GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

RÄTTEN TILL ÅSIKT UTAN ATT HOTAS

Av Greta - 3 juli 2011 20:14

 2007-09-24

 


Söndagnatt och dags att sätta ner foten igen. Jag är trött så jag tror inte att det blir ett så jättelångt inlägg. Men desto viktigare. Det kommer att handla om rätten att smutskasta, förnedra, nonchalera och hota en segregerad grupp i samhället. En grupp som mycket pga andras osanningar och egen tro, helt enkelt inte har rätt att blanda sig med övrig befolkning. En grupp som det spottas på. En grupp som ingen tror på, ingen vill lyssna till. En grupp som ställs utanför, när det diskuteras om dem. En grupp som ständigt provoceras i media. Jag åsyftar naturligtvis sexsäljarna. En grupp som jag själv tillhör.

 

För inte alls så många år sedan, var det de homosexuella som fick utstå spott och spe. Det har nu ändrats och de kan anmäla hot och förtal till DO (diskrimeneringsombudsmannen), för fortfarande förekommer en viss diskreminering och utanförskap för den gruppen. Jag läste häromdagen en artikel skriven av en ung kille, Mats Bax, där han beskriver sin situation.


Det gemensamma för den gruppen som dras till samma kön som sitt eget och gruppen som valt att ta betalt för sex och närhet är bristen på respekt från omgivningen. Han avslutar sin artikel med orden:

"Du behöver inte dela min åsikt, men snälla respektera min rätt att ha den, så respekterar jag dig. Men hota aldrig mer att slå mig för att jag håller min pojkvän i handen."


Jag själv har åtskilliga gånger bett om samma sak. Respektera oss som säljer sex. Det enda som skiljer oss från er som spottar på oss, är synen på sex och kärlek. Men inte ska vi behöva utstå ett sådant enormt förakt, bara för att vi har olika sätt att se på saker?


Ni som tycker att vi är pest och paria, drar er inte det minsta för att göra livet till ett helvete för oss. Istället för att vara en empatisk medmänniska och hjälpa oss, så att vi liksom ni kan betala skatt på vår förtjänst, kunna dela vår inkomst med barn och andra utan att de ska riskera att bli fällda för koppleri, kunna leva utan att behöva skydda oss bakom anonymitet etc, så gör ni allt för att skada oss.


Fairyeskort fick sin blogg på AB stängd. Konsultens blogg blev för ett tag sedan nedsläckt efter en anonym anmälan. Lyckligtvis uppstod den strax igen. Samma blogg blev nyligen portad att länka sina inlägg till DN. Idag beslutade konsulten att helt enkelt lägga ned sitt engagemang i sexköpsdebatten. Anledningen är ett hot från denna kvinna.  


                           

 Johanna Parikka Altenstedt, som här ger en liten bild av sig själv. Som intresse skriver hon b.la motiven som finns bakom människans agerande. Naturligtvis kan jag ju inte låta bli att undra vad hennes eget motiv är när hon hotar att avslöja konsultens identitet. Vad har hon för glädje utav det, mer än att visa sin makt och att bevisa för sig själv att hon är förmer än konsulten? I mina ögon är hon en liten skit, som orerar och agerar i saker hon inte är det minsta insatt i. När hon känner sig trängd tar hon till hot. Hon har även hotat andra som bloggat anonymt och som inte delar hennes åsikt. Hotat och verkställt och trott att hon förstört något för den personen.


På den här sidanredogör hon för hur hon startade eget företag i Estland istället för i Sverige. Orsaken var förstås att det var billigare och att där är det lägre skatt.  För nuvarande arbetar hon på länstyrelsen i Malmö. Tidigare var hon personlig assistent till Maria Carlshamre.


I veckan nu så medverkade just Maria Carlshamre via telefon i Studio Ett P1 i ett program om sexköpslagen. Även konsulten medverkade och gjorde ett lysande framträdande.

På sin egen blogg skriver Johanna idag att hon vägrar att ta en debatt med en anonym prostituerad och om konsulten använder hennes namn på sin blogg, så ska hon avslöja hennes identitet. Som jag inledde detta inlägg med...vissa gör allt för spotta på oss sexsäljare. Hon vet ju så väl, liksom alla andra att som sexsäljare i Sverige idag, så kan man inte vara öppen med vad man gör.


Vidare skriver hon så här:  Jag har aldrig sagt att hon skall hålla tyst - bara att hon kan inte dölja sig bakom ett pseudonym om hon vill medverka i samhällsdebatten som en aktiv lobbyist. Vi måste veta vilka vi argumenterar emot och vi måste ha möjlighet att kontrollera att den som anger sig att vara någon också är det.


Vad är det för jäkla smörja. Vika vi måste veta? Hon avgör själv med vem hon vill debattera, men hon kan inte bestämma vad övriga måste eller inte. Det är ingen som tvingar henne att prata med oss, men hon kan inte förbjuda någon att nämna hennes namn, så länge det inte handlar om förtal. Och förtal kan jag inte alls se det som, eftersom det jag tex nu skrivit är rena rama sanningen. Förtal är det däremot när andra skriver om mig och jag inte ska få dementera utan att behöva röja min identitet och därmed skada mig själv.


Hon avslutar med detta   Alla hot och allt förtal mot mig på anonyma bloggar kommer hädanefter polisanmälas. Då kommer även identiteten bakom bloggarna utredas.


Herregud. Hon ska få hota, men ingen annan ska få protestera. Jag vill bara klargöra att alla har rätt till en åsikt och bara för att man heter Johanna Altenstedt så går man inte fri från att bli emotsagd och ifrågasatt.


DN kan man idag läsa att Göran Person föreläst om härskarteknikerna. Det är jag övertygad om att han kan på sina fem fingrar, eftersom han själv använt dem flitigt. Jag kan inte undgå att se likheter med dessa tekniker och sättet som vi sexsäljare blir bemötta på. Nr 5 tex...5. Påförande av skuld och skam
Att få någon att skämmas eller känna att han/hon har sig själv att skylla för saker han/hon kritiserar. Detta sker ofta genom en kombination av förlöjligande och dubbelbestraffning
.


Tyvärr så blir det lika sjutton ett långt inlägg *ler* Men jag tror att jag kommer att sova gott, när fått nedpräntat det som rört sig i huvudet idag. Innan jag lägger huvudet på kudden så vill jag bara länka till ett radioprogram från Radio Sjuhärad Borås, som sändes 18 sept och som handlade om sexköp. Petra Östergren medverkade bl.a Klicka på 18/9 kl.17 - 17.30


Det helt otroliga är att ca 18 min in på programmet så läser de upp en protest från (ful)PRIS.  De kritiserar Petra för att hon tillåts åka runt som talesman för oss prostituerade ? De tar även avstånd från offentliga debatter om sexköpslagen. Det här (ful)PRIS består alltså av kvinnor som har varit prostiuerade (eller är?) och som nu vill ha revanch.


De protesterade även när "teatern fackmöte för horor" hade sina förställningar i maj iår. Detta trots att en av deras medlemmar Louise Eek var inbjuden till debatten efteråt. Nu kom hon och gick nästan direkt eftersom hon av någon anledning bokat ett flyg som hon skulle passa mitt under debatten.


Det är kanske inte konstigt att ingenting händer i debatten, då en vägrar bemöta anonyma och hotar avslöja identiteter och en annan inte vågar stanna kvar på en debatt ihop med Petra, utan väljer att protestera då och nu mot offentliga debatter.

Själv kan jag inte göra så mycket mer än att publicera mina åsikter här på bloggen, för de som vill ta del av dem. Jag tillhör ju som sagt en segregerad, fördömd och icke betrodd grupp i samhället.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards