GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

VEM ÄR EGENTLIGEN FÖR SEXKÖPSLAGEN?

Av Greta - 3 juli 2011 13:46

2007-06-16

             


Egentligen känns det fortfarande som, att jag har sagt det jag vill säga. Men det är svårt, att inte skriva ner sina åsikter här, när nya saker dyker upp. På min nya blogg (som inte är så ny längre) skriver jag ju mer lättsamt om både ditt och datt, men även åsikter om sexköpslagen. Äen fast det tar enormt av ens energi att försöka berätta om sin egen vardag och hur dåligt den stämmer med de flesta människors bild, så tror jag det är viktigt att inte ge upp. Så även fast inläggen här på Expressens blogg inte blir så många, så kommer jag inte att sluta upp att engagera mig.

 

 Jag är både glad och tacksam att "neutrala" bloggare stöder oss. Jag har inte kunnat låta bli att fundera på, varför så få sexsäljare gett sig in i debatten. Även sexköpare har jag saknat, men det kan jag förstå mer. Men faktiskt finns en hel del sexköpare som kommenterat, både på bloggar och till artiklar. Applåder till dem.

Min egen tro till det dåliga stödet från "kolleger" har varit att de flesta inte vill ha någon ändring i lagen. De vill inte bli störda i sin utövning, de vill köra sitt race och de vill tjäna pengar. Några vill inte utsätta sig för förnedringen att inte bli trodd. Fairytales skrev sin orsak i ett blogginlägg. Jättebra. Hon visar sin ståndpunkt. Men alla andra är tysta.

Naturligtvis, även här gäller ju att var och en agerar som den själv vill. Jag gör det också, genom dessa funderingar. En förklaring fick jag idag i ett forum:


"Hur kan någon bara inbilla sig att samhället,dess medborgare ska klappa oss på ryggen,erkänna/respektera vår verksamhet mm med sådana enorma arvoden som vi har."

Själv ser jag det inte direkt som så, att folk ser ner på oss pga de pengar vi tjänar. Vi utför det här så väldigt olika och går jag till mig själv, så finns det väldigt, väldigt många vanliga arbetare som tjänar mycket mer än mig.  Jag tror jag ligger ganska nära det arvode som jag tar i mitt vanliga jobb. Jens Orback tex får mer än mig bara på att inte göra något alls just nu.


"Jag tycker att det är ett barnsligt/fegt hyckleri att först ungefär begära att andra/samhället ska tycka som du, erkänna prostitutionen,när du inte ens själv står upp inför dina egna barn eller andra i din omgivning om att du säljer sex. Föga imponerande!
Man börjar utifrån sig själv,när man klarar det är man 1/2-vägs."


Om berörd person nu läser detta, så kan jag bara säga ...tyvärr. Du har missat hela poängen. Man måste börja i rätt ände. Hur sann och hur ärlig man än är, så fungerar det inte, så länge synen är som den är. Det är ju just det här, som många bloggar om, som många vill ändra på. Jag själv startade ju denna blogg, just för att berätta hur min verklighet inte alls stämmer med det som de oinvigda tror. När den dagen kommer, när sex i olika former och varianter är accepterat av gemene man....då behöver vi inte smussla och vara anonyma.

 

När inte ens de som själva är involverade i sexsäljande, är villiga att ta bort skygglapparna, då förstår man hur höga hinder man har framför sig.

Säkert vet alla som läser att konsulten fick med en artikel i Expressen. En kanonbra skriven artikel, tycker jag. Eftersom jag vet mer än vanliga Svenssons som läser artikeln, så anser jag att den säger allt. Det är ju så...bara för att man själv vet, så tror man att även andra ska veta. Men den borde i vilket fall få folk att tänka till. Vad är rätt och vad är falskt? Vem kan man lita på och vem  ljuger?


När jag sist tittade var det 193 kommentarer. Det är glädjande. Det visar att folk ändå bryr sig lite. 10.809 hade röstat. 37% vill fortfarande förbjuda sexköp, men resten 63% vill det inte.  En sådan här poll, efterlyste jag i början av mitt bloggande. Tänker man att det bara är ca ½ år sedan, då går vi framåt ganska bra .Alla dessa visserligen små, men ändå positiva bitar, överväger skiten. Väldigt positivt är ju också att hon fick lov till publicering.

 

Vad är då skiten? Ja, en dum formulering, men det är dåligt när folk skriver kommentarer, som inte ens är i närheten av en verklighetsförankring. Kommentarer skrivna utan att personen egentligen vet ett dugg. Har man läst lite psykologi, så vet man att det går omkring många ibland oss, som förvränger verkligheten så den ska passa våra föreställningar. Det är ett sätt att skydda sig och kan gälla vad som. Nedanstående är ett typiskt exempel:


Vem fan vill lägga sig med en hora som innan dig har haft 6 andra kunder???samma dag.
Jag skulle inte kunna slappna av om man säger så, skulle hela tiden fundera på har denna hora aids, gonorre, tuberkolos, klamydia mm.

För att hitta denna "hora" får du nog leta.  Jag tror hon kan finnas..visst..men hon utgör en promille kanske, av all prostitution i Sverige.


Vad är det som får svenska gifta män att vilja betala dyra pengar för att utnyttja ett uzbekistanskt traffickingoffer? Det borde man forska på. Grundligt

En kommentar helt utan någon som helst kännedom om vad det hela handlar om. Varför överhuvudtaget ge luft åt sådana tankar?

Nu var faktiskt huvuddelen av alla kommentarer någorlunda positiva ändå, men kunskap saknas likväl. Glad blir jag av att så många är benägna att respektera, utan att för den skull helt acceptera. Jag måste ju för rättvisans skull lägga in en kommentar som gör mig glad.


Om vi i stället tog bort de problem som driver dessa tjejer till gatan så skulle större delen av problemet lösa sig själv.
Förhoppningsvis återstår bara de som vill vara sexsäljare. Jag är dessutom övertygad att samhällets nedvärderande syn på prostituerade är det som tynger många värst. Skammen att man gör något frivilligt som endast trasiga människor gör.

Nu ska jag avsluta med ytterligare en ny infallsvinkel på prostitionsdebatten. Sören Olsson, författare bla till Sune och Bert, har en funktionshindrad son och ställer sig frågan.......ska jag ta hjälv av en prostituerad för att tillgodose pojkens sexuella behov? Det här är ju så bra. En relativt känd person som får uppmärksamhet i media, funderar på att vi...VI...skulle kunna vara behjälpliga.

Jag tänker inte gå in på ev problematik. Men en vuxen person, med sina sinnen i behåll, har rätt att välja själv på vilket sätt han/hon vill tillfredställa sitt sexuella behov. Jag träffar själv funktionshindrade och är det några som ger mig mycket tillbaka, så är det dom. Hade jag ett barn som inte kunde få sitt sexuella behov tillfredställt på ordinarie sätt med jämnåriga, så skulle jag inte tveka en sekund. Alla vill väl sina barn det bästa. Eller hur??

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards