GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

KRÄNKANDE INGELA HESSIUS

Av Greta - 3 juli 2011 14:19

2007-05-02            

 

Jag känner att det börjar bli dags för ett nytt inlägg här nu. Den här bloggen är ju som jag tidigare informerat om, mer eller mindre vilande. Men ibland gör jag ett inhopp hit in, när det är något som stör mig mer än vanligt.

Jag hoppas att ni som följt mina funderingar och åsikter här, nu istället tittar in på min mer vardagliga och lättsamma blogg . Förstås har jag åsikter även där på denna idiotiska sexköpslag som vi har här i landet. Även Norge beslutade i förra veckan att antagligen följa i samma fotspår och kriminalisera sexköpare. Men om jag förstått det hela rätt så avvaktar de att spika lagen, till utvärderingen här i Sverige är klar.

 

Jag satt under eftermiddagen och surfade runt lite på nättidningarna. Aftonbladet har nu en artikelserie om sexköp, som startade idag.  På vissa sidor måste man vara något som kallas plusmedlem. Säkerligen känner ni till det. Om man betalar så kommer man åt att läsa dessa sidor. Två av de tre artiklar   som tog upp sexköp i dagens nättidning publicerades på plussidorna.

Eftersom jag är anti mot sådana påhitt, men intresserad av artiklarna, så  införskaffade jag istället en papperstidning. Som så ofta, näst intill alltid när man läser om sexköp så uttalar sig sk "expertis" så enormt okunnigt. Det är fullständigt skrämmande när de så medvetet blundar för verkligheten. De ser bara det de vill se och hör bara det de vill höra. Kan man göra så när man som Ingela Hessius är kammaråklagare?


Ja, tydligen kan hon och tydligen kan alla som bestämt sig för vad de vill se, göra så. Då tar man inte reda på fakta från andra som är insatta i problemet från insidan. Då pratar man bara med de som förväntar sig säga precis det som de vill höra. Vi andra nonchaleras totalt.

Jag har i åtskilliga inlägg här ställt frågan vad sexköpslagen har gjort för nytta. Den har fått bort det störande inslaget av gatuprostituerade. ( är det samma skäl som Norge har nu )  Men ingen har brytt sig om vart de tagit vägen. I dagens artikel står fyra punkter från Ingela Hessius:

1. Den markerar att sexköp är brottsligt.

2. Den är ett viktigt redskap för polis och åklagare.

3. Den avskräcker människohandlare.

4. Den skrämmer bort tänkbara sexköpare.

                Bullskit, bullskit, bullskit.

Herregud, vad är det för svar och för resultat? Det är så löjligt så det är skrattretande, om det inte vore för sättet att behandla människor på.

 Tala om för mig ..varför är sex brottsligt om och när man får en gåva för det?

 Tala om för mig..på vilket sätt använder polis och åklagare detta viktiga redskap? 

 Tala om för mig....vilka människohandlare avskräcker den? När en åklagare inte kommit längre än att hon/han inte kan se skillnad på sexköp och människohandel, då är det faan i mig illa.

 Tala också om för mig...vilka sexköpare skrämmer den?


Den här lagen har ingen grund. Den stjälper mångfalt mer än den hjälper. I morgondagens tidning kommer reportage om just sexköparna. Ingela Hessius tror eller säger sig veta, att sexköpare är svin och idioter som ska ha högre straff än nuvarande maxstraff på sex månader. Minst ett år borde de skaka galler. Varför, varför ,varför???  Tänk om hennes egen man köpt sex någongång? Hemska tanke. Tänk om hon blir oförmögen till att ha sex pga olycka eller sjukdom, men inte vill skiljas. Menar hon då att även hennes man då måste finna sig i att resten av livet leva utan sex.  Ja naturligtvis menar hon det. Och kanske vill han det också, vad vet jag.


Det jag däremot vet, är att jag känner mig kränkt av hennes uttalande i dagens artikel. Där säger hon:

" man kan tänka sig att det är ett grövre brott att köpa en kvinna som utsetts för trafficking" 

 Herregud säger jag..tänka sig..klart att det är  om mannen vet om det. Men ska inte krutet ligga på att hjälpa kvinnan och förhindra fortsatt sextrafficking? Fast det kanske löser sig per automatik vid köpet? Köpet av kvinnan. Själv säljer jag sex, min kropp vill jag ha kvar. Hon säger vidare:

"Även om jag har svårt att se någon prostitution som frivillig - de flesta har en bakgrund med någon form av kränkningar"

Vart har hon läst det? Är det inte så att hon vill tro att det är så? Visst de finns, men jag undrar om de ens är i majoritet. Om hon bara ville anstränga sig lite, så skulle hon hitta andra uppgifter. Då skulle hon t.o.m kunna hitta mig och mina frivilliga kolleger. Men det kan ju vara farligt. Farligt att få reda på vår verklighet, som skiljer sig så markant från den verklighet som hon valt att se. Är det verkligen rätt med så enkelspåriga kammaråklagare?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards