GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 7 juni 2011

ROSINHA HINDRAS HA FÖRSVARARE. BRA ARTIKEL I ARBETAREN

Av Greta - 7 juni 2011 18:08

2007-01-26  


 Det här är Rosinha Sambo på bilden. Jag tror många har hört talas om henne. Ni som hon är alldeles okänd för, kan få lite bakgrund här. 

 På tisdag 30/1 kl.08.30 börjar rättegången i Göteborgs tingsrätt, mot hennes (fd?) sambo. Sambon som arbetar som polis, bla med trafficking och sexköp. Sambon som i deras första kontakt betalade henne för sex. Sambon som misshandlat henne gul och blå. Sambon som enligt Rosinha tvingat henne att fortsätta sälja sex, mot hennes vilja. Sambon som hon slutligen anmälde till polisen. Sambon är nu, om jag förstått det hela rätt (garderar mig för ev fel) åtalad för koppleri.

 

Jag har suttit nu inatt och sökt lite på nätet, för att få lite mer kött på benen, innan jag skrev det här inlägget. I aftonbladet 2002 skrevs den här artikeln om misshandel av sambon.

Jag vet att vi har olika syn på saker och ting, vi som vandrar här nere på jorden. Jag vet att det finns människor här ibland oss, som anser att några är mindre värda än andra. I det här fallet och enligt mig, så är det sambon som här är den minst värda. För vissa av er är det kanske tvärtom...en "hora" är inget värd. Men de som arbetar inom rättsskydd, polis och åklagarämbeten, ska värna om alla. När det brister, då är det fel. Då rasar hela rättssystemet, anser jag.

Idag fick jag och ytterligare några andra, ett mail från Rosinha.


Tack för ditt stödd!! Jag är väldigt berörd.Jag vet Att inte det är lätt för dig att coma till GTB men jag vill ändå forsöka att på nogåt sett övertala dig eftersom det verkar som att inte åklagaren är på min sidan eftersom han jobbar för staten ocha därmed har han visat klara tecken på att han inte skall föra mitt fall på ett sätt för mig tillfredställande.Jag hörde igår på min advokats kontor att MIN advokat är inte tillåten att vara inne i rättsalen inte eller min läkare eller min psikolog eller eventuella supporters bland annat från COSWAS (Taiwan) som kommer till GTB för att stöddja mig på plats i GTB tingsrätten!!Tycker de att jag skall acepptera att bli inlåst i ett rum med Stefan Karlsson(prostitutionspolisen)och hans folk medan jag inte ens skall ha rätt till en advokat????!!!!!Är det så att dett a Sverige är ett rättslöss samhälle eller är det bara jag den svarta horan som inte har rätt till advokat?Snälla kom och stöddja mig jag behöver dig den dagen even om du inte kan hela dagen åtminestone en stund .30 January kl.08.30 i GTBs tingsrrätt.Jag tänker vägra att gå in i rättsalen om inte de ändrar på detta till dess.Då kommer jag stå utanför tingarätten och demostrera mot detta förkastliga rättsistem med all min styrka.Tack på förhand .Rosinha Sambo


Jag är inte alls insatt i juridiska frågor, men inte trodde jag att man kunde hindra en försvarare att vara med under en rättegång. Jag satt bara och gapade när jag läste mailet och jag kände hur hjärtat drog ihop sig. Får det verkligen gå till så här? Jag vet inte anledningen till att hon förvägras en försvarare. Läser man på Louises blogg kan det vara för att hon inte gjort en skadeståndsanmälan. Frågan är då....blev hon överhuvudtaget upplyst om att hon var tvungen att göra det?

Det här är en stor sak, inte bara för oss som säljer eller köper sex. Utan för att så till den milda grad, utesluta en "hora" från det Svenska rättsskyddet. Det kunde lika gärna ha varit en invandrare, en nazist, en arbetslös eller annan som på något sätt inte faller de i maktposition i smaken. DET HÄR ÄR SKRÄMMANDE.


 Ännu mer skrämmande är, att inte veta hur det skulle gått till om den åtalade varit tex en invandrare . Nu råkar den åtalade vara polis. Görs det skillnad mellan folk och fä i vårt civiliserade samhälle? Har vi kommit så långt eller så lågt att  ALLA INTE LÄNGRE ÄR LIKA MYCKET VÄRDA?

Förutom Louise så tar även Konsulten  och Blogge Bloggelito upp det här i sina bloggar. Kanske har även andra bloggare eller mediapersoner också hakat på, som jag inte i nuläget känner till. Ju mer det skrivs, ju mer det diskuteras och debatteras, ju mer hjälper vi en medmänniska som just nu behöver allt stöd hon kan få.

Jag lämnar nu Rosinha och fortsätter med att avisera en artikel i Arbetaren. En artikel skriven av en journalist  Lina Fyren. Hon ifrågasätter en del av vad som framkommit i media och hon gör det på ett bra och neutralt sätt, där både vi som är för och de som är mot en legalisering av sexköp får göra sin röst hörd. Faktiskt är Rosinha med på ett hörn också.

När jag som frivillig sexsäljare läser artikeln och vad den sk expertisen säger, så tappar jag nästan hoppet. Hoppet om att någonsin bli tagen på allvar. Att någonsin bli trodd. Varför görs det här till något så problematiskt och något så stort och dramatiskt? Jag skrev i kommentar till artikeln att paletten består inte bara av en enda färg. Men ta mig sjutton om inte varenda motståndare är färgblind!!

                                              


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards