GLÄDJEFLICKAN GRETAS SPARADE

Direktlänk till inlägg 1 juni 2012

BRÅ:S SLUTRAPPORT OM REGERINGENS HANDLINGSPLAN FÖR PROSTITUTION OCH MÄNNISKOHANDEL

Av Greta - 1 juni 2012 17:52

      Nu är jag här igen. Ibland blir det mer ofta och ibland väldigt sällan, beroende på om det finns något relevant att skriva om. Det som inte är relevant svamlar jag ju om på min dagliga blogg, som ni också är välkomna att läsa. Ni som inte redan gör det.


Anledningen till dagens inlägg är att jag plötsligt erinrade mig en rappoort av BRÅ ( brottsförebyggande rådet ) som jag har nämnt tidigare fast den då inte var helt klar. Idag klickade jag in mig till BRÅ:s hemsida och fann rapporten. Den publicerades i november förra året -011, men jag har tyvärr inte uppmärksammat den i media. Om den ens har omnämns. Den här rapporten är ett uppdrag av regeringen för att utvärdera regeringens handlingsplan mot prostitution och människohandel som infördes 2008. Handlingsplanen består av 36 olika uppdrag som tilldelats olika myndigheter och organisationer. BRÅ:s uppgift har varit att följa upp hur myndigheterna har arbetat med uppdragen, resultaten det blivit och de har även bidragit med egna synpunkter. 


Prostitution och människohandel för sexuella ändamål, slutredovisning. Det är ganska mycket text, men det är strukturerat och relativt lättläst om man är intresserad av ämnet. De betar i ordningsföljd av de 36 uppdragen i tur och ordnig. I uppdraget förebyggande har de själva lagt till utbildning eftersom det är en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna förebygga. Jag har förstås varken tid eller lust att gå igenom alla punkterna här, utan rekommenderar er att gå in och skumma igenom rapporten. 


Regeringens syfte med handlingsplanen var förstås att signalera det oacceptabla i sexköp och människohandel. BRÅ:s bedömning är att det har lyckats. De har fått upp ...." frågan på agendan bland dem som i sitt arbete kommer i kontakt med problemen eller kan komma att göra det. I den bemärkelsen har handlingsplanen gjort ett tydligt avtryck."

"Men det har också funnits svårigheter i myndigheternas arbete med handlingsplanen. Den största svårigheten enligt hur Brå:s bedömning ser det, är att människohandel och prostitution är relativt dolda och outforskade problem.

Det innebär också att kunskapen om hjälpbehoven brister. Slutligen saknas vetenskapligt förankrade utprovade hjälp- och stödinsatser för de som är utsatta.

Trots dessa svårigheter har mycket gjorts med hjälp av handlingsplanen, som på sikt bör kunna bidra till bättre förebyggande och brottsbekämpande insatser och bättre stöd till de utsatta. "


De ägnar några sidor till de utbildningar som påbörjats och kanske även avslutats. De nämner Socialstyrelsens utbildningsmaterial bla som jag redogjort för i ett tidigare blogginlägg. Lärare har tydligen utbildats för att bättre kunna undervisa i sex och samlevnad. Allt detta är jättebra anser jag och välbehövligt.  Det har även varit konferenser i andra länder för att sprida den svenska synen på prostitution och människohandel. Ungefär som när man förr försökte få folk att anamma kristendomen, enligt mig.


Sedan handlar det om anmälningar och antal fällda brott av männsiskohandel respektive koppleri och svårigheten att se gränsen där emellan. Det handlar om insatser för stöd och hjälp till de utsatta. Behovet och efterfrågan har varit större än resurserna.


Frågan om sexhandeln har minskat på grund av handlingsplanen kan BRÅ inte bedöma.


"För att kunna bedöma om det målet har uppnåtts skulle man idealmässigt behöva ha uppgifter om prostitutionens och människohandelns omfattning, dels direkt före, dels efter att handlingsplanen genomförts. Redan här kan sägas att några sådana uppgifter inte finns tillgängliga. Sammantaget har Brå inte funnit några studier som ger något underlag för att bedöma om prostitution och människohandel i Sverige har minskat till följd av handlingsplanen."

 

"Sammantaget är kunskapen om prostitutionens omfattning begränsad och det saknas regelbundna studier som ger underlag för att bedöma den totala utvecklingen under åren 2008–2010, de år då handlingsplanen varit i kraft."

"När det gäller omfattningen av människohandel för sexuella ändamål är kunskapen om omfattningen i Sverige ännu mindre än i fråga om prostitution."


Vidare handlar en del om nationellt samarbete, något jag sjäv efterfrågat, då med tanke på de som tvingats hit och vad som sker när de återvänder till sitt land. Men i rapporten framgår att människohandel i ordets rätta bemärkelse där det bevisat handlar om tvång, är väldigt sällsynt i Sverige. Om det beror på sexköpslagen eller inte, därom tvistar de lärde. 


En stor del i handlingsplanen handlade om att stärka det förebyggande arbetet. Att agera, upplysa och informera. Jag kan tycka att det är jättebra och det har jag påpekat hur många gånger som helst i mina åsikter här och var. Men det finns ju olika sätt att upplysa och informera. I mitt huvud handlar det om saklig upplysning, inte som jag tyvärr tror är fallet många gånger, att överdramatisera, manipulera och prata utifrån sin egen tro och moral istället för fakta. Säkert har de föreläsningar, temakvällar, kurser och informationsblad som genomförts varit både bra och mindre bra.


Polisen och åklagarmyndigheten fick i september 2008 i uppdrag att utöka och förstärka sina insatser vad gäller prostitution och människohandel och fick en extra tilldelning på 40 miljoner kronor.  Bland annat började de samarbeta med hotell och taxi, de åkte på studieresor, anordnade kurser och utbildningar och framställde en handbok i att utreda. Resultatet blev en fördubbling av anmälda kopplerifall, men ingen lagfördes för människohandel och inte heller ökade antalet dömda för koppleri.


Vidare kan man läsa att  "Svenska institutet (SI) fick i oktober 2008 i uppdrag av regeringen att internationellt sprida information om den svenska synen på prostitution och människohandel samt hur man arbetar mot detta i

Sverige. SI fick sammanlagt närmare 15 miljoner kronor för att genomföra uppdraget under perioden 2008–2010."

 

Ja i det stora hela handlar det om att bekräfta det oacceptabla i att köpa och sälja sex. Men jag tycker ändå att jag kan utröna lite humant och liberalt tänk mellan raderna. Från BRÅ:s sida alltså. Bland annat ifrågasätter de

Kousmanens resultatet att majoriteten av folket vill ha kvar sexköpslagen. 


"Man kan dock fråga sig om skillnader i frågekonstruktion kan ha inverkat på hur respondenterna har besvarat frågan.

Undersökningen år 1996 ställde frågan. "En kvinna som tar betalt för sexuell samvaro. Bör kvinnan betraktas som kriminell?"

I enkätundersökningen 2008 är frågan av mer könsneutral karaktär och lyder "Borde försäljning av sex förbjudas i lag?"

Enligt Brå:s mening kan det inte uteslutas att en del svarande år 2008 kan ha tolkat frågan som att den handlar om koppleri och människohandel."


Nu får ni som vill veta mer gå in och läsa själva.












 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 21 juli 2013 17:32


  Eftersom jag tror / vet att inte så många går in och läser här, vilket i och för sig är helt naturligt då det sällan skrivs något nytt. Så har jag beslutat att den här bloggen får vara endast en förvaring för det redan skrivna gällande sexköp oc...

Av Greta - 15 mars 2013 08:29

  Då kommer den sista berättelsen som var den jag skrev först, då för fyra-fem år sedan, när jag fick för mig att skildra hur jag trodde hur någon variant inom prostitutionen kunde se ut. Sedan gav det ena det andra. Jag hittade på ännu en tänkbar...

Av Greta - 10 mars 2013 13:05


  Sorry...jag blev antagligen så bländad av solen i fredags så jag totalt glömde bort mina fiktiva historier om tänkvärda scener från området prostitution. Men nu kommer den nionde,som alltså benämns som nr.2 eftersom jag kör dem baklänges. ...

Av Greta - 1 mars 2013 14:49

   Då kör vi nr tre av mina påhittade men icke osannolika varianter inom prostitutionsfenomenet. En kort sak idag. Solen skiner, det är fredag och vi har äntligen lämnat den gråa februari och kommit in i mars. Läs, må bra och ha en skön helg. ...

Av Greta - 22 februari 2013 19:21


  Så var det dags igen med en ny påhittad berättelse om det komplexa fenomenet prostitution.   NR.4   – Jäkla idioter! Viola slänger på luren. Länge blir hon sittandes och bara stirrar ut i tomma intet. Hon känner sig vilsen, hon kä...

Ovido - Quiz & Flashcards