GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

AVKRIMINALISERA SEXKÖP

Av Greta - 3 juli 2011 20:36

 2007-10-12

    


Egentligen. Om man vill hårddra det lite, bara lite, så vad är egentligen skillnaden på det följande?

Kalle tvingar Lisa att sälja sex, fast att hon inte vill. Men både Kalle och Lisa känner till de som vill sälja sex, helt frivilligt.

Fredrik tvingar Anna eller Anton att inte sälja sex, fast att de vill sälja sex. Men både Fredrik och Anna/Anton känner till de som vill sluta. Fredrik burar även in de som vill köpa sex av Anna/Anton, trots att båda bönar och ber att låta dem få vara.


Kalle som är en hallick, låter inte Lisa bestämma själv. Han låter henne inte ha egen vilja och själv bestämma över sin kropp. Vägrar hon så slår han henne.


Fredrik som är politiker, låter inte Anna eller Anton få sälja sex och om hon/han ändå gör det, så straffar han henne/honom genom att ta hans/hennes pengar, göra henne/honom till åtlöje, förtala och nedvärdera henne/honom och straffa de som hyser henne/honom under samma tak. Därtill lurpassar han på de som ev köper sex av henne/honom och sätter dem inom lås och bom. Ja, han till och med visar upp dem, så att alla kan spotta på dem. Fredrik låter varken Anna eller Anton eller deras kunder få ha egen vilja och rätten till sin egen kropp.


I båda fallen är det inkränkning på de mänskliga rättigheterna, men i det sista exemlet är det fullt lagligt. Hur kan detta egentligen vara möjligt i ett demokratiskt, liberalt och modernt samhälle? Det är hög, hög tid för Fredrik och andra politiker att ta bort den lagen. Hög tid att avkriminalisera sexköparna.


De fem vanligaste argumenten som man hör för att inte avkriminalisera är dessa. Det finns fler, men inget är egentligen relevant.

1. Minska traffickingen. Men eftersom trafficking handlar om människohandel, tvång, hot och våld, så finns andra lagar till det. Ingen normal och sund människa stöder, misshandel, våldtäkt och övergrepp. Där är vi nog alla överens, men har inget med frivilligt säljande och köpande att göra. Med en avkriminalisering, så blir det lättare för alla parter att anmäla misstänkt tvång. 


2. Smitta. Det här är ett nödargument för många som vill göra sig lite löjliga. Vissa jämför även hur det var runt sekelskiftet. Idag är det säkrare ur smittsynpunkt, att besöka en sexsäljare än att ta hem ett one night stands. Det finns undersökningar  som visar att även bland missbrukande sexsäljare, är det färre procentantal som drabbas av könsjukdomar än bland övriga. Det här går fetbort.


3. Inget vanligt jobb. Det här är också ett sådant där löjligt argument som de tar till som inte vet vad de ska hitta på. Vem bestämmer vad som är vanligt och inte vanligt? Hade Göran Kropp ett vanligt jobb? Han tjänade pengar på att klättra i berg. Han ville göra det, men hur många av oss andra är beredda på att försörja oss på bergsklättring? Hur många av oss är villiga att framträda i TV varje lördag som Babben just nu tex? Det här argumentet går också fetbort.


4. Moral. Det här är enda argumentet jag köper. Men här är det viktigt att understryka att din moral är inte samma som min. Hans moral inte samma som hennes osv. För mig tex är det inte moraliskt rätt, att som Maud Olofsson lura både kvällstidningen Aftonbladet, liksom läsarna, att utge sig för att det var hon som svarade på chattfrågorna, fast hon i verkligheten befann sig någon annanstans och en annan person svarade i hennes ställe. I det fallet ingick även lögn och falskhet.  Om jag anser det moraliskt rätt att sälja sex,så drabbar det ingen annan. Man kan inte skapa en lag och ett förbud efter någons moral. Däremot är det oerhört viktigt att vi alla respekterar varandras moral, utan att vi för den skull delar den.


5. Ingen vill sälja sex. Det här argumentet måste vara en spegling av dennes inre, som säger det. Ändå är det här ett väldigt vanligt argument, som många gör till en sanning. Det här talar som sagt bara om att personen som säger det, själv inte vill sälja sex. Den personen kan omöjligt prata för mig eller någon annan av mina kolleger som säljer sex. Den kan bara prata för sig själv. Att leta reda på personer som har mått dåligt av sexsäljande och göra det till en sanning för alla är inget argument som håller. Det går också fetbort.

 

Sverige är det enda landet, som inte låter människan få bestämma själv när det gäller den egna sexualiteten. Det enda landet som inte vill hjälpa och stödja de utsatta som på något sätt tvingas ut i prostitution. Det enda landet som istället stjälper och förvärrar dessas situation. Det enda landet som dessutom gör en kåt karl till brottsling, när han tillsammans med en villig kvinna vill bli tillfredsställd och betalar för att bli det. Det är faan i mig inte klokt.

Avkriminalisera sexköp NU.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards