GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 28 maj 2011

STATEN OCH KAPITALET

Av Greta - 28 maj 2011 00:15

2006-07-08T23:57:532006-07-08T23:57:53

Ja, jag fortsätter även idag med sexköpslagen och dess tvetydiga eller uteblivna effekt. En lag, som vi inblandade förkastar, men som de okunniga bejublar. Tyvärr överväger antalet okunniga. Kanske är det därför politikerna inte bryr sig, för att de enda som protesterar är just vi som drabbas av den…alltså sexköpare och sexsäljare och vi tas inte på allvar.

Min blogg ligger inte högst, vad gäller besökare, men ändå ganska högt. Därför vet jag att den läses av många och då inte bara av de som är i samma bransch som jag.(hoppas jag )  Ett ännu bättre sätt att nå ut till allmänheten är att skriva ett debattinlägg, som också publiceras i papperstidningen. Det gjorde Esmeralda tidigare i år.  http://aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,791975,00.html


Läsarnas synpunkter hittar ni här http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=1002&tstart=0

Någonstans under mitt letande på nätet hittade jag följande: Sverige är det enda land i världen där det är olagligt att köpa sex samtidigt som det är lagligt att sälja. Den svenska sexköpslagen kom 1999 och innebär att alla som köper sexuella tjänster kan dömas till böter eller fängelse i ett halvår. Utredningen som föreslog sexköpslagen ville också kriminalisera hororna och stärka kontrollen kring koppleri så att porrfilmsproducenter skulle åka fast. Men det gick inte dåvarande jämställdhetsminister Mona Sahlin med på. Hon ville inte kriminalisera kvinnorna, sa hon, och porrbranschen skyddades av censurlagstiftningen hävdade regeringen.

 Författaren Petra Östergren tar i sin bok Porr, horor och feminister bla upp porren och sexköpslagen. Hon tycker att det är mystiskt att det ena är olaglig sexhandel och det andra är något legalt bara för att det filmas. Handlingarna är ju desamma. Det är tjänster med sexuella innebörder som byts mot pengar. Posering, striptease, porr, telefonsex och prostitution är ju i grunden lika. Vi borde använda begreppet kommersiell sex och om vi ska ha lagar borde de vara konsekventa, säger hon.


Det är olagligt att pröjsa för att pippa. Men bara ibland. Torskar får böta för sina sexköp, men porrskådisar tar betalt för knullning utan att någon straffas. Fast tydliga bevis för sexhandel finns inspelat på film. Så vad är egentligen skillnaden?
 Axel Gordh Humlesjö

Ja, vad är skillnaden? Det undrar även jag och jag skulle väldigt gärna vilja ha ett svar från dem som beslutade om lagen. Samtidigt skulle jag också vilja ha svar på hur det förhåller sig om det är en kvinna som betalar för att ha sex med en annan kvinna? Eller om jag, av någon anledning betalar en man för en skön stund? Eller om en man betalar en annan man?

Som porrskådis betalar man skatt och försäkringar. Tänk nu tanken, att jag som glädjeflicka vid sidan av mitt ordinariejobb, skulle vilja skatta för extraförtjänsten.  Eftersom sexköpslagen förra året 2005 skrevs in i brottsbalken, så gör sig den som tar del i denna extraförtjänst skyldig till koppleri. I detta fall blir det då staten!!!

Just det här gjorde sexsäljaren  Rosinha Sambo  för några år sedan. Jag är inte helt säker, men jag tror att hon anmälde staten för koppleri. Men eftersom staten är en stat och ingen person, så blev det inget med det. Däremot kom det fram att sexköpslagen omfattas av brottsbalkens kapitel 36, som säger att alla inkomster av brott skall förverkas. Det är oväsentligt om den som tjänar på brottet är den som har begått det eller inte, personen får ändå all vinning av brottet beslagtaget. Inte nog med att staten då vill ha 100% skatt på sexköp. De agerar ju också indirekt hallick i det fallet.

. REAGERA NU GOTT FOLK.


Vart är Mona Sahlins omtanke om kvinnorna här?

Vad vill lagen egentligen säga?
Kom lagen bara till för att politikerna ska kunna slå sig för bröstet och visa      hur bra Sverige är?

Betänk bara hur det var nu under fotbolls VM. Vi är så bra och alla andra europeiska länder borde ta efter och också förbjuda prostitution.

  

Hur vill då jag, att det ska vara?

Jo, först och främst återigen, skilj på trafficking och prostitution. Det är som att ge äktenskap och tvångsgifte samma innebörd.

För det andra, inse att det finns dom som säljer sex helt frivilligt och låt dom få göra det. Låt även de som vill köpa, få göra det, så länge det handlar om frivillighet från båda sidor. Det kan vara svårt kanske att avgöra, men jag tror att de flesta män väljer att ha det skönt med en kvinna som vill och som njuter själv. Satsar man på att häva traffickingen och gå hårt åt hallickarna, så faller de som är tvingade bort efter hand.

För det tredje, vi som tillhandahåller sex och närhet frivilligt, gör det oftast på en låg nivå, för att vi ska kunna fortsätta njuta och tycka om det vi gör. Därmed gör vi inga stora förtjänster. Men tillåt de som vill, att ha det på hobbybasis och tjäna den summa som är gräns för hobbyverksamhet. Blir det heltidsverksamhet, så tror jag inte att det längre handlar om egen njutning och frivillighet.


För det fjärde, ställ upp för de ofrivilligt frivilliga. De som pga missbruk, måste få ihop snabba pengar, eller de som är skuldsatta och inte ser någon annan utväg än att prostituera sig, eller de som lever på samhällets bottenskikt vad gäller ekonomin.


Varför är det viktigt att Finland gör som vi? Jag tycker att vi borde göra som Finland.


Statliga ingripanden mot vuxna som väljer att sälja eller köpa sex uppfattar jag som en kränkning av rätten till självbestämmande.


Till sist lite kuriosa, som jag fann på nätet:

Redan dom gamla grekerna hade horor. Porr, på grekiska betyder prostituerad. På den tiden förknippades knullning i alla former med skratt, fest och njutning. När sedan kristendomen spreds sig, så blev nakenhet fult och sex utanför äktenskapet förbjöds.

 De första porrfilmerna dök upp efter andra världskriget och förbjöds i många länder, men i Sverige visade Folkets Hus Bio klassikern Fäbojäntan inför popcornpublik.

I Norge var sex på film förbjudet ända till 2006 men nu har lagen ändrats. En av anledningarna är att norska ungdomar laddar ner mer porr från internet än ungdomar i resten av norden.

Som avslutning vill jag bara återigen betona, att mitt syfte är inte, att ni ska ändra er uppfattning och plötsligt acceptera prostitution. Men jag vill att ni ska vara så pass ödmjuka till livet, att ni respekterar de som gör det.

                                      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards