kunna gå ut och deklarera att det nu är helt okej att köpa en sexuell tjänst? Personligen anser jag, att den är stark som kan erkänna sina misstag.


7. Det är aldrig okej att betala för sex.

När argumenten börjar tryta, då drar man till med det här. Antagligen utan att fundera längre, än meningen är lång. Man tycker det låter bra och så tycker nog ens vänner och ens omgivning och då tycker man likadant.

Säkerligen har flera av de som inte tycker det är okej att betala för sex, gjort precis det. Inte efter en avtalad överenskommelse eller ett fast pris, men genom att ta hand om kvällsdisken i hopp om att få komma till när de lagt sig, genom att överaska med en blombukett, bjuda på middag, bjuda ett tänkbart one night stands på drinkar en utekväll, bjuda med sin sekreterare på resa, gå sängvägen för att klättra på karriärstegen etc, etc.


Underförstått och mellan raderna, verkar det mest frånstötande med sexköp vara själva den ekonomiska transaktionen. Det är okej att tycka det, men det är inte okej att kräva, att andra ska tycka samma och absolut inte okej, att göra en grupp till kriminella utifrån den åsikten.

Visst går ofta pengar och makt hand i hand. men jag har svårt att tänka mig, att någon av alla de kunder jag mött, någonsin tänkt att..... "nu betalar jag och då har jag makt och rätt att göra vad jag vill med Greta garbo." Det funkar inte så och det vet alla vi som frivilligt säljer sex.

Det är vi som gör upp förutsättningarna och det är vi som sätter priset. Sedan sker oftast mötet med ömsesidig respekt.


Nu kan jag i och för sig, också tycka att man inte ska behöva betala för att få sexuell stimulans och njutning. Men verkligheten stämmer inte alltid överens med ens önskningar och det är väl bra att möjligheten finns för de som så önskar.

Nu väntar jag bara på att den kriminella stämpeln på dessa ska tas bort. Enligt mig, är inget av ovanstående argument hållbara. Inget som gör det rätt att få fortsätta stigmatisera och göra livet svårt för sexsäljarna och för att fortsätta kriminalisera sexköparna.

Jag har många gånger efterlyst något argument, som kan bevisa för mig att sexköpslagen behövs.( Inte då argument baserat på någons moral.)  Men jag har ännu inte hört något. Har ni?


Tillägg lördag 10/2:  Det här är ett blogginlägg, som jag verkligen rekommenderar. Det visar på ett tydligt och enkelt sätt hur argumenten hos de som förespråkar sexköpslagen haltar. Läs det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards