GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 7 juni 2011

KOPPLERIMÅLET AVSLUTAT. DOM OM EN VECKA. HÅLLER TUMMARNA.

Av Greta - 7 juni 2011 18:15

 2007-01-31  

  Ja, jag håller tummarna nu. Rättegången i Göteborg, med sexsäljande Rosinha och hennes fd sambo är avslutad. Domen får vi vänta på en vecka ca. Därför håller jag tummarna.

Vad hoppas jag på då? Att en man ska bli av med både arbete och anseende? Nej, egentligen inte, fastän det blir resultatet om utgången blir som jag vill.

Det jag önskar, är att oavsett yrke, oavsett kön, oavsett hudfärg så ska man våga att ha kraften och modet att stå för sina handlingar. Den här sambon, tillika polis, tillika involverad i traffickingproblematiken är ju inte på långa vägar den enda i "maktposition" som slingrar sig, tappar minnet och urskuldar sig på ena eller andra sättet.

Han är inte heller den enda mannen i vår rättshistoria som fösökt att stärka sin position genom att slå och kränka en svagare part, som då oftast är en kvinna eller ett barn. Det kan också vara undersåtar om han är i chefställning. (även kvinnliga förekommer). För några år sedan var det en högt uppsatt och aktad militär, som i flera år genom slag, hot och kränkningar styrt över sin hustru. Den historien kablades ut i pressen på stora helsidor och med bilder.


Vår nuvarande sexköpslag, om jag inte är helt ute och cyklar, är en del av den lag som kallas kvinnofridslagen. Den lagen ska värna om kvinnor, som på något sätt blir utsatta för ovanstående. Den är jag helt ense våra politiker om.

Men som ett tillägg, så blandas prostitution in på förslag av några kvinnor? (Är det bara en tillfällighet, att de som ivrar/de mest över den här lagen, har själva blivit utsatta?) Okej, det var en parentes. Resultatet blir att män som är i behov av att betala för njutning och sex, nu klassas som utnyttjande, perversa män som plötsligt  blir kriminella. Kvinnorna ska värnas om...de måste till varje pris aktas för dessa män.


Idag avslutades alltså ett rättsmål, som helt klart och tydligt (om man vill) påvisar hur lite den här lagen är värd. Alla poliser slår inte sina kvinnor. Alla poliser utnyttjar inte situationen till sin fördel. Alla sexköpande män är inte perversa. Alla kvinnor far inte illa. Alla kvinnor behöver inte skyddas.

I det här målet så fanns det en kvinna som det behövde värnas om. Det fanns en polis som slog och utnyttjade. Hur mycket stöd fick den här kvinnan?? Hur många skulle överhuvudtaget fått kännedom om det här viktiga målet, om inte kvinnan var så stark som Rosinha är? Hur stor betydelse kommer sexköpslagen att ha i utkastet? Är ett svagare kön, som dessutom är prostituerad och invandrare inget att räkna med? Är polisens anseende viktigare än kvinnans? Vems parti tar media? Hur ska en prostituerad kunna skaffa vittnen, då dessa vittnen enligt lagen är kriminella?

Många frågor. Viktiga frågor. På flera ställen har jag sett kommendanter som anser att något är fel, när man som Rosinha gick ut öppet med vad hon gjorde och därtill begärde att få betala skatt. Herregud....är det inte just det vi kämpar för? Att bli sedda och respekterade. Hennes agerande visar mod och styrka. Hur modigt är det att kasta skit i anonyma kommentarer?

Senast idag skrev någon.."han gav henne ju också massor av pengar" ...ungefär som att då skulle hon vara lugn och hålla käften. Bättre vore ju att fundera över varför han tog lån och gav henne pengar. Var det just för att tysta henne? Jag vet inte och inte du. Bara de själva än så länge.


Jag kan känna ett visst medlidande med mannen, men jag känner större för Rosinha. Läser man tidigare artiklar om slag och hot, så borde han ha haft tid och möjlighet att ändra sitt beteende innan det gick så här långt. Därför så håller jag tummarna för en rättvis dom, som då är till Rosinhas fördel och faktiskt...även till min och andra sexsäljares fördel.


Vad det gäller medias bevakning av rättegången, så kan man nästan tro att de två största kvällstidningarna gjort någon slags deal. Den ena (AB) ska vara för och den andra (Expressen) mot. Jag saknar hittills en saklig, neutral artikel som lägger betoningen på det juridiska. Kanske finns den, fast jag inte hittat den. Jag tänkte för ovanlighetens skull iallafall att försöka se något nyhetsprogram ikväll. Hoppas kan man ju alltid, att det inte bara är jag och några få likasinnade, som anser att det här målet är av betydelse. Och som sagt...jag håller tummarna nu en vecka.

Länkar till de senaste uppdateringarna som jag hittat fram tills nu.

Göteborgsposten

Expressen Göteborgsdelen

Aftonbladet


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards