GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

HUR FRI ÄR JAG ?

Av Greta - 3 juli 2011 14:03

2007-03-26                

 

Hur fri är jag egentligen? Hur fri tror du att du är?

Vi lever i ett fritt land, säger vi då och då. Själv slänger jag mig titt, som tätt med - det är bara du själv som har ansvaret över ditt liv. Du som bestämmer hur du vill leva ditt liv. Men stämmer det verkligen?

 

Kanske är det här frågor, passande de stora filosoferna, men även en liten tänkare kan fundera. Överlag behöver inte de här tankarna beröra just prostitution, utan livet i det stora hela. Jämför vi med länder som är förtryckta, så är vi ganska fria här. Vi har yttrandefrihet, åsiktsfrihet, tryckfrihet, religionsfrihet, näringsfrihet etc. Vi har demokrati, det är vi folket som bestämmer vem vi vill ska styra landet.


Det här låter ju väldigt bra. Men om man plockar isär bitarna i mindre delar, så låter det inte lika bra. Religionsfrihet...jag väljer själv vad jag vill tro på. Men hur blir muslimer bemötta tex? T.o.m deras sed att bära slöja, vill vissa ha förbud mot. Yttrandefrihet...jag får säga vad jag vill, utan att kränka eller hota någon annan. Så läge det jag säger passar etablissemanget, så är det okej. Tryckfrihet... samma innebörd, fast i skrift. Ja, hemma får jag skriva vad jag vill. Men vill jag ha en artikel publicerad, så bestämmer inte jag. Då handlar det till stor del om tidningens rykte och vad den vill att läsarna ska läsa om. Så inte ens läsarna har en chans att påverka alltid. Blogga får man inte göra om vad som helst, även fast det inte handlar om varken hot, kränkning, eller annat som kan vara till skada. Åsiktsfrihet.... jag har rätt att tycka vad jag vill. Ja, så länge jag inte delger någon annan vad jag har för åsikter. Platsar inte mina åsikter in i omgivningens så blir man förtryckt. Man tas inte på allvar och blir inte bemött med respekt.


Så hur fri är jag?


Demokrati...ja folket väljer ledare. Visar det sig att det inte blev bra, så vågar vi inte säga eller visa vårt missnöje, mer än i fikarum och i vardagsrum. Vi tolererar hellre tex det senaste, att redan från början av en arbetslöshet, så måste man vara beredd på att flytta om det så är 50 mil. Annars mister man ersättning och får bli uteliggare. Ironi, men vad återstår annars? Men jag är fri att välja...flytta eller bli socialfall.

Värre är det för de tonåringar, om förslaget går igenom, som riskerar att drogtestas i skolorna under tvång, utan föräldrarnas medkännande.  Här är man inte alls fri.

Jag är fri att välja om jag vill hoppa från sjunde våningen. Fri att välja om jag vill supa mig full. Fri att välja om jag vill röka och förgifta kroppen med nikotin. Fri att välja om jag vill använda narkotika, men narkotika är inte lagligt, så jag är istället fri att välja om jag vill vara kriminell. Alkohol och tobak matar staten oss med, så det är okej. Men det är bara staten som får tillhandahålla dessa.

Det är också bara staten som får bestämma över pokerspel tex. Jag är bara fri att spela om det är staten som håller i det.


Så hur fri är jag?


Jag är fri att bestämma över min egen kropp. Jag är fri att älska med vem jag vill, hur många jag vill och hur ofta jag vill. Jag är också fri att ta betalt för att låta någon älska med mig. Javisst, på papperet är det så. Men inte om jag skulle omvandla orden till handling, för då främjar jag ett brott, eftersom mannen eller kvinnan inte är fria att betala för att älska.


Så hur fria är vi?


Det är lag på att betala skatt på intjänade intäkter. Men jag är inte fri att betala (trots lag) skatt på intäkter från någon som betalat mig för att vi vill älska med varandra, för då riskerar partnern att straffas. Jag är fri att välja...betala skatt eller inte, men hur jag än väljer så blir det fel. Betalar jag inte, så är staten fri att beräkna en ungefärlig intäkt och sköntaxera mig. Det låter ju otroligt, men är ändock sant. Läs här .

Så hur fri är jag?


Ja, jag skulle kunna fortsätta med ännu mer...dödshjälp, marknadsföring. Trots att jag har rätt att ta betalt för att älska, så får jag inte tala om det i offentlig skrift, för då främjar jag också en brottslig handling. Nu mer får man knappt heller prata offentligt med likasinnade. Samtalsforum, utan annonsering om sexuella tjänster släcks ner undan för undan.  Så mina ord att ..du bestämmer själv hur du vill leva ditt liv..är inte helt med sanningen överensstämmande.

Lagar måste man ha, så inte samhället blir ett enda stort vilda western.

Men lagar utan logik, som endast är tillkomna pga några sexualfientliga, bittra individer bör tas bort med det snaraste. Att sedan utan att ha ordentliga vetenskapliga undersökningar i ryggsäcken, pracka på grannländerna samma ologiska lag är horribelt. I en kommentar till mitt förra inlägg, kan man läsa att Norge nu i helgen hade möte om lagens införande där. 2 av 3 partier var för den svenska utformningen. Jag hoppas de tänker till igen och sätter sig in i ordentligt vad det innebär. Som Karl Augustus Menninger än gång sa:

Kärlek botar människor, både de som ger den och de som tar emot den.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards