GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

RÄTT och MOD till egen ÅSIKT

Av Greta - 3 juli 2011 14:25

2007-06-06

                           


Jag höjer väl glaset och skålar med er, så här på Svenska Nationaldagen. Visserligen kommer jag själv inte att dricka något vin förrän tidigast lördagkväll, då mitt pågående projekt har landat och avslutats. Kortet har således ett par år på nacken. Det här blir nog ett inlägg om lite ditt och datt. Jag tror att flera av er som läser mina rader här och annorstädes, även läser andra bloggares inlägg och har således kanske läst om det senaste tjafset inom bloggvärlden. Hur en bloggare plötsligt upptäckte en hemsida med information om pedofili. Snabbt fick hon ihop mobben och fick sidan nedsläckt. Nu är jag inte alls någon förespråkare för sexuella övergrepp på barn eller ens för pedofili. Men däremot för yttrandefrihet....åsiktsfrihet och tryckfrihet.


Hemsidan är uppe igen och här kan ni som vill läsa en utförligare förklaring från upphovskvinnorna. Personligen anser jag, att man inte kan förbjuda information bara för att det inte stämmer med ens egen åsikt. Det är en sak, om det uppmanar till skada för en eller flera. Men ren information skadar inte. Det finns information om olika narkotikasorter och till och med hur de används. Det vet i sjutton om det inte även använts som information i skolor. Jag vet inte, men om så är fallet handlar det inte ens om eget val. På nätet har man ett eget val. Man väljer vad man vill läsa och vad man inte vill läsa. Alla har rätt att tycka vad man vill, utan att bli lynchad av de med en annan åsikt.

En slutsats är något man drar när man inte orkar tänka längre. 

-Martin H.Fischer


De flesta människor tror att de ser realistiskt på världen. Men de ser bara det de tror på. Vårt ego tillåter sällan att vi går utanför det vi tror på. Det måste passa in. Passa in i det mönster som skapats i vårt sinne genom vår miljö och vår omgivning. Men vem bestämmer att just det mönstret är för allom det rätta?

Tyvärr är väldigt många rädda för att erkänna att det kan finnas fler aspekter av något. Prostitution är ytterligare något som avviker från det inlärda mönstret. Det krävs mod att där våga stå för sin åsikt. Det är lättare att följa med strömmen och vara anti, fast man många gånger inte vet varför man egentligen är anti.

Ett ganska hemskt exempel kan man läsa på En Strippas Dagbok. När lärarna på den utbildning som hon är nästintill klar med, fick nys om vad hon gör som hobby, så förvägrar de henne de betyg hon tidigare fått besked om. Inte är hon väl sämre för att hon strippar? Det är ett så idiotiskt resonemang så man tror knappt det är sant. Men det finns ju faktiskt andra exempel där personer blivit av med jobb, när det blivit känt att de bejakat sin sexualitet. Bejakat den efter ett annat mönster än vad arbetsgivaren haft.


När jag ändå håller på med åsikt och yttrandefrihet, nämner jag också de funktionshindrades rätt till sexliv. Ni minns kanske hur författaren till Sune böckerna Sören Olsson, i vintras drog igång en diskussion i ämnet. Hans egen son lider av Downs syndrom och han har en stor önskan att få vara nära en person av motsatt kön. En önskan som väl alla tonåringar har. Men för en funktionshindrad är det inte lika lätt att uppfylla den. Sören undrade då om det var okej att skaffa en prostituerad till sonen. Ytterligare något som avviker från gängse mönster.

Den här artikeln ledde till en intervju i radion och en i Aftonbladet. Expressen skrev en notis utifrån Aftonbladet. På AB frågeenkät om det var rätt eller fel, svarade 75% att det var rätt. Sedan hände ingenting. Sören Olsson själv kände sig kränkt och ville inte längre figurera i debatten. Han försökte få igång en diskussion i en väldigt viktig fråga, men media fick det till att handla om prostitution och funktionshinder.


Rätten till sex är den funktionshindrade mannens domän i media. Det är just funktionshindrade män som används i argument för statliga bordeller, eftersom de påstås behöva hjälp med sex.


Jesper Odelberg, ståuppare och debattör, menar att det är kränkande mot alla kvinnor och funktionshindrade. I en intervju i Jämos tidning på nätet säger han:


– SSU i Bohuslän har lagt fram en motion om att funktionshindrade män ska ha rätt till statlig sexhjälp. Män, inte kvinnor. För det första, vad hände med de funktionshindrade kvinnorna? För det andra är sex ingen mänsklig rättighet, alla har rätt till sin sexualitet men det är en annan fråga. Och för det tredje, om någon har rätt till sex, vem är skyldig att ge det?


Ni kan läsa hela artikeln här.  Sören Olson hade mod att gå ut med sina funderingar om sonens ev hjälp till sex. Media hade inte mod att fortsätta debatten. Media har inte mod att skriva om sådant som avviker. Det måste passa in. Antagligen är det därför prostitutionen bara skrivs i negativa ordalag. Vem vågar tillstå att det finns positiv prostitution?


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards