GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

ÄR PROSTITUTIONSAKADEMIN UTE OCH CYKLAR ??

Av Greta - 3 juli 2011 19:54

2007-07-17

Nu duggar inläggen ganska tätt igen, här från min slumrande Expressenblogg. Jag anser mig väl fortfarande ha sagt det mesta vad gäller min syn och om min verklighet som glädjeflicka. Men liksom den nu lika slumrande sommaren som nu har väckts till liv igen, så blommar även prostitutionsdebatten upp och väcker liv i mig. Jag gillar inte att upprepa mig, men inser att för vissa så krävs det repetioner. Om och om igen. Kanske är mottagaren eller mottagarna inställda på fel kanal. Med fel frekvens så lär aldrig informationen komma fram i vilket fall, men jag gör ett nytt försök.

 

Debatten om prostitutionens vara eller icke vara, har sedan jag började blogga, hållit en nivå på mellanstadieklass eller lägre. Jag började blogga för ca ett år sedan av den anledningen att jag ville berätta om min verklighet. Det är en verklighet som skiljer sig enormt från det som framställs i media. Andra sexsäljare bloggar också och alla har vi varsin verklighet och inget av det stämmer med det som politiker, debattörer och andra vill få oss att tro.

En och annan sällsynt motståndare har försökt att debattera på ett sakligt sätt, men de är så få, så de försvinner i mängden. Vi sexsäljare försöker med näbbar och klor att få berätta och informera om vår hobby. Men trots att allt handlar om oss, så vägras det att lyssna på oss. Någon enstaka gång har Isabella (konsulten) ensam eller tillsammans med vårt nätverk fått en artikel publicerad.

Men så fort vi försöker och fått tillstånd att tala om hur vi ser på saken och informerar om de fakta vi känner till och hur verksamheten ser ut för oss, då droppar det in ironi, fördomar, skällsord och egna trossatser, i både artiklar, krönikor och bloggar. I bloggar tycker jag, att var och en får ha sin åsikt och skriva vad sjutton de vill. Men att gå ut i media med egna, påhittade föreställningar och där göra dem till en sanning för folket, är att missbruka tryckfriheten. Ni är många, väldigt många som är helt ute och cyklar.


En del av er ställer frågor. Frågor som ni tror innan att ni vet hur folket ska svara på. Nu frågar jag, till vilken nytta är detta falska sceneri? Vad får ni ut av det? Sover ni bättre om natten? Tror ni att ni kan omvända de som inte tycker som ni? Och om så vore, på vilket sätt gynnar det då er?

Jag själv försöker inte omvända de som inte tycker som mig. Jag vill bara informera att det finns en annan sida än den som framställs i media och det tycker jag gemene man har rätt att få reda på. Om det då visar sig att någon eller några börjar tänka efter och bilda sig en egen uppfattning, då gynnar det naturligtvis både mig, mina kolleger och mina kunder.


Jag skummade runt lite idag på bloggportalen och knuff.se och såg att det var flera som hängt på i sina bloggar om just prostitution. En del hyllar den, andra inte. I en blogg står tex följande..   visa mig gärna en studie som visar varför vissa tjafsar sig medvetslösa om prostitutionens fördelar.  Förstår ni nu vad jag menar med mellanstadieklass? Kanske förskoleklass vore mer rättvist. Nu finns det studier och undersökningar som visar att en kriminalisering av sexköp inte tjänar något egentligt syfte och vad syftet är, det vet jag fortfarande inte. Är man intresserad och seriöst vill skaffa sig kunskap, så finns det att hämta.  Jag passar frågan tillbaka, för jag har lärt mig att bästa sättet är att ställa sig på motståndarens nivå. Visa mig en studie som visar varför vissa tjafsar sig medvetslösa genom ironi och lögner om prostitutionens nackdelar.


Jag tycker inte jag ska behöva poängtera, att vi nu pratar prostitution. Inte sexuell trafficking. Men jag har förstått flera gånger, att det är svårt. Svårt att vilja se skillnaden mellan dessa två begrepp.


En annan bloggare uttalar sig, trots en fil mag i sociologi, på samma konstiga, barnsliga och oseriösa sätt. Jag ser det förstås som ett hån, att vi inte ses som seriösa av dessa personer som valt att ironisera istället för att föra en vettig debatt. Jag förväntar mig inte alls att bli omtyckt av de som avskyr prostitution, men jag förväntar mig att bli respekterad för mina åsikter på samma sätt som jag respekterar de som har en annan åsikt än mig.

Om denna bloggare, som borde vara humanistisk med tanke på hennes utbildning,satt sig in i och informerat sig om hur tokigt lagen slår mot oss sexsäljare, då skulle hon inte behöva ställa sig frågan varför Isabella skyddas genom anonymitet. Att ens ha den tron att det är en porrindustri som står bakom Isabella visar att det finns en hel del kunskap att hämta. Att sedan i samma andetag fråga sig när sexköparnas fruar ska höras i debatten, visar tydligt att här handlar det inte alls om humanitet, utan om att få oss att ilskna till eller att helt enkelt göra sig löjlig över något hon inte vet något om. Vad sedan Isabellas barn har med det här att göra övergår mitt förstånd. Då anser jag ändå att mitt förstånd faktiskt höjer sig över mellanstadieklass.


Ytterliggare en annan bloggare, som är less på allt tjat om sexsäljarna och vill fokusera på köparen.... Jag vet vem den sexköpande mannen är. Jag har mött honom vid alldeles för många tillfällen. Han är allt mellan 25 och gubbe. Han är arbetarklass eller medelklass eller överklass eller odefinierbar. Han tycker alltid att en djupare avsugning är värt en hundring. Han ställer alltid av sig skorna prydligt, som om det skulle göra hans besök mindre läskigt. Jag har sett honom i ögonen, men nästan aldrig mött honom som en del (än mindre som huvudperson) i debatten. Fast det är klart, hur ska han ha tid att vara där när han har fullt upp med att fingra på skrynkliga sedlar med ögonen vilandes på offret/hjältinnan?

 

Här kan jag också skönja ett visst hån. Jag tror inte att den här bloggaren är helt okunnig om sexköparens situation. Att han inte figurerar i debatten beror inte på tidsbrist. Har man så starka åsikter om något, så vet man med all säkerhet att vi har en lag i det här landet som gör sexköpare till kriminella. Även en mellanstadieunge skulle förstå varför de då inte förekommer med egna röster i debatten.

Nu finns det glädjande nog modiga män, som medverkar i undersökningar, som har åsikter och en som även bloggar.


Jag fortsätter med ännu en bloggare. Inte lika ironiserande, men med en åsikt som inte överensstämmer med min. Men som jag sagt, alla måste få ha sin åsikt och alla måste få tycka och agera på sitt sätt. Det kan man göra som vuxen, om man vill, om man är ödmjuk och tillåtande och respekterar sin medmänniska. Den här bloggaren anser att kvinnor på olika sätt är beroende av mannen. Ja, så var det ofta förr. Men mer och mer har kvinnan tagit plats och idag behöver vi inte mannen till mer än njutning och trevligt umgänge och som far till de barn vi kanske vill ha. Det är iallafall min åsikt. Citat från bloggen... 

Jag för min del vill hellre göra kvinnor slutgiltigt oberoende av manskollektivet och en gång för alla riva sönder det där kontraktet. Eller vad säger ni?

Jag säger, att jag rev det kontraktet för länge sedan. Nu är det männen som är beroende utav mig *ler*

Slutligen ännu en man som inte är ute och cyklar. Ja, naturligtvis finns det ganska många som håller tungan rätt i munnen, tack och lov för det...tanja... louise...blogge...josh...charlotte...röd libertarian... mfl, mfl, som jag inte nu i skrivande stund kommer på.

Jag hoppas att vi ska slippa bli fortsatt hånade. Att vi ska kunna föra en saklig debatt på ett vuxet sätt. Man måste både kunna ta och ge. Med min blogg och mina inlägg här, vill jag ge de som är intresserade en inblick i hur det är för mig att vara glädjeflicka. Jag vet att jag inte är ensam om att tycka om det jag gör. Jag vet också att andelen som gör det här med lust är mycket större än vad som framställs av de som tror sig veta. Jag vet också att många inte tycker om det de gör och att en del rent av mår dåligt. Jag vet också att en liten klick av de som köper sexuell njutning, är hänsynslösa och har en skev bild utav kvinnan. Jag vet även att en stor del, antagligen de flesta, av alla de som betalar för en stunds välbehag är helt normala, trevliga, allmänbildade och helt underbara män. Om jag påstår att de skulle vilja ha en avsugning i bilen bredvid barnstolen på väg till dagis efter jobbet...då vore jag också ute och cyklade.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards