GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

PROSTITUTION PGA TRAUMA

Av Greta - 3 juli 2011 14:11

2007-04-09                                                
                                                  
   

 När jag startade den här bloggen för snart ett år sedan, var mitt syfte att visa att den lyckliga horan finns. Jag ville också poängtera att människohandel i syfte att sälja sex (sextrafficking) inte ska blandas ihop med begreppet prostitution. Jag insåg att en blogg var ett ypperligt sätt att föra ut information om att prostitution inte bara är svart. Att det även finns en annan sida, som aldrig nämndes i media. Nu är inte prostitution svart ELLER vitt, utan består av flera kulörer däremellan.

 Petra Östergren bloggar inte vad jag vet. Men hon har med boken Porr, Horor och feminister fått debatten att blossa upp. Debatten om sexköpslagens fel och brister och hur synen på sexsäljare och sexköpare bör ändras. Det är hon som får stå på barrikaderna och ta emot folkets jubel?? Nåja, sexsäljarnas jubel än så länge. Mycket spott och spe får hon utstå från etablissemanget. Jag kan bara hoppas att motståndets vindar så sakteliga börjar vända.


Den frivilliga prostitutionen finns inte om man ska tro vissa "experter". Tvärsäkert berättar de hur forskning, undersökningar etc visar att INGEN säljer sexfrivilligt. Jag kan omöjligt tro, att jag är den enda som frångår den regeln. Jag nästan vet att det inte är så. Lika tvärsäkert förs det ut i media och i rapporter hur ALLA sexköpare har en förvriden kvinnosyn och bara utnyttjar kvinnan.

Sett från min verklighet är det på sin höjd kanske 5 på 100 som möjligen kan tänka i dessa banor. Egentligen vet jag inte ens om det kan anses som utnyttjande, när man betalar och gör rätt för sig. Visst, jag förstår tänket-emotionellt utnyttjande.

Förstår ni mitt tänk? Om jag betalar en kvinna för att städa mitt hus...utnyttjar jag henne då? Betänk nya lagen om hushållsnära tjänster. Om jag ger grannen en slant för att få post och blommor omsedda, vid längre resa....utnyttjar jag grannen då? Tänk om grannen egentligen inte alls vill, men gör det ändå? Ska jag känna skuld då?


Som lekman vill jag ha klara svar, enkla formuleringar, vardagsnära begrepp. Politiker och sk expertis går sällan in i själva kärnan. Om det är av egen inre rädsla vill jag vara osagt. Istället cirkulerar de runt om, talar om vad som kan hända om xxxxx, vad som skett när xxxx, vad som visades i den eller den undersökningen för tio år sedan osv. Vad som sker nu under 2007 och vad den verkliga expertisen, dvs vi sexsäljare själva, har att säga tas ingen notis om. Vi har fortfarande ingen talan. Vi räknas inte med i den debatt som handlar om just oss. Det lustiga är att samma person som blir nedtryckt och nonchalerad i det här sammanhanget, kan ha stor talan i ett annat. Så fort man ikläder sig rollen som den sexuellt bejakande kvinnan, då är man plötsligt inte trovärdig längre. Man kan ha många funderingar kring orsaken till det fenomenet, vilket inte det här inlägget var tänkt att handla om.


För att återgå till rubriken "Prostitution pga Trauma" så härrör det till en uppsats, skriven av Ann Wilkens. En uppsats som resulterade i pris från BRÅ , brottsförebyggande rådet..GRATTIS. Jag välkomnar när man försöker förstå orsak och verkan. Varför gör den personen si och den så? Varför agerar Kalle så hårt i just den situationen? Varför blir Lisa så rasande när hon blir emotsagd? Varför fastnade Pelle i drogmissbruk? Varför började Greta sälja sex? osv, osv.

Det finns alltid en orsak till varför man väljer det ena framför det andra, eller varför man beter sig på det ena eller det andra sättet. Många gånger är man inte medveten själv om orsaken. Precis som Ann Wilkins tar upp i sin uppsats, så har vi undangömda, förträngda minnen i vårt undermedvetna. Minnen som kan fungera som triggers i vårt vardagliga liv. När Lisa blir emotsagd, så reagerar hon med ilska utan att förstå varför. Med terapi skulle man antagligen kunna nå det minnet som framkallar ilskan. När det då blir känt för det medvetna sinnet, så utgör det inte längre någon trigger och Lisa har fått insikt i orsaken till sitt beteende.


Första delen i Wilkins uppsats handlar just om sinnets förträffliga egenskap att stoppa undan ord eller händelser, som just då upplevdes som obehagliga. Det är sinnets sätt att skydda och förskona oss. Sedan lång tid tillbaka är det känt att obehagliga minnen från speciellt barndomen, på olika sätt kan "spöka" för oss i vuxenlivet. Vi bär alla, utan undantag, på sådana minnen, men det är bara en bråkdel av oss som de utgör problem för.

Så den teoretiska, vetenskapliga analysen i Wilkins uppsats, är så vitt jag kan se helt korrekt. I sista delen vill hon belysa att trauman (alltså väldigt obehagliga minnen) i barndomen ofta leder till prostitution. Det är det jag vill ge min syn på. Min syn utan beaktande av att jag själv är prostituerad.


Det är vedertagligt att från "expert"håll alltid poängtera att ALLA prostituerade har någon form av trasig bakgrund. När ska det slås hål på den myten? Blir alla som har en alkoholiserad förälder själv alkoholist? Blir alla som växer upp i en politiskt aktiv familj själva politiskt intresserade? Blir alla barn till artister själva artister?

Jag har inga vetenskapliga siffror, men ponera att 50 % av barn till alkoholiserad förälder hamnar i eget missbruk. Att 50 % av barn i en politikerfamilj själva blir politiskt aktiva. Att 50 % av barn till artister satsar på egen karriär i artistbranchen. Jag tycker att 50 % är en hög siffra, men 50 % är iallafall inte alla. Är det då sannolikt att 50 % av alla barn som på något sätt utsatts för trauman i sin barndom blir prostituerade? Nej, jag anser inte det. Då skulle andelen prostituerade vara långt fler än vad som är fallet idag.

Enligt min syn är det mycket troligt, att traumatiska upplevelser i barndomen, senare i livet kan orsaka problem. Traumatiska upplevelser behöver inte, som Wilkins koncentrerar sig på, vara just sexuella övergrepp. Det är lätt att sätta samband mellan sexuella övergrepp och prostitution. Enligt mig alldeles för enkelt. Sexuella övergrepp kan lika gärna resultera i frigiditet, vaginalism, tvångstankar, depressioner mm, likaväl som tex uteblivande av bekräftelse, en frånvarande förälder under barndomen kan leda till prostitution.

Inom psykologin sätts också samband med NÄR i barndomen det traumatiska händer. (Det som alltså för ett barn upplevs som traumatiskt). De som är bevandrade i psykologin känner till begreppen orala stadiet 0-2 år ca, anala -5 år ca och genitala stadiet 5 - puberteten. Så ska det vara helt korrekt kan man inte bara dra parallellen att eftersom Elsa blev sexuellt utnyttjad som barn, så blev hon prostituerad. Är det verkligen bevisat att det är just det traumat som är orsaken? Visserligen är det en trolig orsak, men inte helt säker. Vad är orsaken då till att Sonja, som också blev sexuellt utnyttjad som barn, inte alls har någon längtan att prostituera sig? Tvärtom är hon en fanatisk motståndare till prostitution. Och varför väljer Greta att bli prostituerad, som aldrig blivit sexuellt utnyttjad varken som barn eller som vuxen?


Jag förstår mycket väl att de som på något sätt är emot prostitution, vill hitta orsaken till varför vissa kvinnor/män väljer det sättet att försörja sig på. Det är bra. På det sättet kanske man kan fånga upp de kvinnor ellr män som egentligen inte vill, men som ser sig tvingade. Tvingade utav skäl som kan vara att skaffa pengar till sitt missbruk, att betala av ett lån eller avbetalning, att kanske klara av att betala en sköntaxering orsakad av tidigare intjänad sexköpsinkomst. Det kan vara att skaffa ett yrke utan att dra på sig för stora studieskulder, eller helt enkelt enda sättet att som ensamstående förälder kunna leva drägligt utan att bli sönderstressad av heltidsjobb, hushållssysslor och barnaktiviteter.

Jag skrev tvingade. Men trots att omständigheterna kan försätta kvinnor/män i prostitution, så är det ändå ett eget val. Ett val i brist på något bättre. Om då 4-5 stycken av dessa bär på traumatiska barndomsupplevelser, så är inte detta trauma själva orsaken till valet att prostituera sig, enligt mig.

Ann Wilkins tar i sin uppsats hjälp av diverse undersökningar. Tyvärr är en del gjorda på 70-talet. Samhället har förändrats på trettio år. Min önskan är att nya undersökningar görs. Undersökningar som inte baseras på uttalanden från kvinnojourer, socialnämder och kvinnor som mår dåligt. Om 50 % mår dåligt, så borde 50 % må bra. Ska det bli en rättvis bild av prostitutionen måste sistnämnda 50 % också figurera i undersökningen.

En rättvis bild blir det inte heller, genom att luta sig på undersökningar gjorda i andra länder. Jag efterlyser utvärderingar och vetenskapliga undersökningar här i Sverige 2007, där alla parter inkluderas. Kanske kan vi då få bort myten att ALLA prostituerade bär på traumatiska upplevelser. Kanske kan det då även erkännas att fler kvinnor/män än man idag tror, säljer sex helt frivilligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards