GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 7 juni 2011

SEXKÖPSDEBATTEN FORTSÄTTER...

Av Greta - 7 juni 2011 17:31

2006-12-02  

Det är väl egentligen lite idiotiskt att sätta sig och skriva blogg nu. Klockan är 00.20 natten till fredag. Men då jag inte kommer att få så mycket tid över i helgen, till att sitta vid datorn, så kör jag, så får vi se hur länge jag orkar.

Debatten om sexköpens vara eller inte vara, fortsätter i media. Ni som är intresserade av vad som förkommit hit till dags, kan kika in till konsultens blogg. Hon har gjort en lista på artiklar, radio och tv program som behandlat sexköpslagen på något sätt. Den har underlättat lite för mig iallafall, att hålla mig ajour med vad som händer. Men jag måste tillstå, att jag faktiskt inte haft varken tid eller ork, att sätta mig in i allt

Jag förstår om den här debatten inte intresserar allmänheten lika mycket som tex A-kasse debatten gjorde. Den engagerar nog mest de som den berör och de som på något sätt vill visa sin makt och jag vet bäst attityd. Alltså vi som säljer och köper sexuella tjänster och de som vet att vi behöver hjälp/straff, då vi inte själva förstår vårt eget bästa.

Just dessa fördomar hos framförallt kvinnor, kan få mig att tappa intresset. Jag tappar intresset och även tron på ett humanistiskt samhälle, vilket är, om man läser på Moderaternas hemsida, ett av deras mål. Det är helt okej att ha en annan syn än mig på att ta betalt för en sexuell tjänst. Det vore inte kul om alla tyckte precis lika. Men det är en sak att vara av en annan åsikt och en annan att hela tiden få höra att min åsikt är fel. Detta fastän jag vet mer om mig och vad jag gör, än den person som påpekar att det är fel.

En av dessa som tror sig veta bäst, är den moderata riksdagskvinnan Hillevi Engström. Hon var nu i veckan med i radions P1 Studio ett och diskuterade prostitution tillsammans med Petra Östergren och en jurist vid BRÅ (brottsförbyggande rådet). I samma program intervjuades också en frivillig eskort, som gjorde ypperligt bra ifrån sig. Men trots vad eskorten sa, så var det enligt Hillevi lögn, för det finns inga lyckliga horor. Det vet hon!!!! Hon vet också att inga män köper sex utan att utnyttja den stackars kvinnan, så hårdare straff behövs!!! Hon vet också, att den förtjänst som kvinnan tillhandahåller, har hon inte rätt till. Även om hon skulle vilja betala skatt och göra rätt för sig, så är det tvärtom så, att hon inte heller har rätt till det som hon ev skulle inhandla för förjänsten. Det är bara staten som har rätt till det. Klart man blir less och tappar intresset. Jag vet inte ens om jag kan kalla det för debatt. Jag ser det mer som en föreläsning eller tillrättavisande.


Även en man Lars Westerberg, gav idag torsdag 23/11 sin syn på sexköpslagen och prostitution, läser jag på konsultens blogg. Jag lyssnade mest för att få höra vad en man kan ha för åsikt i frågan och jag blev positivt överraskad. Lyssna gärna. 

En annan positiv artikel skriven av någon kvinna vid namn Ingrid Bosseldal, är publicerad i GP, i vilken hon recenserar Petras bok.

Ja mer än så här orkar inte jag med, så här på ett bräde. Men då jag blev lite nyfiken på en kvinna, som Hillevi, så gick jag in på Moderaternas hemsida, för att ev hitta lite mer om henne. Jag fann adressen till hennes hemsida, men tyvärr var den tydligen nedlagd. Den fungerade i vilket fall inte. Men läser man Moderaternas mål, så blir jag lite halvt konfunderad.

Moderaterna respekterar och uppmuntrar till fria val av levnadssätt. Vårt mål är enkelt – oavsett bakgrund, religion, social status, kön, sexuell läggning eller etniskt ursprung ska alla ha samma rätt att välja sitt eget liv, förutsatt att det inte kränk-er andras frihet eller bryter mot lagen.

Det är bara att hoppas att lagen om sexköp ändras, så att de lever upp till sitt mål om "rätt att välja sitt eget liv". Visst blir åtminstone jag lite skrämd, när jag hör om hårdare straff mm, men jag välkomnar en utvärdering. Jag är då mer rädd att utvärderingen görs på ett sätt, där personers fördomar ligger till grund. Ska det vara en utvärdering, ska det vara med iakktagande av alla aspekter och där alla berörda får ha ett ord med och där alla behandlas med samma respekt.

Nu visar min klocka på snart 02.00 och jag måste sova lite, så jag orkar med att bli utnyttjad imorgon. Och ska det vara på somliga moderatkvinnors sätt att se, så bör jag helst bli utnyttjad i dubbel bemärkelse...alltså utan att få något för det. Jag avslutar med ytterligare en mening från Moderaternas hemsida.

I ett fritt och öppet samhälle är möjligheterna som störst att vara den man är och leva med och älska vem man vill. Människans val och personliga frihet måste alltid respekteras.

Jag hoppas de står för det de säger, men det går ju alltid att hitta undantag från regeln. GodNatt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards