GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

KVINNOHISTORIA

Av Greta - 3 juli 2011 20:21

 2007-10-08


Jag håller mig kvar på publikationen

På tal om kvinnor och män 2006  en stund till. Om man betänker kvinnans roll i samhället förr och nu, hur stor har skillnaden blivit? Har det överhuvudtaget blivit skillnad? Jodå, lite har det allt gått framåt med vår status. Men det går alldeles för sakta och stundtals tas det också ett steg bakåt. 


Nu anser inte jag att det någonsin, varken kan eller ska vara helt jämställt mellan man och kvinna. En man ska vara man och en kvinna ska vara kvinna. Men alla ska ha rätt till sina egna liv och alla ska ha samma möjligheter. Alla ska vara fria att forma sitt liv precis som den vill, förutsatt att det inte skadar någon annan.




Vi behöver bara gå 150 år tillbaka i tiden. Alltså på våra farföräldrars tid kanhända. Då var inte kvinnan något värt alls, förutom till att föra släkten vidare genom barnalstring. Hon hade i stort sett inga rättigheter och ingen fri vilja. Det var mannen som bestämde.




1864


- kom förbudet att slå sin hustru. Märk väl att förbudet gällde inte andra kvinnor, endast hustrun. Tio år senare 1874- fick gifta kvinnor rätt att bestämma över sin egen inkomst ( om de nu hade någon ).


Sedan hände inte så mycket fram till 1921 - då fick kvinnan rösträtt. Det har inte ens gått hundra år sedan dess. Kanske är det då inte så konstigt om kvinnans underordnade roll, fortfarande sitter kvar hos de som är uppfostrade av kvinnor, vars mödrar växte upp då. Vi förfasar oss över muslimers kvinnosyn tex., men det är alltså inte alls så länge sedan svenska män hade ungefär samma syn.


1947

- kom första kvinnan in i regeringen Karin Kock. Samma år bestämdes också att det skulle vara lika lön för samma tjänst, men bara för de statligt anställda. Nu sjuttio år senare, kan man fundera över, hur långt vi kommit i den frågan, både vad gäller statliga tjänster som andra?


1958

- beslutades det att kvinnor fick bli präster.

När jag var tio år 1964 - godkändes p-pillren.


Så sent som för bara tolv år sedan 1995- kom lagen om partnerskap. Som jag skrev i förra inlägget… jämställdhet handlar ju inte endast om man och kvinna, utan om alla individer och grupper i samhället. Nu fick alltså homosexuella en form av samhällets accepterande. Det tog sedan ytterligare tolv år till 2007, tills de även fick rätt att ingå äktenskap. Men med tillägget att kyrka och präst har sin rätt att vägra utföra vigselakten. Om alla präster nu skulle välja att vägra så är den här rätten helt verkningslös.


1998

- som först, kom lagen om våld mot kvinnan. 134 år efter förbudet att slå sin hustru?? I samma veva kom också förbudet mot könsstympning.


1999

- tar man då, genom några revansch sugna kvinnor, flera steg tillbaka i jämställdhetsfrågan, genom att återigen göra kvinnan till ett offer, som inget förstår. Man inför förbud mot sexköp. Visserligen förbjuder man inte kvinnan att sälja sex direkt, men indirekt blir avsikten det ändå, eftersom männen som köper plötsligt blir brottslingar.

Kvinnorna blir i lagens och samhällets syn, mähän som inte vet sitt eget bästa och som det nu igen blir fullt rätt och lagligt att prata om… men inte med. Genom manipulation och indoktrinering, får dessa revanchsugna kvinnor med sig beslutande partier, media och allmänhet. Horstigmat är ett faktum. Helt plötsligt, över en natt nästan, så har Sverige fått en ny diskriminerad grupp i samhället. En grupp som inte på något vis, skadar någon annan, utan endast vill ha rätten att fritt välja och forma sitt liv. Så som det står i den inledande nämnda publikationen. Från den är även ovanstående årtal tagna.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards